Fantom
15
březen / 2005
Neue Kino

Aktuality

Život pod vodou, 2046, Febiofest.

Téma

Nový německý film

70. léta jsou obdobím největší tvůrčí produkce zejména pro nový německý film (neue kino) ý u nás až na několik výjimek (Wenders, Herzog, Fassbinder) není zastoupen v podstatě vůbec. / Rudolf Schimera

Přenést parník přes horu

Fitzcarraldo Wernera HerzogaFitzcarraldo, vlastním jménem Brian Sweeney Fitzgerald, německý Ir žijící v amazonském městečku Iquitos má za sebou již několik zkrachovalých projektů... / Vít Peřina

Pocta Werneru Schroeterovi

Werner Schroeter byl více než čtvrtstoletí tím nejdůležitějším, nejzajímavějším, zcela rozhodujícím a zároveň maximálně rozhodným režisérem alternativního filmu, filmu ý se obvykle označuje jako filmový „underground“, názvem ý jej jakoby přátelsky sevře, udělá z něho cosi hezoučkého a nakonec jej v něžném obětí udusí. / Rainer Werner Fassbinder

Výt s vlky

Když už není možné udržet film samotný mimo politickou sféru  alespoň šance  by nebyl zapleten do politické akce, pokud by k nějaké došlo? / Werner Herzog

Rozhovor s Danièle Huillet a Jean-Marie Straubem

Zatímco nedaleko žhnul veliký požár ý když přilákal televizní kamery, inspiroval Jeana-Marie Strauba k následujícímu závěru: „Netuší  není nic těžšího, než filmovat oheň.“

Oberhausenský manifest

Starý film umřel. Věříme v nový.

Texty

Pohledy

Veteráni v ringu

Nad posledními filmy Clinta Eastwooda a Martina ScorsesehoJiž zběžný pohled na každoroční americké filmové ceny ými se tak rády kochají média, napoví  letos se situace poněkud odklonila od normálu. Výsledkům totiž vévodily filmy dvou vyzrálých režisérských osobností Clinta Eastwooda a Martina Scorseseho. / Jan Křipač

Překlady

Kubrickova odysea

14.částLolita je veliký, ale velice nepochopený film. Jen pár kritiků film hájilo při jeho uvedení, a přece dnes Lolita čím dál více potvrzuje svůj status zvratu v Kubrickově kariéře a klíče do režisérova vnitřního světa. / Michel Ciment

Film a literatura

Muzikantská Liduška

Není jistě třeba připomínat  vesnické prostředí či obecněji vesnická tematika je v kontextu české literatury jevem tradičním. Přes různou formu idealizace daného tématu najdeme u několika autorů i poněkud kritičtější pohled na život na venkově. / Michal Kříž

Reflexe

Událost

Ejhle Oscar!

Million Dollar Baby Clinta EastwoodaPoslední Eastwoodův film Million Dollar Baby (2004) je bezpochyby dobrým snímkem. Eastwood je autorským režisérem, točí filmy, sám v nich hraje, sám si je produkuje  hudebním skladatelem a tak dále. / Rudolf Schimera

Zahraniční film

Čudo neboli zázrak

Život je zázrak Emira KusturiciEmir Kusturica ve většině svých filmů mapuje historii a povahu Balkánu. Hlavním impulsem k vyprávění o současnosti pro něj byla pochopitelně balkánská válka. / Pavel Sladký

Český film

Kontrolované šílenství

Příběhy obyčejného šílenství Petra ZelenkyPříběhy obyčejného šílenství jsou v kontextu českého filmu ojedinělým pokusem originálně spojit práci s filmovým obrazem a myšlenkový obsah scénáře a neztratit přitom tvář v labyrintu komerční strategie. / Michal Kříž

Časopisy

Časopisy

Positif, Cinéma, Objectif Cinéma. / Jan Křipač

DVD/VHS

Recenze

Návrat ke kořenům

Psané ve větru Douglase SirkaJe to možná paradox nebo spíš nezvyk, ale divoký komerční trh u nás umožňuje splatit náš dluh vůči historii kinematografie mnohem lépe než „bohulibé“, státní či občanské, instituce. Do DVD distribuce – i když často příliš namátkově a nekoncepčně – bylo za poslední rok vrženo množství filmů, z kterých si může český divák pomalu skládat mozaiku světového filmu. / Jan Křipač