Čtrnáct let dokázal Robert „Rocky“ Balboa stát proti svým soupeřům, aniž by z něj opadala aura akčního hrdiny. Novodobý gladiátor však v roce 1990 již do ringu nevstoupil, za notně melancholických tónů se ocitl na místě, z něhož vzešel. Již tehdy patřil za veterána, ke všemu se zákazem boxování kvůli podlomenému zdraví. Utkal se ale ještě jednou, tentokrát na ulici rváč ž rány byly především náplastí na duševní zklamání. Vyrovnán a usmířen s rodinou se naposled usmál na milióny filmových fanoušků.
Ale po šestnácti letech se ukázalo jeho duše by ještě pár ran potřebovala rozdat…
Část I. – Odlévání sochy
Piedestal
Sylvester Stallone slavil své devětadvacáté narozeniny a dostal milý dárek, možnost napsat filmový scénář. Doposud se orientoval na herectví, avšak jeho kariéra do roku 1974 se jen stěží dá označit za nadějnou. Jejím světlejším momentem je epizodní role v Banánech Woodyho Allena, stinným třeba vystupování v levném pornografickém snímku The Party At Kitty And Stud’s.1 Účast v dalších B-filmech či bezvýznamných divadelních inscenacích vyvrcholila neobsazením (o němž se dozvěděl těsně před natáčením) v prvním díle mafiánské trilogie Kmotr2. Stalloneho sen o herecké dráze, za nímž šel již od mládí (vystudoval divadlo na Univerzitě v Miami), se najednou zcela rozplynul. Nejprve se před světem skrýval, ale po sňatku s herečkou Sashou Czack3 se přestěhoval do Los Angeles.
Stallone v sobě nosil přehršel dílčích nápadů na filmový příběh, ale až do 24. března 1975 si na inspiraci musel počkat. Toho dne byl svědkem mimořádné sportovní události. Mnohonásobného držitele titulu absolutního mistra světa v profesionálním boxu, Muhammada Aliho (vlast. jménem Cassius Marcellus Clay), vyzval Chuck Wepner. Outsider proti mistrovi, David proti Goliášovi. Wepner přišel odnikud, se postavil proti Alimu a nejenže dokázal vydržet všech patnáct kol, ale v devátém mistra světa dokonce knokautoval. A tak Sylvester Stallone našel svoji látku…
V zápalu nadšení napsal scénář k filmu Rocky za pouhé tři dny. Stallone tvrdí odjakživa miloval příběhy o hrdinství, velkých citech, cti a statečnosti. Všechny tyto ingredience se v jeho scénáři objevily, z počátku spíše zahaleny v následujících pokračováních o boxeru Rocky Balboovi sehrály prim v udávání tónu vyprávění.
Producentské duo Irwin Winkler a Robert Chartoff4 potenciál příběhu ze scénáře vycítili, byli si současně vědomi je nutné obsadit do hlavní role filmovou hvězdu. Uvažovalo se o Burt Reynoldsovi, James Caanov či Ryan O’Nealovi. Chtěli odkoupit od Stalloneho práva na film za 125 tisíc dolarů. Po odmítnutí i částky 300 tisíc dolarů s námitkou chce ve filmu hrát hlavní roli a neupustí od tohoto požadavku, i kdyby mu nabízeli milion dolarů, producenti svolili. Současně však pocítili obavy z fiaska nesměl Stallone a režisér John G. Avildsen5 přesáhnout při natáčení rozpočet 950 tisíc dolarů.
Stísněnost podmínek vedla k syrové atmosféře, až partyzánský styl natáčení k značné míře autenticity. Film byl natočen za 28 dní, v amerických kinech vydělal bezmála 118 miliónů dolarů, sklidil deset nominací na Oscara6, přičemž tři sošky (za nejlepší film, režii a střih) i obdržel.
Z postavy Rockyho se stal národní hrdina. Ale kdo Rocky Balboa vlastně je? A jak s ním Stallone ve svých scénářích k dalšímu a dalšímu pokračování zacházel?
