70. léta jsou obdobím největší tvůrčí produkce zejména pro nový německý film (neue kino) ý u nás až na několik výjimek (Wenders, Herzog, Fassbinder) není zastoupen v podstatě vůbec.
Fitzcarraldo Wernera HerzogaFitzcarraldo, vlastním jménem Brian Sweeney Fitzgerald, německý Ir žijící v amazonském městečku Iquitos má za sebou již několik zkrachovalých projektů...
Werner Schroeter byl více než čtvrtstoletí tím nejdůležitějším, nejzajímavějším, zcela rozhodujícím a zároveň maximálně rozhodným režisérem alternativního filmu, filmu ý se obvykle označuje jako filmový „underground“, názvem ý jej jakoby přátelsky sevře, udělá z něho cosi hezoučkého a nakonec jej v něžném obětí udusí.
Když už není možné udržet film samotný mimo politickou sféru alespoň šance by nebyl zapleten do politické akce, pokud by k nějaké došlo?
Zatímco nedaleko žhnul veliký požár ý když přilákal televizní kamery, inspiroval Jeana-Marie Strauba k následujícímu závěru: „Netuší není nic těžšího, než filmovat oheň.“
Starý film umřel. Věříme v nový.
Nad posledními filmy Clinta Eastwooda a Martina ScorsesehoJiž zběžný pohled na každoroční americké filmové ceny ými se tak rády kochají média, napoví letos se situace poněkud odklonila od normálu. Výsledkům totiž vévodily filmy dvou vyzrálých režisérských osobností Clinta Eastwooda a Martina Scorseseho.
14.částLolita je veliký, ale velice nepochopený film. Jen pár kritiků film hájilo při jeho uvedení, a přece dnes Lolita čím dál více potvrzuje svůj status zvratu v Kubrickově kariéře a klíče do režisérova vnitřního světa.
Není jistě třeba připomínat vesnické prostředí či obecněji vesnická tematika je v kontextu české literatury jevem tradičním. Přes různou formu idealizace daného tématu najdeme u několika autorů i poněkud kritičtější pohled na život na venkově.
Million Dollar Baby Clinta EastwoodaPoslední Eastwoodův film Million Dollar Baby (2004) je bezpochyby dobrým snímkem. Eastwood je autorským režisérem, točí filmy, sám v nich hraje, sám si je produkuje hudebním skladatelem a tak dále.
Život je zázrak Emira KusturiciEmir Kusturica ve většině svých filmů mapuje historii a povahu Balkánu. Hlavním impulsem k vyprávění o současnosti pro něj byla pochopitelně balkánská válka.
Příběhy obyčejného šílenství Petra ZelenkyPříběhy obyčejného šílenství jsou v kontextu českého filmu ojedinělým pokusem originálně spojit práci s filmovým obrazem a myšlenkový obsah scénáře a neztratit přitom tvář v labyrintu komerční strategie.
Positif, Cinéma, Objectif Cinéma.
Psané ve větru Douglase SirkaJe to možná paradox nebo spíš nezvyk, ale divoký komerční trh u nás umožňuje splatit náš dluh vůči historii kinematografie mnohem lépe než „bohulibé“, státní či občanské, instituce. Do DVD distribuce – i když často příliš namátkově a nekoncepčně – bylo za poslední rok vrženo množství filmů, z kterých si může český divák pomalu skládat mozaiku světového filmu.