FANTOMfilm No. 43 (February 08)
Road of Coen Brothers - Kill Bill - Flowers and Fire, Peace and Destruction
O bratrech Coenových se častokrát mluví v souvislosti s postmoderní kulturou. A to v době, kdy někdejší postmoderna je tu už jen co jméno. Řekněme proto spíš jejich příběhy jsou skrze svou vícevrstevnatost vzrušující i chytré zároveň. Mluvit souběžně o světě i o jazyce, jímž o světě vyprávíme, není totiž vůbec snadné.
Tarantinův přístup, vycházející z tradic postmodernismu, se odvíjí především od časté práce s košatou sítí intertextovosti – ať již na úrovni narace nebo vizuálního stylu. Tvůrčím cílem byla snaha přenést do Kill Billa estetiku filmů é Tarantino v mládí obdivoval a které obecně vzato ovlivnily jeho styl, potažmo i konkrétní snímky.
Paradoxy Takeshiho KitanaTakeshi Kitano je jednou z ústředních postav, symbolizujících proměny japonské kinematografie devadesátých let příslušníkem „nové vlny“ filmařů (Aoyama, Kawase, Koreeda, Miike...) ž nástup spadá právě převážně do počátků této dekády.
Další film budeme natáčet v dubnu v Minnesotě. Jmenuje se A Serious Man o židovské komunitě ze Středozápadu a odehrává se v roce 1967.
Východní přísliby Davida Cronenberga Příběh mafiánského řidiče Nikolaje, syna jeho bosse Kirila a ošetřovatelky ruského původu Anny ž osudy se protnou v pochmurné realitě odvrácené strany Londýna dnešních dnů Cronenbergovým stylem vyprávění posunut až do míst, kde se thriller mění v jakousi novodobou baladu o temném rytíři.
Než ďábel zjistí seš mrtvej Sidneyho LumetaKaždý má právo na své štěstí a nikdo neměl být zraněn. Sidney Lumet přichází s filmovou analýzou lidské touhy a uspokojení. Skvělý Philip Seymour Hoffman opět dokazuje patří k absolutní špičce herecké profese v USA.
Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Steet Tima BurtonaLondýnský holič Sweeney Todd nebýval vždycky zahořklým a nenávistným vrahem. Jmenoval se Benjamin Barker, vedl šťastný život, měl krásnou ženu a dcerku. Do cesty mu však vstoupil zákeřný soudce Turpin ého okouzlila Barkerova žena Lucy.
Noc patří nám Jamese Graye a Michael Clayton Tony GilroyeSpolečným jmenovatelem obou filmů a thrillerů je systém a jeho narušování, či udržování. Clayton je intelektuálem thrilleru: uvědomuje si (i jako právník) systém nefunguje vždy má, a může se obrátit v nástroj smrti. Korporace a obchodníci v oblecích jsou manifestací chladného a zvráceného zneužití systému. Green je pěšákem, obyčejným člověkem ý má však díky rodině u policie cestičku k modré uniformě umetenou.
Touha, opatrnost Anga Leeho a Pokání Joe WrightaV průběhu ledna vstoupily do českých kin dva filmy é mají mnoho společného. Oba svým příběhem, formou jeho ztvárnění i zvolenou marketingovou strategií poukazují na snahu o propojení uměleckých ambicí s oslovením širší divácké veřejnosti. O tom svědčí i účast v hlavní soutěži benátského festivalu ý tradičně poskytuje prostor jak vyhraněným autorským, tak vstřícnějším komerčním projektům.
58. Internationale Filmfestspiele Berlin 7.-17.2. 2008Výsadou každého festivalu je přinést něco jinde divák neuvidí. Na jedné straně horké novinky é mu zajistí zájem netrpělivého publika a novinářů hrajících o čas, na té druhé nenasytné filmové labužníky, kteří dychtí po zapomenutých perlách z archívů nebo nových pochoutkách orientální kuchyně.
Grindhouse: Auto zabiják Quentina TarantinaNa DVD vychází Tarantinův příspěvek do projektu Grindhouse, ve kterém spolu s Robertem Rodriguezem složil poctu béčkovým filmům 60. a 70. let, respektive dvojprogramům těchto levných exploitation filmů é se v kinech zvaných Grindhouse tou dobou pouštěly.
Evropa Larse von TrieraDo českých videopůjčoven čerstvě dorazil film Evropa (1991) ž uzavírá trilogii filmů o stavu poválečné Evropy (spolu s filmy Prvek zločinu a Epidemie). Evropa má v Trierově tvorbě svým způsobem zvláštní postavení.
Nestává se příliš často, aby v relativně krátké době vstoupilo do české distribuce hned několik kvalitních a velmi očekávaných filmových snímků. Možná jde o určitou strategii českých distributorů, kteří však pouze kopírují politiku velkých amerických společností, jež se snaží přivést do kin před předáváním filmových Oskarů co největší počet filmů. V každém případě může být český divák vcelku spokojen, a to i přes naopak velmi – co se kvality týká – slabé zastoupení českého filmu. Únorové číslo Fantomu – svým obsahem recenzní – přináší na jedné straně pohledy, např. na bratry Coenovy a jejich nový film No Country for Old Men, poprvé ve Fantomu z pera Marka Nagye, na straně druhé sérii recenzních textů všímajících si již zmíněných a za pozornost stojících premiér, např.: Atonement Joea Wrighta a Lust, Caution Anga Leeho od Jana Křipače nebo We own the Night Jamese Graye a Michael Clayton Tonyho Gilroye od Rudolfa Schimery. Pochopitelně nechybí ani velmi očekávaný nový film Tima Burtona o svérázném holiči nebo nový snímek veterána Sidneyho Lumeta Before the Devil knows you’re dead. Jako určitý bonus jsme se rozhodli připojit k tomuto číslu dva krátké informativní texty o 58. ročníku filmového festivalu Berlinale, kterého se osobně zúčastnili dva členové naší redakce.