Forma
Narodil v roce 1946, byl synem italských emigrantů. Bylo mu patnáct, když se přestěhoval (již po rozvodu rodičů) do Philadelphie a kdy také začal boxovat. Podle slov jeho otce mu ani nic jiného nezbývalo, neboť neměl oporu v rozumu, nýbrž sílu v těle. Byl vychováván spíše temnými zákoutími ulice, než matkou a jejím novým mužem. Jeho dospívání bylo doprovázeno problémy ve škole, z níž byl i několikrát vyloučen.
Tyto životopisné údaje patří dvěma mužům – prvním z nich je Sylvester Stallone, druhým Robert „Rocky“ Balboa. Není tajemstvím postava italského hřebce (jak se v boxerském prostředí Rockymu říkalo) souzní se skutečností. Stallone ke všem dílům napsal scénář, byť v podstatě vychází z jednoho základu. Linií mu je možnost, kdy neznámý outsider dostal šanci, kdy si splní sny. Jeho cesta prochází vzestupem i poklesem, nikdy (ať už za přispění svého já či pomoci blízkých) se však nevzdá jít dál. Ano, cesta mu je cílem. A jelikož je Rocky boxer to právě tento druh sportu ým se seberealizuje.
Rocky Balboa je a není akčním hrdinou. Tato dvojpólovost vkládá do série šesti filmů prvek dramatičnosti. Nejen obsahové, ale i formální. Střetává se zde normalita filmové postavy s heroizací, až mýtem. Psychologické motivy versus fenomenální síla akčního hrdiny, „vyhlazeného“ do podoby typické pro Reaganovu éru. Rocky je současně dramatem, stejně jako plochým akčním snímkem.
Přesto, či právě proto Stalloneho postava tak populární. A také i proto lze jen stěží šestici filmů o boxeru Rockym nálepkovat coby akční sérii, nerozdílnou od těch ostatních.7
Americkým filmovým institutem byl Rocky vyhlášen jako sedmý nejlepší / největší filmový hrdina, přičemž před ním se z oblasti akčního filmu objevil pouze James Bond (na třetí pozici).8 Je to jen doklad toho v postavě italského hřebce je mimo patřičnou dávku amerického patriotismu, tzv. amerického snu a síly, také hlubší psychologizace á akčního hrdinu neopomíná držet v reálných mezích. Rocky je pevně zakořeněn nejen ve své rodné italské kultuře, ale domovem je mu také i ta americká, přičemž právě lokace (chudá čtvrť Philadelphie) jej přibližuje většinovému divákovi.9 Stallone v podstatě představuje jakési své alter ego o jeho postavě divák ví daleko více, než o jakémkoliv jiném akčním hrdinovi.10 Rocky přestává být akčním hrdinou, skrze něhož si divák ventiluje skrytou agresi, zalíbení v násilí, či skrze něhož se řeší politické problémy.11 Statut hrdiny se v něm skloubil se zrcadlem průměrného člověka ž přináší pocit souznění a také naděje jeho sny mohou být splněny obyčejnost neznamená bezvýznamnost boj není o svalech, nýbrž o srdci.
Výše zmíněné zavání patosem, ale právě inklinace k němu je charakteristická jak pro Rockyho, tak (přirozeně) pro samotné filmy. Rocky Balboa od prvního dílu pronáší hlubokomyslné (resp. „hlubokomyslné“) věty, promlouvá do duše druhým. Jelikož i ostatní promlouvají do duše jemu zřejmé náchylnost (či záliba) k patosu je u samotného scenáristy, tvůrce Sylvestra Stalloneho. Přesto bych patetičnost a také sentimentálnost ve filmech o Rockym neoznačil za škodící prvek. Rockyho sklon mluvit o citech, pocitech, o dobru a zlu, o smyslu života totiž vyvěrá z jeho podstaty. Balboa nedisponuje vysokým inteligenčním kvocientem, v podstatě jej lze (trochu krutě) označit za prosťáčka.12 Oč méně se mu dostává znalostí, o to více je vyvinuto jeho emocionální (a silně citové) založení. Ironický divákův posměšek ý se nabízí při sledování některého z dílů (a vážných dialogů, monologů v něm), si tak Rocky, resp. Stallone ani nezaslouží. Sentiment a patos odpovídá psychologii hlavního hrdiny upřímný.13
Různé tváře odlitku
Již byla řeč o dvojpólovosti obsahové i formální, nyní se zaměřím na to konkrétně určovala ráz a podobu hlavního hrdiny (a filmu) v rámci každého dílu zvlášť.
