Jarní DVD-téka 2004

24 (2001)

24 Špička americké seriálové tvorby byla konečně odvysílána i u nás. Svobodný divák, nespoutaný sešněrovaným vysílacím plánem televize, zajisté nepohrdne touto šestidiskovou kolekcí a vychutná si invenci realizačního týmu, vedeného Joelem Surnowem a Robertem Cochranem v poklidu svého domova. Čeká ho elegantní herectví, škola budování napětí, radostné pohrávání si s digitálním obrazem. Všech 24 dílů první sezóny je doplněno o lákavý alternativní konec.


Dny vína a růží (1962) Blake Edwards

Dny vína a růží Méně známý, přesto důležitý film Blakea Edwardse – první po úspěchu Snídaně u Tiffanyho. Na rozdíl od předchozí opojné „denní“ komedie zobrazují Dny vína a růží odvrácenou „noční“ stránku duše. V melodramatu milostné vášně topené v alkoholu září herectví Jacka Lemmona a Lee Remickové. A pak je tu neodmyslitelná hudba Henryho Manciniho. Doufejme jen  někdy dojde také u nás na vydání starší televizní verze téže hry v režii Johna Frankenheimera.


Dr. Jekyll a pan Hyde (1931, 1941) Rouben Mamoulian/Victor Fleming

Dr. Jekyll a pan Hyde Zdvojený příběh na zdvojeném disku. Toto DVD přináší dvě verze Stevensonovy povídky, zpracované v období klasického Hollywoodu (1931 a 1941). Pikantností je  zatímco Mamoulianův film patří dodnes k základním pilířům žánru, Flemingův počin propadl a zůstal polozapomenut a ze stínu ho vyvádí až herecké výkony Spencera Tracyho, Ingrid Bergmanové a Lany Turnerové. Máme tak možnost vzájemně porovnat rozmanitost obou přístupů a zároveň se kochat starou dobrou filmařinou.


Dracula (1931) Tod Browning

Dracula Nutná součást jakékoli filmové sbírky  netřeba nijak připomínat. Kromě Lugosiho nezaměnitelného hereckého projevu je film jedinečný svým obrazovým ztvárněním (kameraman Karl Freud hlavně v první části rozvádí dědictví své spolupráce s Murnauem) a výtvarným řešením scény. Uzavřen do ateliérů Universalu, komponuje Browning více divadelní než typicky filmový prostor, to jej však odlišuje od ostatních snah uvnitř žánru. Edice je opatřena širším bonusovým materiálem, z něhož za pozornost stojí hlavně dokumenty, odkrývající historické pozadí filmu.


Exodus (1960) Otto Preminger

Exodus Protože se Premingerovy filmy na náš trh téměř nedostávají (a výjimka – Anatomie vraždy – je de facto vyprodaná)  každý podobný vydavatelský počin vítanou událostí. Exodus náleží do politicko-historické linie jeho tvorby. Spletitý příběh o návratu části židovského obyvatelstva do poválečné Palestiny slouží Premingrovy k analyzování složitých společenských, psychologických a religiózních jevů. Devízy: Premingerova režie a herecké výkony Paula Newmana a Evy Marie Sant.


Frankensteinova nevěsta (1935) James Whale

Frankensteinova nevěsta Z delikátních filmů Jamese Whalea é vycházejí v nové hororové edici, těžko vybírat. Nakonec jsme zvolili ten nejhůře postižitelný. Co je Frankensteinova nevěsta? Horor – sci-fi – komedie – melodrama – parodie? Nezáleží na tom, když je jedná o průzračnou filmovou zábavu plnou rozpustilé imaginace.


Grand Hotel (1932) Edmund Goulding

Grand Hotel Svět klesá pod tíhou osudu a divák je unášen hvězdnou gloriolou v tomto Gouldingově dramatu. V době hospodářské krize byl film důkazem o schopnosti producenta Irvinga Thalberga utkat sen z herecké přitažlivosti (Greta Garbo – Joan Crawfordová – John Barrymore) a moderní filmové technologie, dnes je důkazem vytříbeného hollywoodského umění.


