Fantom
40
listopad / 2007
Speciál DVD

Résumé

Údolí včel and Adelheid - Two Sides of the Coin? - Shivers of Hitchcock - The Films of Krzysztof Kieślowski - Symmetry of Seeing/Assymetry of Reality - As in a Mirror, only in a Riddle - Flying Carpet of Unchained Fantasy

Téma

Vybrané DVD labely

Žádný cinefil se asi nemůže spokojit s tím, když má svůj oblíbený film nahraný v kdovíjaké formě z televize, stažený z internetu nebo okopírovaný od přátel. Naštěstí dnes existuje mnoho nezávislých DVD labelů é nabízejí kvalitní edice, u nichž je kromě dobrého přepisu předpokladem také náročnější dramaturgická koncepce, rozšiřující bonusový materiál, obsažný booklet a v neposlední řadě také vytříbený výtvarný design.

Interview s Martinem Součkem

Šéfproducent společnosti 24Snails.com odpovídá na otázky, týkající se spolupráce jeho firmy s Levnými knihami a také výroby, prodeje a dramaturgie DVD z edice Zlatý fond světové kinematografie. / Lukáš Gregor

Údolí včelAdelheid – dvě strany téže mince?

Po letitém čekání se na přelomu léta a podzimu český filmový fanoušek konečně dočkal prvních dvou tuzemských DVD disků s filmy Františka Vláčila. Nejdříve byl v polovině září na trh uveden disk s Údolím včel, v říjnu pak následoval disk s Adelheid. Oba filmy se tak po svých zahraničních DVD premiérách v USA / dostávají i k tuzemskému divákovi. / Petr Gajdošík

Střípky z Hitchcocka

Právě nyní může český divák zacelit jednu z výraznějších trhlin ve svých znalostech tvorby A.H. díky nové DVD kolekci sedmi Hitchcockových raných snímků, vzniklých mezi lety 1928 – 1940 a spadajících tedy s výjimkou Zahraničního dopisovatele do období Hitchcockova anglického působení. / Hana Stuchlíková

Už se na vás nedívám…(?)

Filmy Krzysztofa KieślowskihoAčkoliv ve svých filmech směřoval Krzysztof Kieślowski postupně k čím dál větší abstrakci a nedořečenosti, pozvolna přitom vytvářel svébytný, univerzální filmový svět plný vzájemných citací a odkazů, propojení a konsekvencí, konstantních témat a opakovaných otázek. Tento svět stojí na tak pevných základech  přetrvává a rozrůstá se i  po Kieślowskiho smrti - díky filmům Nebe T. Tykwera a Peklo D. Tanoviće. / Vít Peřina

Symetrie vidění/asymetrie reality

Vybrané filmy Petera Greenawaye vydané na DVDPeter Greenaway musel číst Foucaulta. Jsem o tom přesvědčen; podobně jako o tom  Peter Greenaway patří mezi velmi originální evropské režiséry a český divák má to štěstí  může prostřednictvím několika jeho filmů, vydaných na DVD společností Levné knihy, nahlédnout do bizarního světa symetrických konstrukcí. / Michal Kříž

Osvícený pračlověk Pasolini

Pasoliniho tvorbu pravděpodobně netřeba většině českých diváků, kteří v posledních desíti letech navštěvovali filmové kluby, představovat. Zejména Projekt 100 uvedl jeho poslední a divácky možná nejatraktivnější tvůrčí etapu, do níž spadá Trilogie života (Dekameron (1970), Canterburské povídky (1972) a Kytice z tisíce a jedné noci (1974)) a úplně poslední a dosti kontroverzní film Saló aneb 120 dní Sodomy (1975). / Rudolf Schimera

Jako v zrcadle  v hádance

Oběť Andreje TarkovskéhoFilm Oběť lze vnímat nejen jako poslední film Andreje Tarkovského, ale i jako sice vynucenou, přece však vědomou tečku za tvůrčím vydechnutím. Jeho velmi zvláštní dramatická struktura připomíná průchod pokřiveným zrcadlem vlastního vědomí é se nemůže ztotožnit s realitou posvátné skutečnosti představující věrohodnost bytí. / Vladimír Suchánek