Rocky z roku 1976 se nesl v duchu komorního dramatu ze sportovního prostředí. V žádném případě nelze hovořit o žánru akčního filmu. První díl se dotýká spíše melodramatu, ale jen velmi zlehka. Rocky Balboa zatím ještě není nositelem masky hrdiny. Film se zaobírá především jeho ne-sílou, než sílou. Soubojem se sebou samým, se svým stínem, minulostí, podstatou Nikoho. Rocky však není ani tolik boxerem jako spíše mužem ž zkrátka jen neumí nic jiného. Boj v ringu je mu předurčen, čemuž se Balboa de facto brání – je zamilovaný do Adrian, řeší problémy lidí z ulice (aby nedopadli jako on). Vydělává si coby „tvrdá ruka“ Tonyho Gazza (vymáhá dluhy). Jeho tělesná síla není projevem hrdiny ji pouze využívá měl co jíst. Až možnost utkat se s mistrem světa Apollo Creedem posouvá postavu do další polohy – stává se nositelem poselství i obyčejný člověk může něco dokázat, může překonat nepřízeň života. Jeho vítězství (ve skutečnosti zápas nevyhrál, „jen“ vydržel boxovat proti Creedovi všech patnáct kol a byl poražen technickým K.O.) není vítězstvím tělesné síly, nýbrž vnitřní vůle. Z Rockyho se na konci snímku stává nositel naděje.
V následujícím díle ý si o tři roky později režíroval sám Stallone, sledujeme to následovalo po úspěchu jeho utkání. Rocky již dál neboxuje, neboť mu hrozí by mohl oslepnout. Ožení se s Adrian, za vydělaný honorář se přestěhují do lepšího domu. Rocky je novou hvězdou, z čehož se zdá by se dalo čerpat na reklamách, avšak to pro něj skončí fiaskem. Rozhodne se najít si práci v kanceláři, ale jelikož má dokončené pouze základní vzdělání, musí se živit jinak. Má práci na jatkách, ale i o tu záhy přijde. Zůstává bez financí žena je těhotná, přesto se vrací do práce. Z Rockyho se stane uklízeč v tělocvičně, v níž kdysi trénoval. A v tu dobu přichází výzva Apolla ý se nehodlá smířit s tím italského hřebce (a také nulu) neporazil. Chce dokázat světu (ale i sám sobě) je mistrem světa. Rocky je v opačné pozici, než v prvním díle. Nyní po boxu touží – nejen kvůli penězům, ale i proto, neboť si uvědomuje box je opravdu jediné dokáže. Film končí zápasem ý tentokrát Rocky vyhraje. V Rocky II hlavní hrdina v samotném závěru zdůrazňuje to řekl předchozí snímek. Existence pokračování však není zbytečná ž přináší pohled do světa po zápase (z první dílu), snaží se podívat na život boxera ý je a není hvězdou, na jeho váhání, zda se přiklonit k obyčejnému životu, nebo možnosti být ještě lepším.
Hned úvodní střihová sekvence ve třetím díle předznamenává nejen posun formální (filmový jazyk), ale také obsahový. Stallone o své postavě řekl již dost na to si mohl dovolit tentokrát rozehrát partii, v níž hrdina přestává být ten, kdo „bojuje s námi“ – za naše nesplněné sny. Tentokrát je mu skutečným nepřítelem boxer. V ringu nyní nic neřeší, nehledá, nedokazuje. Pouze bojuje.14 V Rocky III je hlavnímu hrdinovi postavena socha od města Philadelphie ž Rockyho mytizuje a přetváří jej z dramatické osoby v akčního hrdinu. Socha současně reflektuje divácký zájem o italského hřebce, působí jako zcizovací prvek (dává najevo Rocky je hrdina – nejen pro lidi ve filmu, ale i mimo něj) a divákovi tak Balbou oddaluje.