Jezdci noci (1940) Raoul Walsh

Jezdci noci Dokonalý příklad Walshovy strohé, ničím nepřikrášlené režie. Sociální drama z nižších vrstev se nevyhýbá akci ani romantickému ladění. Walsh s lehkou precizností dokáže odlišit nálady smíchu, melancholie, hořkosti i vzteku, aniž by celek působil nevěrohodně. Jeho realismus koresponduje s umírněným herectvím Rafta, Bogarta a Idy Lupino, ze které film udělal přes noc hvězdu.


Lásky jedné plavovlásky (1965) Miloš Forman

Lásky jedné plavovlásky Nejlepší Formanův český film vychází po zásluze jako první na DVD. Forman si podmaňuje divákovy emoce, aniž by o to jakkoli strategicky usiloval. Divákovou odpovědí na filmařskou bezprostřednost jsou slzy é postupně naplňují krátkých 75 minut. Pláčeme, když se smějeme, když se dojímáme, když soucítíme, když zuříme. A zuříme nejen proto  DVD je chabě vybavené, dokonce mnohem hůř, než je tomu za oceánem. Forman se stal americkým filmařem a je to dobře.


Looney Tunes: Hvězdný tým I, II Chuck Jones a další

Looney Tunes Výběr z klasického období (40. – 50. léta) kreslených grotesek Warner Bros. Divokost, nespoutanost, anarchie a černý humor tvoří protiváhu k umírněnějšímu světu Disneyho postaviček. Pestrá paleta základních hrdinů (králík Bugs, kačer Daffy, prasátko Porky, kojot Vilda, pták Uličník), ale i dalších, méně známých jmen plus solidní množství doprovodných dokumentů. Příjemně povinná záležitost pro všechny: děti, fanoušky i filmové vědce a nadšence.


Mít a nemít (1944) Howard Hawks

Mít a nemít První setkání Bogarta s Bacallovou na filmovém plátně! Hawks sáhnul po méně známém románu svého přítele Hemingwaye a udělal z něj událost. Na scénáři měl svůj podíl také William Faulkner, přesto film nezapře typické hawksovské rysy: silný stoický hrdina (Bogart), smělá, nezávislá a vyzývavá hrdinka (Bacallová), sexuální jiskření v jejich odstupňovaném herectví, kusé překotné dialogy, strohý střih a směs romance, komedie a akce v jednom. Nevyčpělá zábava i po 60 letech!


Na Hromnice o den více (1993) Harold Ramis

Na Hromnice o den více Pokud něco vydrželo z laviny komedií 90. let, pak je to bezesporu tento film. Setkal se v něm Ramisův cit pro fantastično, Murrayho suchý sarkastický humor a oduševnělá krása Andie MacDowell. A pak ten lehce existenciální a transcendentální podtext ý svým komediím uměl podobným způsobem vnést snad jen Frank Capra... Ve speciální edici naleznete mj. dokument o vzniku filmu, komentář režiséra a vtipné animované menu.


Nájemník (1976) Roman Polanski

Nájemník Jeden z nejméně uchopitelných filmů v historii kinematografie. Sám Polanski vystupuje v hlavní roli příběhu, odehrávajícího se v bezčasí Paříže. Pochmurná úvaha o směšně absurdním a možná beznadějném postavení člověka je směsicí thrilleru, nadpřirozeného hororu, černé komedie a satiry. Dokonce ani láska tajemně krásné Isabelle Adjani člověka nevymaní s děsivých fantasmagorií. A tak jediným potěšením zůstává Polanského realizační preciznost a minimalistický obraz Svena Nykvista.


Netvor z černé laguny (1954) Jack Arnold

Netvor z černé laguny Jeden z vrcholných filmů Jacka Arnolda z 50. let ž monstra úspěšně nahradila dosluhující příšery studia Universal Frankensteina, Draculu a Vlkodlaka a vdechla žánru nový impuls. Kromě Arnoldovy režie, budující plíživou, temnou a sexuálně zatíženou atmosféru, film osloví jedinečnými maskami mistra oboru Buda Westmorea (jinak filmy noir, Mann, Ophuls, Sirk…). Film obsahuje tolik momentů é později inspirovaly množství jiných snímků  se může zdát až klišovitý. I proto je třeba očistit pohled, doufejme tedy  se do distribuce brzy dostanou také alespoň It Came from Outer SpaceThe Incredible Shrinking Man.


