Necháváte nahlédnout občas někoho do svých scénářů?
Ne. To je jeden z důvodů, proč jsem film Match Point točil v Anglii že filmová studia ve Spojených Státech jsou sice vždy připravena se mnou spolupracovat, ale chtějí nahlédnout do scénáře a dozvědět se, kdo v nich vystupuje. Chtějí udržovat určitý vztah spolupráce nebo mít přístup k informacím a já jsem takto nikdy nepracoval. Ne z nějakého egoismu nebo neurózy – prostě takto nemůžu pracovat. Natočil jsem Match Point v Anglii že jsem mohl navýšit rozpočet bez jakýchkoli otázek.
Proč jste obsadil Scarlett Johansson a co si o ní myslíte jako o herečce?
No, to je zajímavé že jsem měl dojem musíme obsadit jen Angličany především kvůli navýšenému rozpočtu pro Match Point. Ukázalo se ale sice musíme najmout hlavně Angličany, ale nikoli ze sta procent. Původně jsem obsadil Kate Winslet, ale těsně předtím, než jsme začali točit, Kate volala musí ukončit naši spolupráci, byla vyčerpaná a dlouho nebyla se svým malým dítětem. Mohl jsem vědět bude chtít vycouvat, ale úplně tomu rozumím. Musel jsem tedy do její role obsadit někoho jiného a ukázalo se mohu obsadit Američanku, vybavil jsem si seznam hereček a uviděl jsem Scarlettino jméno. Viděl jsem ji ve filmech Lost in Translation a Ghost World a myslím si je krásná, sexy a skvělá herečka – prostě celkově zajímavá pro film. Prostě jsem cítil jako mnoho jiných lidí je tou novou, správnou, přirozenou filmovou hvězdou á vtrhla na filmové plátno, ale ne nějakým povrchním způsobem – ona má opravdovou vnitřní hloubku. V pátek večer jsem ji poslal scénář a v neděli byla obsazena.
Přišla přímo na scénu?
Ano. První záběr ý jsem s ní dělal, jsme točili brzy ráno. Celou noc letěla ze Spojených Států a já jsem s ní neměl ani jednu zkoušku a ona přišla a natočila tu scénu v hospodě s Jonathanem Rhys-Meyersem. Je to velmi těžká scéna, ale ona ji prostě natočila bez přípravy, impozantně a krásně, a já jsem si uvědomil celá má víra v ní je oprávněná. Potřeboval jsem někoho velmi přitažlivého diváci pochopili, proč k ní hned Jonathan zahořel onou touhou. Museli být žhavým párem.
Povaha Jonathana Rhys-Meyerse je opravdu amorální, ale zdá se jste chtěl si v něm publikum také něco našlo…
To je výhradně úkolem herce. Obsazením Jonathana Rhys-Meyerse jsem získal někoho, kdo je přirozeně přitažlivý, příjemný a zároveň utrápený a sympatický. Jonathan je velmi charismatickou osobností. Není příliš extrovertní a ctižádostivý, ale dokáže vás zaujmout. Nebudete ho ale nenávidět tak kdybych obsadil, řekněme třeba, Roberta de Niro či Jackea Nicholsona, kteří mají opravdu drsnou povahu. V jistém ohledu můžete sympatizovat s utrpením Jonathana ve filmu i přesto jeho pozice je opravdu příšerná.
Film říká nezáleží na tom tvrdě na něčem pracujete, ale že existuje vždy nějaká skutečnost mimo naši kontrolu. Je tomu tak podle Vás?
Film vyjadřuje mou filosofii. Vždy jsem velmi věřil ve štěstí. Domnívám se lidé odmítají připustit štěstí hraje v našem životě nesmírnou roli, především proto to znamená mnoho v našem životě je mimo naší kontrolu. Vždy se setkáte s lidmi, kteří říkají, „jsme strůjci svého štěstí“. A tvrdá práce je, samozřejmě, důležitá. Ale na konci musíte mít hodně štěstí, ve vztazích, v práci, se zdravím a dalších milión různých věcí všechno to hledání, tvrdou práci, snažení a modlení a cokoliv dalšího jste ochotni udělat nějakým způsobem lehce činí bezvýznamným – ovlivňuje váš život. To bylo vždy mou velkou filosofií.