Tato tendence vyvrcholí ve čtvrtém díle. Nyní již z Rockyho není ten, kdo „bojuje s námi“, ale ten, kdo „bojuje za nás“. Stallone film natáčí v období své největší slávy, v období „typicky akčním“. Z Ramba vytváří hrdinu ý skrývá pod povrchem z akční podívané politické souvislosti. A totéž promítá i do boxera Rockyho ž se utkává s Rusem Ivanem Dragem.15
Většinou značně negativně přijímaný pátý díl dle mého názoru byl stéblem pro tonoucího Stalloneho i Rockyho. K režii se vrátil John G. Avildsen a spolu se Sylvestrem Stallonem se pokusil o návrat k původní poetice (tedy k prvnímu dílu). Žádný zápas v ringu se již nekoná, Rocky řeší především vztahy rodinné. Obléká si opět svoji koženou bundu a nasazuje starý klobouk, filmařský styl se umírňuje, stává se znovu syrovějším, „špinavějším“. Pátý díl by byl vhodným zakončením celé série, avšak nyní se Stallone k své oblíbené postavě vrátil a zakončil sérii de facto podruhé.
Rocky Balboa nenese ve svém názvu číslici VI by se logicky nabízelo. Již toto rozhodnutí dokazuje šestý díl, natočený v roce 2006 tečkou za dlouhým obdobím Stallonova života spojení s filmovým alter egem Rocky Balboou. Jsou na místě otázky, do jaké míry bylo nutné se k sérii Stallone vracel, ale v podstatě lze na jeho rozhodnutí najít jednoduché vysvětlení é lze pochopit. Stejně jako Rocky neustále končil a znovu bojoval, padal a znovu vstával, chtěl totéž i jeho tvůrce. Posledním velkým filmem pro něj byl Cliffhanger16 z roku 1993, Stallone chtěl dokázat divákům, a jistě i sám sobě dokáže znovu bojovat.17
Rocky Balboa je více než co jiného osobním filmem Sylvestra Stalloneho. Je prodchnut skrz naskrz melancholii postavy/tvůrce po dobách svých začátků, po prostředí, z něhož přišel. Svým soustředěním se na především první díl (v rámci letmých flashbacků, retrospektiv) eliminuje tu část Rockyho á dominovala v Rocky III a IV, tu akční, hrdinskou. Socha už na prostranství nestojí, mýtus se opět polidšťuje. Jestliže někomu vadila ona přemíra sentimentu a patosu v předešlých dílech, nebude moci ten nejnovější vystát. Rocky Balboa je pomalu tekoucí řekou nostalgie, zlehka obrací každý kámen vzpomínky v dlani. Hodně se zde mluví vážně o vážných věcech. Film není pro Stalloneho vítězstvím, ale stejně jako Rocky ý vydržel všechna kola bojovat, není prohrou. Je důstojným ukončením série.
Část II. – Budu vám vyprávět…
Výstavba příběhu
Ze série se nejvíce vydělují první a poslední díl19 aby se tak docílilo větší autenticity a sepjetí s hlavním hrdinou. Zápas v šestém díle byl natáčen digitální kamerou, box byl nasnímán tak by jej diváci sledovali na televizních obrazovkách (včetně loga televizní stanice, časomíra…). Navíc byly však použity i záběry černobílé, zvýrazňující jen důležité barvy. Sekvence zápasu je podle mne tím nejslabším článkem posledního snímku, neboť přímo kontrastuje s jeho celkovou atmosférou. Zápas by sám o sobě byl natočen řemeslně zručně, dynamicky, ale chybí mu vnitřní emocionální náboj ý předcházející souboje vždy měly – forma zde byla na úkor sdělení. Je to škoda, neboť tím Rocky Balboa ztrácí a finále není tolik vygradováno by se patřilo.
Každý „oddíl“ příběhu je i podobně natočen (a také zabírá přibližně stejnou dobu). Samotný film začíná fanfárami20 a velkými titulky „ROCKY“ é se pomalu posouvají zprava doleva. Sekvence tréninku těmito fanfárami také začíná složena z podobných motivů (jako třeba běh, prostřihy s tréninkem soupeře) a končí vyběhnutím po velkých schodech na plac před Muzeem umění a skákáním do výšky se vztyčenými pažemi – obraz se pak zmrazí. Podobné shody vykazují scény boxerských zápasů é jsou nejprve snímány jakoby v reálném čase za doprovodu melodie „Going the Distance“ následoval sestříhaný průběh souboje (do obrazu se prolínají čísla ubíhajících kol zápasu) filmový čas posledního kola odpovídal reálnému (tedy 3 minuty). Filmy končí (kromě posledního dílu) opět zamrzlým záběrem na dobitou a šťastnou tvář Rockyho, v pátém díle děj pokračuje i po zápase, ale také končí zamrznutím.
