Fantom
9
září / 2004
Manoel de Oliveira

Aktuality

Nové filmy natáčí M. Scorsese, R. Linklater. W. Allen, T. Scott, MFF Benátky, české premiéry filmů Muž v ohni, Vesnice, Company, Jaro, léto, podzim, zima… a jaro a mnoho dalích aktualit

Hommage

Abrahámovo údolí

Je to lyrický film o ženě á skrze své poetické vidění světa, i když je iluzorní, odolává mužům, kteří představují moc. Ema tíhne k lyrice, k epopeji. Tíhne k možnosti tvorby poezie ze světa ž ji obklopuje, a chce odolávat mužským postavám é ve svých postojích nevidí nic víc než hru o moc. / Manoel de Oliveira

Vyhnání z ráje

Rozhovor s Manoelem de OliveirouPro svůj biblický přesah se mi velmi zalíbil název ý své knize dala Agustina Bessa-Luis – Abrahámovo údolí. Je to údolí, ve kterém pramení řeka v ráji a proudí do budoucnosti ž je záhadou. Ve filmu je scéna, kdy se řeka vlní jako had mezi dvěma horami a špatně přitom rozděluje mužskost a ženskost.

Řeky země a řeky našich vesnic

Řeky! Co se dá povědět o řekách? Že všechny ty velké a převážná většina ostatních rychle proudí, valíce před sebou masu vod á hledá ústím do oceánu svůj již předem daný osud. / Manoel de Oliveira

Drahý Sergi Daney

Drahý Sergi Daney, jsi vzpomínkou a postavou v čase i mimo něj. Jsi nedílnou součástí filmu. A filmem je zároveň to  se promítalo, i to  se o projekcích mluvilo a mluví, to  se psalo a píše, to  se myslelo, myslí a myslet bude. Jedním slovem – film nebyl a ani nezačal. / Manoel de Oliveira

Texty

Pohledy

Tony Scott aneb hledání sama sebe

Tony Scott je znám spíše jako mladší bratr slavnějšího Ridleyho. Tvorba obou bratrů je velice úzce provázaná - mladší je v závěsu a hledá své místě vedle úspěšnějšího. Tony na rozdíl od Ridleyho půlku své tvorby hledá sám sebe a nachází se až v té druhé. / Rudolf Schimera

Překlady

Kubrickova odysea, 8.část

Úvahy o díle v kontextu vývojeJednou ze známek Kubrickovy modernosti je jeho záliba v překvapování a v rozmanitosti. Tento fakt svědčí o jeho originalitě dokonce více než třeba jasně zřejmá témata jeho futuristické trilogie. / Michel Ciment

Ozu

Jasudžiro Ozu, muž ý je považován za nejjaponštějšího ze všech filmových režisérů, měl jediný hlavní předmět zájmu, japonskou rodinu, a jediné téma í rozpad. Rozpad japonské rodiny se objevuje v každém z jeho padesáti tří celovečerních filmů. / Donald Richie

Film a literatura

Filmové návraty: Radúz a Mahulena

Weiglova filmová báseň o Radúzovi a Mahuleně představuje velmi zdařilou adaptaci Zeyerova dramatu. Osobně se domnívám  některé typické znaky Zeyerovy poetiky byly nejen věrně zachovány, ale v určitých momentech i vcelku zajímavým způsobem dotvořeny. / Michal Kříž

Reflexe

Událost

Sonáta v moll

Abrahámovo údolí Manoela de OliveiryZcela nenápadně, mimo veškeré dění, bez reklam a valného zájmu médií vstoupil do našich kin film největšího režiséra současnosti Manoela de Oliveiry. Tyto distribuční okolnosti jsou však namístě, neboť plně odpovídají charakteru jeho díla é je stejně střídmé a neokázalé. / Jan Křipač

Zahraniční film

Zuřivost stoupá v Mexico City

Muž v ohni Tonyho ScottaTony Scott ve svých šedesáti letech chytil druhý dech. Filmem Nepřítel státu (1998) se vymanil ze škatulky režiséra točícího filmy pouze pro zábavu a pustil se na pole vážného politického thrilleru.

Vrací se sláva comicsových filmů?

Hellboy Guillerma del ToroFilmové adaptace comicsů bývají očekávány vždy s rozpaky a pochybnostmi. 90. léta se stala, zejména díky rozvoji počítačové animace, doslova boomem comicsů na plátně. / Rudolf Schimera

Setkáme se v Paříži

Před soumrakem Richarda LinklateraRichard Linklater se po divácky úspěšné komedii Škola ro(c)ku á mu otevřela dveře do hollywoodského mainstreamu, nečekaně vrátil k formě komorního nízkorozpočtového filmu, natočeného navíc v Evropě. / Jan Křipač

Trosečník na newyorském letišti

Terminál Stevena SpeilbergaMilovníci režisérovy tvorby najdou v Terminálu řadu styčných motivů – postupné překonávání (nejen) jazykových bariér (Amistad), hrdina přinucený adaptovat se v hostilním prostředí (Říše slunce) nebo záhadný obsah Viktorovy plechovky, stimulující divákův zájem stejně jako civilní povolání kapitána Millera v Zachraňte vojína Ryana. / David Kresta

Český film

Vaterland, aneb Pravidla lovu

Vaterland Davida JařabaVe sklepení rozpadající se usedlosti rodu Czadských se skrývá prazvláštní mozaika - klíč k tajné části rodinné historie i k smutné budoucnosti některých dosud žijících členů rodu… / Vít Peřina

Knihy

Občan kinematografu

Můj život a mé filmy Jeana RenoiraVydání pamětí Jeana Renoira je událostí stejného významu ým bylo ještě za totality publikování knihy rozhovorů Hitchcock – Truffaut či memoárů Luise Buñuela. Oba tituly se staly doslova biblemi příznivců sedmého umění, máme-li použít oblíbené Renoirovo přirovnání filmu k náboženství. / Jan Křipač

Časopisy

Časopisy

První letošní číslo Iluminace vychází s notným zpožděním, ale stojí za to. Zářijové číslo Sight and Sound je věnované filmové hudbě.

DVD/VHS

Recenze

Válka je krutost – věděli jste o tom?

Mlha války Errola MorriseChtít po obyvateli České republiky  odpověděl na otázku „kdo to byl Robert McNamara“ je asi stejně bezvýsledné jako chtít po Američanovi  ožil při vyslovení jména Tvrdík nebo alespoň Špidla. Přitom McNamara je bez přehánění jednou z nejdůležitějších postav moderních amerických dějin, přinejmenším tedy druhé poloviny 20.století. / David Kresta

Tipy

Fantom doporučuje: 10 tipů na dvd (srpen – září)