Zdá se by hercům bylo umožněno získat vaše scénáře jen na dvě hodiny, musí si je tedy přečíst hned, potom je předávají zpět. Proč je tomu tak?
Víte, já nemám rád, když producenti nebo studio čtou mé scénáře, nečtou je totiž kvůli vlastnímu poučení, ale protože se vám chtějí do toho vložit. Objektivně vzato, oni se mě také neptají sjednávat obchodní dohody a kontrakty. Nemám o to nejmenší zájem, nemám ani víru v jejich kompetenci hodnotit výstavbu scénáře, dialogů nebo postav. Nemám tedy důvod jim dávat číst scénář. V případě obsazení filmu, zvláště jestliže má daná osoba velkou roli, např. jako Scarlett nebo Jonathan, jim celý scénář k přečtení poskytnu. Ale jestliže herec přijede jen na jeden den, nebo tak nějak, potom nepotřebují číst 120 stránkový scénář, zvláště když se daný herec objevuje jen na třech stránkách. Žádný herec zatím neodmítl můj princip nedávat jim číst celý scénář. Bylo jim to jedno.
Takže tedy měli Scarlett a Jonathan scénář v ruce jen dvě hodiny?
No, jo, potom ho chci zpět, víte, mohou ho ofotit a dát producentům a následně víte, se mi do toho vloží!
Prošel jste těžkým obdobím, v osobním i v profesním životě, ale v posledních letech vypadáte kdybyste se znovu narodil. Otázka zní: cítíte se šťastný?
Byl jsem velmi šťastný, o tom není pochyb. Měl jsem extrémně šťastný život že jsem se především narodil s určitou mírou talentu; to bylo pro mě skvělé že jsem byl chudý student a kdybych býval neměl k něčemu talent, nevím bych dělal se svým životem. Mí rodiče žili dlouho, zdravým životem. Můj otec zemřel dokonce až po stovce a má matka zemřela, když ji bylo 95. Celý život jsem se těšil dobrému zdraví a měl jsem štěstí i ve filmové branži. Když jsem začínal, všichni filmoví kritikové se rozhodli přehlédnou všechny chyby é jsem udělal, a naopak vyzdvihnou to dobré. Neměl jsem tedy nic než štěstí. Myslím mohu klidně vyjít z místnosti a padnou na zem mrtvý, ale cítím se po fyzické stránce dobře – pravidelně cvičím, dbám na své zdraví a pravidelně jím. Chodím brzy spát. Měl bych být tedy schopen točit filmy do té doby, dokud je bude někdo podporovat.
Herci vždy říkají váš casting je velmi krátký a formální. Dáváte důraz na první dojmy?
Nejsem příliš společenský tvor. Nerad se setkávám se lidmi to velmi nepříjemné, když vstoupí herec nebo herečka. Chtějí se líbit a získat roli; setkám se se šesti a jen jeden z nich má šanci tu roli získat. Obvykle se snažím obsazovat role podle filmů a pak, když si někoho vyberu, stačí mi jeden rychlý pohled na živo zjistil, zda jsou skutečně takoví jsem si představoval. Vždy jim říkám je jen pozdravím a že krátkost naší schůzky nic neznamená.
A stačí takový pozdrav?
Stačí, prohlédl jsem si je na videu nebo jsem je viděl ve filmu. Většinou to dopadne velmi dobře, ale tu a tam se spálím. Někoho obsadím a daná role se mi nelíbí. Potom v tom musím pokračovat nebo, Bože odpusť, ji musím přeobsadit. Vždy doufáte to nemuseli udělat.
A jak to vypadá s Vaším novým filmem, Scoop?
Točím ho v Londýně. Je to primitivně žurnalistické, ačkoli to není přímo o žurnalistice. Scarlett Johansson hraje novinářku univerzitních novin á tráví své letní prázdniny v Londýně. Já hraju laciného, druhořadého vaudevillského iluzionistu; Hugh Jackman hraje oslnivého aristokrata ý se zamiluje do Scarlett; a Ian McShane hraje žurnalistu. Jde o kombinaci milostného příběhu a tajemství – a má to být zábavné. Chci to bylo zábavné, a Scarlett je v tom zábavná. Nebude-li to fungovat, hádám to od vás příští rok uslyším.
Z Totalfilm přeložil Michal Kříž