Sám či mezi druhými
Při sledování celé série najednou (tedy jednotlivých dílů v těsném odstupu za sebou) jsem si uvědomil (či spíše pocítil) Rocky daleko lépe funguje jako série, než jako jednotlivé díly samy o sobě. Osamoceně působí snímky nedotaženě, nedostatečně psychologizovaně, bez vnitřního pnutí, o němž neustále Rocky mluví. Ba dokonce i legračně. Tyto nešvary se minimalizují, když sledujete cestu italského hřebce díl od dílu v co možná nejužším časovém období. Motivace jednání (nejen ústřední postavy) jsou hmatatelnější, ironický úsměšek je jen občasný a chvilkový. O celistvosti atmosféry ani nemluvě. Fakt filmová série působí spíše jako šestidílný seriál, podporuje i dějová návaznost či formální propojení dílů tím konec jednoho se shoduje se začátkem dalšího dílu.
Kdyby ve mne zanechal šestý díl o italském hřebci rozpačitější dojmy či zklamání, pravděpodobně bych se neodhodlal podívat se na Rockyho komplexněji a místo tohoto článku by vznikla pouze krátká recenze. Nešlo mi o analýzu samotného filmu Rocky Balboa, neboť šestý díl v sobě nemá potenciál samostatného filmového díla. Není jen kompilací hudebních motivů celé série, ale i shrnutím pocitů a emocí z předešlých dílů. Rocky Balboa není dle mne oživením (vzkříšením) mrtvého filmového hrdiny, nýbrž čistě nostalgickým ohlédnutím. Nechybí mu patos ani sentiment, ale v jeho čisté, příjemně upřímné, formě.
- Rocky (Rocky), r.: John G. Avildsen, USA, 1976, 119 min
- Rocky II (Rocky II), r.: Sylvester Stallone, USA, 1979, 119 min
- Rocky III (Rocky III), r.: Sylvester Stallone, USA, 1982, 99 min
- Rocky IV (Rocky IV), r.: Sylvester Stallone, USA, 1985, 91 min
- Rocky V (Rocky V), r.: John G. Avildsen, USA, 1990, 104 min
- Rocky Balboa (Rocky Balboa), r.: Sylvester Stallone, USA, 2006, 102 min
Základní odkazy:
- o filmových postavách:
- jednotlivých filmech a sérii:
- další:
Pozn.:
- Banáni (Bananas), r.: Woody Allen, USA, 1971; Stallone hrál postavu kriminálníka, v titulcích uveden nebyl The Party At Kitty And Stud’s (také: Italian Stallion), r.: Morton Lewis, USA, 1970; Stallone hrál postavu pojmenovanou „Stud“ [zpět]
- Kmotr (The Godfather), r.: Francis Ford Coppola, USA, 1972 [zpět]
- Do té doby, rok 1974, hrála pouze v televizním seriálu Love of Life (1951), poté až v miniaturní roli fanynky v Rocky III, v roce 2006 se objevila ve filmu syna Sage Stalloneho Vic. [zpět]
- Jejich společnost Winkler-Chartoff Productions produkovala všech šest dílů Rockyho, mimoto například Zuřícího býka a New York, New York Martina Scorseseho. Se Stallonem se potkali kvůli jeho scénáři k filmu Cesta k ráji (Paradise Alley). Při schůzce se jim zmínil o námětu na Rockyho, k němuž se vyjádřili kladně a nechali Stalloneho napsat celý scénář. Cestu k ráji si v roce 1978 sám Stallone zrežíroval. [zpět]
- Avildsen režíroval do té doby již několik, značně průměrných, filmů. Výjimkou bylo drama Save the Tiger (1973) s Jackem Lemonnem v hlavní roli. Po Rockym se jeho filmografie může „chlubit“ například trilogií Karate Kid či dílem na hranici únosnosti, Inferno (1999) s J. C. Van Dammem. V roce 1990 se ujal režie Rockyho V. [zpět]
- Kategorie: nejlepší film, režie, střih, původní scénář, herec a herečka v hlavní roli, herec ve vedlejší roli (v této kategorii byli nominováni dokonce dva herci z filmu Rocky), hudba a píseň, zvuk [zpět]
