Až na krev
USA 2007, režie: Paul Thomas Anderson, distribuce: Falcon
Nesahejte na sekeru
Francie 2007, režie: Jacques Rivette, distribuce: NFA
Noc patří nám
USA 2007, režie: James Gray, distribuce: Palace Pictures
Paranoid Park
USA 2007, režie: Gus Van Sant, distribuce: AČFK
Podzimní zahrady
Francie 2006, režie: Otar Iosseliani, distribuce: AČFK
Tahle země není pro starý
USA 2007, režie: Joel Coen , distribuce: Bontonfilm
Temný rytíř
USA 2008, režie: Christopher Nolan, distribuce: Warner Bros.
Ty ý žiješ
Švédsko 2007, režie: Roy Andersson, distribuce: AČFK
Útěk do divočiny
USA 2007, režie: Sean Penn, distribuce: Bontonfilm
Východní přísliby
Velká Británie 2007, režie: David Cronenberg, distribuce: BlueSky
Jako každý rok, i letos se redakce Fantomu rozhodla vybrat desítku nejlepších filmů, uvedených v českých kinech. Smyslem takovéhoto výběru je upozornit na filmy osobité, novátorské, přínosné. Obohacující svojí poetikou, znepokojující svými tématy, podněcující touhu se k nim vracet. Výhodou zpětné bilance je vzdoruje času. Filmy é se nám zdají ihned po shlédnutí fascinující, mohou během několika dnů vyprchat a naopak. Proto jsme neměli problém se na konečném výběru shodnout – všechno jsou to podle nás filmy výlučné, vymykající se běžnému průměru a vybízející k novým shlédnutím a interpretacím.
Omezení na českou distribuci nám umožňuje zachovat jasný referenční rámec ým je domácí kulturní scéna. S filmy se mohla seznámit celá veřejnost ž mohla své divácké zkušenosti porovnat s rozmanitým mediálním obrazem, o nich vytvořeným. V našem výběru se objevují filmy tzv. umělecké i ty komerční. O každém z nich se psalo nebo mluvilo v českých médiích různě – od nadšeného přijetí přes opovržlivé odmítnutí až po výmluvné mlčení. Důvodů pro tato vzájemně se rozcházející hodnocení je rovněž několik: zaměření média, cílová skupina příjemců, osobní vkus, ale někdy i laxnost a neprofesionalita autorů. Ve Fantomu se nemusíme rozhodovat podle obchodních hledisek a v případě společného výběru z určitého odstupu jde osobní vkus stranou. Kvalita stejně vyplyne ze vzájemného srovnání s ostatní produkcí. Měříme všem filmům stejně. Řídíme se pouze jejich výpovědí a způsobem ým ji podávají. Všechno ostatní – diváci, byznys, ceny, názory jiných – nebereme v potaz.
Filmů je deset z čistě konvenčních důvodů – každý výběr má své hranice (průraznost takového „top 17“ je nulová). Nutnost udělat dělící čáru vyřadila některé filmy é rozhodně nemůžeme nazvat „nezajímavými“: Michael Clayton, Než ďábel zjistí seš mrtvej, Speed Racer, Mezi zdmi... Letošní přísun dobrých filmů ukazuje nejen na životaschopnost kinematografie, ale také na solidní stav české distribuce. Náš malý a stále ještě mladý trh se nikdy nemůže srovnávat s velkými a zavedenými zeměmi typu USA nebo Francie. Ale dostatečné množství distributorů s jejich rovnoměrným pokrytím divácké poptávky (od popcornových hitů až po výlučné tituly pro art kina) vypovídá o tom minimálně pro letošek nebyla filmová distribuce (ještě?) v krizi. Na trhu se udrželo několik subjektů – vedle mamutích firem dopovaných Hollywoodem i menší distributoři jako AČFK, Artcam, Cinemart ad. Především jim ž se i přes neustálý tlak komerční mašinérie snaží dělat poctivou kulturu, patří dík za to česká kina stále ještě neodplavila vlna filmového odpadu. A všem nám, normálním divákům, přejeme do nového roku alespoň tolik zážitků s kvalitními filmy jako letos.