Po stopách pana Arkadina

Confidential Report Orsona Wellese

Confidential Report (1955) patří bezpochyby do kategorie opomíjených filmů. Stojí ve Wellesově filmografii mezi mnohem oceňovanějšími snímky jako je Othello (1952) a Dotek zla (1958). V mnohém připomene Občana Kanea, příběhem hledání identity člověka, kontroverze chování silné osobnosti á na cestě za cílem překročí nejednu mrtvolu a z druhé strany má jistý šarm a velkorysé chování.

Confidential Report potvrzuje Wellesova génia zejména v tom  i s minimálními prostředky dosáhl fascinujících obrazů. Inteligentní, přesto poměrně jednoduchý příběh, slouží spíše vizualitě – práce s hloubkou pole, světlem a stínem a šikmými úhly kamery – vše je v tomto filmu znatelnější než v ostatních Wellesových dílech právě pro radikálnost, s jakou bylo slovo podřízeno obrazu.

Mr. Arkadin je tajemný boháč s vousem jako antický Poseidon, krásnou dcerou a záhadnou minulostí. Guy Van Stratten má zájem o Arkadinovy peníze a návdavkem nepohrdne ani jeho dcerou, výstřední milionář zase rád za úplatu využije Guyových služeb ž hodlá zjistit, kým vlastně je. Jeho mysl totiž trpí klasickou románovou nemocí – amnesií. Guy procestuje celý svět a postupně skládá mozaiku Arkadinovy minulosti: žijící svědkové postupně mizí a Guy zjišťuje skutečnou pravdu o ďábelském panu Arkadinovi. Postavy Guye i Arkadina mají mnoho společného – postarší milionář poznává v Guyovi sám sebe, ale dělí je jenom neuvěřitelně toporný Robert Arden jako Guy ý patří snad k tomu nejhoršímu z celého filmu.

Film Cofidential Report (nebo také Mr. Arkadin) patří ke snímkům ým chybí mnohé k ideálnímu vyrovnání sil mezi očekáváním autora a očekáváním diváka. Wellesův příběh je založen na dobrém nápadu, velmi brzy však koherence mizí a detektivní příběh se mění v dobrodružné pátrání, z koncentrace na podstatu se autor nechá uchvátit karnevalem excentrických postaviček a prostředí (od zasněženého Berlína po slunné Mexiko). Tato nevyrovnanost a překotnost vyprávění, měnění nálad a snaha uchvátit je Wellesovi vlastní, v takto koncentrované míře však jedinečná.

Experiment, nebo záměr? Welles se pravděpodobně snažil zopakovat úspěch Občana Kanea a natočil snímek možná ještě zajímavější, ač z mnoha hledisek nevyrovnaný a divácky méně stravitelný. Finanční potíže jsou znát v každém záběru, bravura, s jakou si s nimi Welles poradil, ale také. Struktura Confidential Report vyniká i padá na desítkách silných scén é existují samy o sobě, do určité míry jsou spolu v interakci, film však jako celek i přes režisérovo úsilí nedrží. Přesto z této bitvy vychází vítězně.

Confidential Report (Francie, Španělsko, Velká Británie 1955)
Režie, scénář, produkce, střih, kostýmy: Orson Welles
Kamera: Jean Bourgoin
Hudba: Paul Misraki
Hrají: Orson Welles (Gregory Arkadin), Michael Redgrave (Burgomil Trebitsch), Jack Watling (Markýz Rutleigh), Patricia Medina (Mily) ad.
93 min.