Zpívej synu  jsi přivedl krásu do svého domu

Létající koberec nespoutané fantazieVšechno je zde proto  to bylo, a když to je  to bylo krásné a krásné to bude pouze tehdy, když v krásu uvěříme. Jako takovou, bez přívlastků, určení, definic a bez výhrad. / Vladimír Suchánek

Sex, lži a film

Nebezpečná hra Abela FerraryPrvní české DVD krále newyorského nezávislého filmu. Harvey Keitel hraje režiséra, zmítajícího se mezi spořádaným rodinným životem a nezávazným sexuálním a alkoholickým opojením ému propadá během natáčení svého nového filmu. / Jan Křipač

Další DVD pro domácí filmotéku

Brouk - Erotikon - Kráska dne - Mladý Törless - Muž ý spadl na Zemi - Stvořeni pro lásku - 2046 - Špinavé ulice - Zodiac - Filmy André Téchiného - Filmy Woodyho Allena / Redakce Fantomu

Editorial

Za filmem se už dávno nechodí pouze do kina. První vlna exploze (tehdy ještě) video nosičů se naším územím prohnala krátce po sametové revoluci (jejíž výročí si shodou okolností právě v listopadu připomínáme). S otevřením hranic a v prvotní euforii se k nám dostaly nejen tehdejší komerční hity, ale – možná překvapivě – i některé starší či náročnější snímky, které pozdější tvrdý kapitalismus víceméně eliminoval. Teprve v několika posledních měsících jsme svědky něčeho podobného – ovšem v mnohem větším měřítku. S razantním nástupem DVD jsou výlohy novinových stánků a pulty hypermarketů přeplněny množstvím různorodých filmů za všemožnou cenu. Českým specifikem je, že se nacházíme někde mezi východními (včetně některých asijských) a západními trhy. Sice zde téměř nefunguje stánkový prodej pirátských kopií, zato v oblasti oficiální distribuce panuje chaos. Neexistuje žádná hierarchie. Vydává se cokoli bez přesnější koncepce a představy o kvalitě. Naprosto převažujícím kritériem je cena. V plebejském Česku není důležité, zda a který film vydat, ale to, kolik bude stát a kolik zákazníků si ho koupí. Dochází k častým reedicím, které nepřinášejí nic nového – pouze nižší cenu. Takto dochází až k degradaci, kdy vysoce kvalitní filmy jsou vydávány bez potřebné péče v podřadných edicích. Pravé burgundské si taky nekoupíte v krabici.

Rozhodli jsme se ve Fantomu v současné nadprodukci trochu zorientovat. Vybrali jsme několik filmů či kolekcí z poslední doby, hodných podle nás pozornosti. A dostali jsme se do dilematu. Mnohé z nich se totiž prodávají v Levných knihách v podobě, která jim vůbec nepřísluší. Upozorňovat na ně, nebo mlčet? Zvolili jsme nakonec první variantu a zároveň jsme se v rozhovoru pokusili vyzvědět něco víc o této trochu nezvyklé formě distribuce. Čtenář nechť sám posoudí informace, které se mu dostanou.

Čtyřicátým číslem se zároveň uzavírá jedna etapa Fantomu. Tento internetový měsíčník by nemohl existovat bez člověka, který ho spoluzakládal, podílel se na jeho koncepci, vytvořil jeho grafickou podobu a vůbec staral se o jeho technický a organizační chod. Jan Tichý, který se naštěstí vždy věnoval také smysluplnějším věcem, než je jen mudrování o filmech, nyní předává webmastering naší redaktorce Haně Stuchlíkové. Kam bude směřovat časopis v budoucnu, ukáže čas. Každopádně nyní musíme a hlavně chceme poděkovat Honzovi za jeho vstřícnost, nasazení a všechny ty probdělé noci, které nad tvorbou stránek strávil. Vtisknul jim jejich osobitý charakter.

Jan Křipač