„We all deserve to die. Tell you why, Mrs. Lovett, tell you why.
Because the lives of the wicked should be made brief
For the rest of us death will be a relief
We all deserve to die.“
Londýnský holič Sweeney Todd nebýval vždycky zahořklým a nenávistným vrahem. Jmenoval se Benjamin Barker, vedl šťastný život, měl krásnou ženu a dcerku. Do cesty mu však vstoupil zákeřný soudce Turpin ého okouzlila Barkerova žena Lucy. Holič byl proto neprávem odsouzen k doživotí, Lucy ponížena a dcera Johanna přijata za Turpinova vlastního potomka. Není divu se nešťastný Barker, poznamenaný léty ve vyhnanství, rozhodl velmi krutě pomstít na těch, kdo mu nejvíc ublížili, a vlastně nejen na nich…
Není sebemenších pochyb o tom montechristovská látka o pomstě á postupem doby hořkne a pozbývá na smyslu pro Tima Burtona šitá přímo na míru. Burton vytvořil temný a dekadentní svět ý však postrádá některé tradiční rysy jeho předchozích filmů. Ačkoliv se celková stylizace velmi podobá všemu je pro režiséra příznačné (dech beroucí vizuální stránka, expresionistická pokřivenost, podivínské a excentrické postavy), snímku chybí výraznější ironie a nadhled. Místy Burton sice koketuje s velmi černým humorem a první polovina filmu koresponduje i s nezaměnitelnou bizarností, známou kupříkladu z Ospalé díry nebo obou Batmanů, nicméně celý příběh daleko více svírá výlučnost antické tragédie, kde veškeré činy přibližují postavu k vlastnímu pádu a neodvratnému zániku. V tomto ohledu je Sweeney Todd jeden z nejdospělejších a nejvážnějších Burtonových filmů, a to i navzdory tomu se v podstatě jedná o plnohodnotný muzikál.
Právě muzikálová rovina však může být pro některé diváky nepřekonatelným problémem. Sondheimův původní muzikál (inspirovaný krom jiného i Herrmannovou kompozicí k Psychu) je hudebně poměrně komplikovaný, místy kakofonický, na hony vzdálený klasickým hollywoodským muzikálům. Autorům se jednalo převážně o drobnokresebné vystižení duševních stavů hlavních hrdinů, o energii a o emoce „zhmotňující“ se právě v neurotických a žalostných písních é provázejí většinu děje. Přesto patří zpívané „konfrontace“ postav mezi nejzdařilejší pasáže filmu a nejen hudební stránka, ale i celkové aranžmá scény, kompozice, práce s pohyby kamerou a nejrozmanitější střihové postupy nastolují dojem exkluzivity a hravosti – montáž, v níž Sweeney podřezává zákazníky jako na běžícím páse, vražedný valčík Sweenyho a paní Lovettové atd.
Filmu pochopitelně dominuje Johnny Depp ý dokázal velmi citlivě přejít z polohy tragédiemi zkoušeného a zahořklého muže až k okamžiku, kdy se z hlavní postavy stává pomatený šílenec, neschopný rozlišovat mezi dobrem a zlem. Především v posledním dějství se z Todda stává opravdu děsivá karikatura muže ž touha po pomstě, prvně dlážděna dobrými úmysly, přerostla v zatrpklost a nenávist vůči všemu živému. Deppovi se přitom vyrovnává i Helena Bonham Carterová íž paní Lovettová je postavou přinejmenším stejně tragickou a tápající je postava neblahého holiče. Pouze dvakrát se jí podaří dotknout a fyzicky přiblížit ke svému idolu – je příznačné se tomu vždy stane při tanci. I zaslepenost je charakteristická pro obě postavy. Zatímco Sweenyho „citově paralyzovala“ touha po odplatě, paní Lovettovou zničila pro změnu přemíra citu a lásky k londýnskému vrahovi.
I v intencích muzikálového žánru se Burton opírá o svůj nezaměnitelný styl a vytváří svět ý je stejně temný a pokřivený jako postavy ž ho obývají. Co do vizuální podoby se autoři nejvíce přiblížili zmiňované Ospalé díře. Kameraman Dariusz Wolski potlačil barevnou škálu obrazu, takže film místy vyvolává zdání černobílého obrazu. S tím přísně kontrastují flashbacky laděné do pastelových tónů a všudypřítomná sytě rudá barva krve. Nepřehlédnutelná je i příkrá stylizace á strhává snímek k odkazu starých, „béčkových“ hororů a jasně dává upomenout na fakt se i navzdory muzikálové předloze jedná o Burtonovo velmi osobní dílo. Navíc se na něj moc dobře dívá.
Režie: Tim Burton
Scénář: John Logan
Kamera: Dariusz Wolski
Hudba a texty: Stephen Sondheim podle divadelní hry Christophera Bonda a muzikálu Stephena Sodenheima a Huga Wheelera
Střih: Chris Lebenzon
Hrají: Johnny Depp (Sweeney Todd), Helena Bonham Carterová (paní Lovettová), Alan Rickman (soudce Turpin), Timothy Spall (Beadle), Sacha Baron Cohen (Adolfo Pirelli) ad.
Warner Bros., 117 min.
