Dějiny westernu se ubírají mnohem klikatějšími cestami, než vyjadřují všemožné populární příručky nebo tradiční ankety filmových novinářů, opakující tituly The Great Train Robbery, Stagecoach, Ox-Bow Incident, The Searchers, High Noon, Rio Bravo, The Magnificent Seven, The Wild Bunch, Unforgiven… Pokusili jsme se proto „vytyčit“ vlastní mapu, na kterou jsme umístili westerny důležité, leč někdy nedostatečně zhodnocené.
The Battle of Elderbush Gulch
(D.W. Griffith, 1913)
- poslední ze série Griffithových westernů pro společnost Biograph
- negativní zobrazování Indiánů dosahuje až hranice absurdity (válka o psí maso)
Tumbleweeds
(King Baggot, 1925)
- jeden z nejlepších filmů s Williamem S. Hartem, westernovou hvězdou němé éry
Redskin
(Victor Schertzinger, 1929)
- poslední němý western společnosti Paramount
- v dané epoše vzácný pro svůj kladný pohled na Indiány
The Big Trail
(Raoul Walsh, 1930)
- John Wayne ve své první hlavní roli v remaku klasického díla The Covered Wagon
- první epický western zvukové éry
|  |
The Outlaw
(Howard Hughes, 1943)
- první „sex-western“
- několikaletý boj s cenzurou
Canyon Passage
(Jacques Tourneur, 1946)
- technicolorové barvy odpovídají bohatosti zápletky i psychologické prokreslenosti postav
- změna žánru ku prospěchu noirově vyhraněným Jacquesu Tournerovi s Danou Andrewsem
Pursued
(Raoul Walsh, 1947)
- špičkový noir western
- scénář Niven Busch (Duel in the Sun)
She Wore a Yellow Ribbon
(John Ford, 1949)
- Fordem favorizovaná část kavalerijní trilogie
Rancho Notorious
(Fritz Lang, 1952)
- třetí a poslední western Fritze Langa, v hlavní roli Marlene Dietrich
The Big Sky
(Howard Hawks, 1952)
- Hawksovo typické spojení akce, humoru, přátelství a sexuální přitažlivosti je tentokrát doplněno o nádhernou krajinu á v ostatních jeho westernech nehraje takovou roli
The Naked Spur
(Anthony Mann, 1953)
- jinde sympatičtí hrdinové Jamese Stewarta jsou na chvíli zapomenuti kvůli této postavě: Howardu Kempovi ý dal průchod všem svým démonům
|  |
Silver Lode
(Allan Dwan, 1954)
- psychologický nízkorozpočtový western
- alegorická kritika senátora McCarthyho
Johnny Guitar
(Nicholas Ray, 1954)
- kultovní westernový souboj dvou ženských hrdinek
Run of the Arrow
(Sam Fuller, 1957)
- pnízkorozpočtový průkopník revizionistického westernu
- tematická podobnost s Costnerovým Dances with Wolves
Ride Lonesome
(Budd Boetticher, 1959)
- Budd Boetticher díky CinemaScopu vyostřuje svůj již tak krajně úsporný styl
- scénář Burt Kennedy, Randolph Scott v hlavní roli, debut Jamese Coburna
The Shooting
(Monte Hellman, 1967)
- nízkorozpočtový existenciální western s Jackem Nicholsonem, vznikající takřka souběžně s dalším bressonovsky strohým Hellmanovým a Nicholsonovým kusem – Ride the Whirlwind
Il grande silenzio
(Sergio Corbucci, 1968)
- beznadějně skvělá kombinace spagheti-westernové produkce s totálním anti-westernem
- jestli se o Unforgiven říkalo svým obsahem dělá tečku za westerny, tak jaké znaménko proboha udělal Corbucci?
|
 |
Ulzana's raid
(Robert Aldrich, 1972)
- zobrazení Indiánů v negativním, naturalistickém duchu přesně proti tendenci v té v době vrcholící revize westernu
The Shootist
(Don Siegel, 1976)
- pistolník umírající na rakovinu ve své poslední akci
- John Wayne, umírající na rakovinu, ve svém posledním filmu
The Outlaw Josey Wales
(Clint Eastwood, 1976)
- revizionistický epický western
- Eastwood v roli muže ý se mstí vojákům Unie za vyvraždění své rodiny
Missouri Breaks
(Arthur Penn, 1976)
- pozapomenutý revizionistický western režiséra filmu Little Big Man
- Marlon Brando ve velmi bizarním pojetí role nájemného lovce zlodějů koní
Heaven´s Gate
(Michael Cimino, 1980)
- lyrickoepická westernová freska á zruinovala společnost United Artists
Vítek Peřina, Jan Křipač, Jan Švábenický