Pohled společnosti Parallax (1974) Alan J. Pakula

Pohled společnosti Parallax Druhý snímek z Pakulovy proslulé „trilogie paranoie“ (Klute, Pohled společnosti Parallax, Všichni prezidentovi muži) je z celé série nejtísnivější. Novinář Warren Beatty je postupně vtažen do neprodyšné sítě skrytých machinací é hýbou nic netušící společností. Film je dobrým příkladem toho  byly staré hollywoodské žánry v 70. letech obohaceny formálními výboji nových vln. Pakulova realizace jinak poctivě vedeného příběhu byla natolik radikální (především díky vizuálnímu stylu kameramana Gordona Willise postavenému na sterilních prázdných prostorech)  na ni nebyl ani divák odchovaný KmotremČínskou čtvrtí připraven. Snad dnes.


Pošťák zvoní vždycky dvakrát (1946) Tay Garnett

Pošťák zvoní vždycky dvakrát Již několikátá ekranizace známého Cainova románu, zároveň však synonymum pro film noir. To  Garnetta odlišuje od ostatních  styl. Decentní stylizace kostýmů, makeupu a světla dotváří jinak realisticky zvolené prostředí. Hlavní pozornost se však soustředí na herectví: větší intenzity než Garfield s Turnerovou nikdo předtím ani potom nedosáhl (při vší úctě). Zaslepeni neukojitelnou vášní oba pomalu naplňují svůj nezvratný osud.


Potkáme se v St. Louis (1944) Vincente Minnelli

Potkáme se v St. Louis Snímek v produkci Arthura Freeda ý definitivně změnil dějiny muzikálu. Minnelli koncipuje jednotlivá taneční a hudební čísla tak  už nefungují sami o sobě, ale jsou přímo zapojeny do děje. Vyjadřují vnitřní náladu hrdinů, posouvají děj dopředu i zpět. Vše se soustředí k zachycení prchavého světa dospívání: Minnelliho jemná hra technicolorových barev, přirozená choreografie Charlese Walterse a bezprostřední herectví mladé Judy Garlandové. Dvojdisková edice!


Soumrak bohů (1969) Luchino Visconti

Soumrak bohů Ve své době ze všech Viscontiho počinů nejvíce kontroverzní film o nacistickém Německu 30. let je především dokladem autorovy vypravěčské jistoty. Na půdorysu rodinných vztahů (Dirk Bogarde, Ingrid Thulinová, Charlotte Ramplingová) Visconti postupně analyzuje rozklad buržoazie a politicko-morální tragédii Evropy. Celek je rámován do tíživých obrazů kameramana Pasqualina De Santise (Bresson, Rosi) a prodchnut hudbou Maurice Jarreho (Lean, Weir). Pro svoji „nekorektnost“ zůstal Soumrak bohů mírně v pozadí a čeká na své objevení.


Zjizvená tvář – speciální edice (1983) Brian De Palma

Zjizvená tvář Reedice již dříve vydaného DVD, tentokrát doplněná o druhý disk ý obsahuje dokumenty, kinotrailery a televizní verzi filmu. De Palma osciluje mezi hawksovskou stylovou úsporností a propracovaností (původní Scarface z roku 1932) a rozmáchlostí Stoneova literárního scénáře. Děj filmu je přenesen do současnosti (80. léta) a ukazuje jinde nablýskaný svět gangsterů jako kokainové peklo. Bezchybný Al Pacino. Původní širokoúhlý formát á vás donutí české televizní kanály vypnout.


Zvětšenina (1966) Michelangelo Antonioni

Zvětšenina Právě vydávaná restaurovaná verze vyvazuje Antonioniho opus z pout povinného učebnicového filmu a činí ho opravdovým mistrovským dílem. Vidíme novýma očima. Podobně jako diváci v 60. letech, ale přesto jinak: po zkušenosti s Lynchem, De Palmou a dalšími víme jedno: na počátku byl Antonioni. Vytříbená práce s obrazem, dekorací a kostýmy nepůsobí strojeně, ale naopak svěžím dojmem. Antonionimu se podařilo zachytit lehkost a zároveň závrať doby. Příliš bonusů nečekejte, tento film si vystačí sám.