Poslední Eastwoodův film Million Dollar Baby (2004) je bezpochyby dobrým snímkem. Eastwood je matadorem filmového plátna již od 70. let a své ostruhy si zasloužil mnohokrát. Točí filmy, sám v nich hraje, sám si je produkuje hudebním skladatelem a tak dále. Je autorským režisérem a jako takový vyžaduje jiné zacházení než bezpáteřní Ridley Scott nebo Norman Jewison, kteří jsou ochotni autorské ostruhy kdykoliv odložit. Eastwood nemá špatné filmy podobně jako Verhoeven, Cronenberg, De Palma nebo Carpenter. Eastwood má styl a to je to jediné jej odlišuje od šedé masy rutinérů.
Od začátku své kariéry točí a hraje stále stejně, instinktivně a jednoduše a v podstatě nic se nemění od Play Místy for Me až po Million Dollar Baby. Co na tom přišel Oscar, buď máme jeho filmy rádi, nebo jsou nám ukradené. Co o Eastwoodě filmu říci více? Jste-li režisérovými příznivci, jděte na něj, pokud vás Eastwood nudí nebo nemáte rádi boxerské filmy, tak na film nechoďte.
Million Dollar Baby poodhalilo však mnohem zajímavější problematiku v českém filmově kritickém rybníčku. Naše bulvární kritika á zaplňuje tištěné a internetové stránky stále stejnými frázemi a názory, již mnohokrát dokázala úhořovitost a bezpáteřnost mrštně balí do krkolomných slovních ovací nebo hanopisů.
Copak je na novém Eastwoodově filmu tak výjimečného? Kamera? Herecké výkony? Střih? Scénář? Vše je přeci stále stejné. Je to Oscar! Tento malý pozlacený panáček dokáže ihned pánům kritikům říci ý film je filmem dobrým a který nikoliv. Kde byly ovace na Absolutní moc, Půlnoc v zahradě dobra zla, Pravda zabíjí, Vesmírné kovboje nebo Krvavou stopu? Nebyla cena to tedy špatný film. Jinak tomu bylo u Tajemné řeky, se kterou připluly i zvěsti zámořským kritikům se film líbil a posbíral i nějaká ocenění a nominace. Tedy ejhle, dobrý film. Ve skutečnosti je to stále jeden a ten samý rukopis, příběh a herci. Je to svět Clinta Eastwooda se svými přesnými pravidly a osobitým humorem.
Raději si tedy vážím lidí, kteří Eastwooda kontinuálně celou jeho tvorbu ignorují a házejí mu klacky pod nohy to alespoň upřímné. Čeští bulvární kritikové neváhají většinou přepsat děj z letáčků z propagačních projekcí a ve dvou větách dodat sice nechápou, proč je film tak dobrý, ale že to asi něčím být musí, když dostal ceny. Že by zase ty herecké výkony? Hanba Vám!
Hudba, produkce a režie: Clint Eastwood
Scénář: Paul Haggis (podle předlohy F. X. O´ Toolea)
Kamera: Thomas Stern
Střih: Joel Cox
Hrají: Clint Eastwood (Frankie Dunn), Hilary Swank (Maggie Fitzgerald), Morgan Freeman (Eddie Scrap – Iron Dupris), Anthony Mackie (Shawrelle Berry) a další.
137 min., HCE