Interview s Martinem Součkem

Výroba a prodej

Když si pustíme DVD z edice Zlatý fond, zakoupené v Levných knihách, uvidíme i znělku firmy 24Snails.com. Můžete nyní čtenářům poodkrýt práci zmíněné firmy?

24Snails.com je produkční firma á poskytuje svým klientům full servis v oblasti multimediální produkce. Máme vlastní on-line systém řízení práce, profesionální producenty, produkční a velké množství dodavatelů ze všech oborů. Na každý typ projektu sestavujeme speciální tým podle požadavků zákazníka. Tímto dosahujeme vysokou efektivitu a maximální šíři poskytovaných služeb. Našimi klienty jsou producenti, distributoři, reklamní a mediální agentury. Převážná většina klientů je z Evropské unie – Itálie, Francie, Německa, Skandinávie. Více než 2 roky spolupracujeme se dvěma velkými firmami z USA.

A v čem konkrétně spočívá práce 24Snails.com, vztáhneme-li ji pouze na vznik disků pro Levné knihy.

Bylo třeba sestavit tým stávající se z producenta zakázky a několika produkčních, tak aby pokryl kompletní servis výroby DVD. Každá produkční má na starosti určitou část výroby a dodavatele, například titulky nebo obal apod. Náš klient se rozhodne na jaké tituly chce nakoupit práva a poté nám oznámí, kam má dorazit dodávka s paletou DVD. O víc se klient nemusí starat. Na naší straně je komunikace s distributorem, získaní masteru, dialogovek, key artu. Dál proces pokračuje přes encoding k překladu, výrobě titulků či dabingu, menu, obalu a masteru DVD. Na konci je lisování a finální dodávka do centrálního skladu. Do této chvíle jsme takto vyrobili více než 400 různých titulů.


Existovala spolupráce mezi firmou 24Snails.com a Levnými knihami již před vydáním Sedmé pečeti?

Nikoli, naše spolupráce začala po vydaní titulů Sedmá pečeťFanny a Alexandr, kdy se ukázalo  stávající dodavatel nemá dostatečné know-how.

Jan Maivald uvádí v rozhovoru pro Hospodářské noviny (duben 2007)  na počátku vydávání DVD stála spíše náhoda, kdy se podařilo získat práva na Sedmou pečeť. Jak se ubíraly cesty od tohoto spontánního počinu k pravidelnému přísunu disků se Zlatým fondem světové kinematografie?

Myslím  celkem logicky, když se ukázalo  má tento byznys šanci na úspěch na našem trhu, tak nebyl důvod v tom nepokračovat.

Největších úspěchů se údajně dočkaly italské komedie dua Hill-Spencer, můžete prozradit é tituly ze Zlatého fondu byly nejúspěšnější?

Tak ze začátku určitě tituly režiséra Bergmana.

Překvapil vás úspěch v prodeji a naopak také neúspěch nějakého snímku?

Na začátku byl Bergman překvapením, ale šlo podle mého názoru zejména o to  to bylo nové a levné. No a samozřejmě  při té šíři titulů jsou některé více úspěšné než jiné. Nicméně nějaké zásadní rozdíly mezi odhadem a skutečností bych neviděl.

Velký podíl na zájmu o DVD měly jistě dva faktory: to  jste výběrem filmů našli na českém trhu skulinu, a nízká cena. Nyní již to druhé nelze brát jako určující, neboť nastal neuvěřitelný boom s disky é se na stáncích prodávají pod padesát korun. Bezpochyby to zasáhlo i do cenové politiky DVD se Zlatým fondem, lze očekávat nějaké radikální proměny (snížení počtu vydávaných titulů, zvýšení/snížení cen, zánik…)?

Tak to je otázka na pana Maivalda – podle mého názoru to nebude zas tak dramatické, nicméně lze očekávat v zásadě všechno  uvádíte. Nemyslím si  by ty příbaly trvaly věčně. Otázka je  to udělá s trhem během dalšího půl roku. A to lze těžko odhadovat.

V dubnovém rozhovoru předvídal pan Maivald snížení cen disků, nastal ale opak. Zlatý fond se již začíná prodávat o padesátikorunu dráž (tzn. 149 Kč). Je to tím  jste ztratili tzv. náhodné kupující (kterým nešlo o titul, ale o to  film je levný) a spoléháte na užší, ale pevnou skupinu těch ým jde o titul, a proto jsou ochotni i připlatit?

Tak tady bych opět nerad něco komentoval za pana Maivalda. Nicméně do Zlatého fondu se snažíme nalézt ty nejlepší světové filmy a některé tituly mají opravdu velmi vysokou cenu práv á se nutně musí odrazit na konečné ceně.


Dramaturgie

Budeme-li se nyní bavit přednostně o edici Zlatý fond, stála na počátku již nějaká dramaturgická koncepce, nebo směr určovala především náhoda a možnosti toho, nač šly získat licence?

Já bych řekl  oboje šlo ruku v ruce.

Nyní, po dvou letech, se dá vysledovat několik dramaturgických linií: vydáván byl Ingmar Bergman, François Truffaut, Michalengelo Antonioni… Byl to záměr, nebo jste získali práva např. na „balík Truffautových filmů“?

Je to od obojího trochu, nicméně od samého začátku se dramaturgii věnují lidé, kteří rozumí světovému filmu a vědí  mají hledat.

V současné době ediční činnost vykazuje mnohem více systematičnosti. K jednotlivým režisérům je vydáno několik děl, takže si zákazník jejich zakoupením může udělat úplnější představu o stylu filmaře, tématech á zpracovává. Můžete prozradit, na které další režiséry se můžeme těšit?

Nemůžu prozradit víc, než je na internetových stránkách Levných knih v sekci připravujeme. Nicméně na veřejnost již prosákla zpráva o jednaní o nákupu Jarmusche...

Soustředili jste se přednostně na francouzskou, italskou a polskou kinematografii. Asii zastupuje v Levných knihách (nepočítáme-li sérii o Godzille) pouze Kurosawa, zbytek Evropy doposud také neměl mnoho příležitosti se „ukázat“. Nastanou v těchto ohledech nějaké změny?

Věřím  určitě.

Jako unikátní počin lze označit dvojdisk Křižník Potěmkin, dočkáme se ještě někdy disků s větším počtem bonusového materiálu?

Myslím  to budou velmi ojedinělé případy, za každý bonusový materiál musíte platit extra a vzhledem k nastavené cenové politice to není příliš reálné.

Byla načrtnuta i linie němé kinematografie (Kid, Křižník Potěmkin…), jsou v plánu další snímky?

Určitě.

Lukáš Gregor