- Jen namátkou: Americký ninja 1-5 (1985-1995), Delta Force 1-3 (1986-1991), nejrůznější filmy z prostředí bojových sportů Americký kickboxer 1,2 (1991,1993), Kickboxer 1-5 (1989-1995) ad. [zpět]
- Úplný seznam naleznete na http://en.wikipedia.org/wiki/AFI's_100_Years..._100_Heroes_and_Villains [zpět]
- Proto bylo i neodvratitelné se v pátém díle vymanil Rocky z honosné vily a života a s rodinou se ocitnul zpět v chudém prostředí, z něhož vyšel. Jeho „návrat ke kořenům“ sice není dostatečně dobře dramaturgicky zvládnutý, ale troufám si tvrdit jde v kontextu následujícího dění o „malé zlo“ é lze přehlédnout. [zpět]
- Časem lze do Rockyho života proniknout tak víme hudbu má rád, známe jeho gesta, předvídáme reakce a slova. Chápeme citové pochody. Jeho typické oblečení, házení si s míčkem, nesmělost – vše postavu polidšťuje. [zpět]
- Výjimkou je v tomto čtvrtý díl – o čemž bude řeč později. [zpět]
- Rocky tuto skutečnost neututlává, uvědomuje si ji a mluví o ní. Ví o svých nedostatcích, snaží se jich zbavit, ale de facto se jen naučí číst, jinak mu jeho „jednoduchost“ zůstává. [zpět]
- Avšak onen sklon k sentimentu a patosu u Stalloneho – scenáristy vede bohužel i k tomu prosakuje i do promluv dalších postav filmu, kde narozdíl od Rockyho již působí uměle, někdy až křečovitě a směšně. Zejména nejrůznější promluvy Rockyho ženy Adrian, bohužel také Apollo Creeda, ve filmu Rocky Balboa postavy Marie. [zpět]
- Rocky je zde již finančně zabezpečen, nehodlá dále boxovat. Popudí jej však urážky od bijce Clubbera Langa ý jej obviňuje z toho bojoval pouze se slabšími soupeři a není skutečným mistrem. Rocky je v souboji knokautován ve třetím kole, navíc umírá jeho trenér Mickey. Návrat do ringu v závěru filmu může být brán jako postavení se na nohy vítězství vůle, nelze se však ubránit kritickému dojmu motivy é k tomuto vedou jsou příliš vykonstruované a vycházejí daleko více z tradičních klišé akčního filmu, resp. těch s motivem pomsty. [zpět]
- Ač tomuto filmu nelze upřít poměrně silný akční náboj, v kontextu celé série je krokem stranou. Politické pozadí, kdy My-Amerika proti Oni-SSSR, prosakuje na povrch jako prvoplánový cíl snímku. Motiv pomsty smrti Apolla ž Drago v ringu zabije ještě větším klišé než dějová linie ve třetím díle. [zpět]
- Cliffhanger (Cliffhanger), r.: Renny Harlin, USA, Itálie, Francie, 118min [zpět]
- Příběh: Adrian zemřela na rakovinu, syn se otci vyhýbá, Rocky Balboa žije spíše ze stínů své slávy. Je si toho vědom a sní o tom by předvedl jeho profesionální dráha nemá být jen jakýmsi nostalgickým povzdechem sportovních komentátorů. Utká se úřadujícím mistrem světa, nezvítězí, ale vydrží až do konce a s podporou fanoušků (celé haly) odchází chodbou pryč. [zpět]
- Šestý díl především proto je jakýmsi duplikátem (v nedoslovném slova smyslu) toho prvního. [zpět]
- Často se uvádí Rocky je první film, při jehož natáčení bylo steadicamu využito, ve skutečnosti to byl snímek Cesta ke slávě (Bound of Glory), r.: Hal Ashby, USA, 1976. Rocky byl v pořadí třetím filmem ště po Maratónci (Marathon Man), r.: John Schlesinger. [zpět]
- Téma z filmu Rocky, začátek skladby (a písně) „Gonna Fly Now“. Skladatelem filmové hudby pro Rockyho sérii je Bill Conti. [zpět]