
Nové filmy natáčí M. Scorsese, R. Linklater. W. Allen, T. Scott, MFF Benátky, české premiéry filmů Muž v ohni, Vesnice, Company, Jaro, léto, podzim, zima… a jaro a mnoho dalích aktualit
Je to lyrický film o ženě á skrze své poetické vidění světa, i když je iluzorní, odolává mužům, kteří představují moc. Ema tíhne k lyrice, k epopeji. Tíhne k možnosti tvorby poezie ze světa ž ji obklopuje, a chce odolávat mužským postavám é ve svých postojích nevidí nic víc než hru o moc.
Rozhovor s Manoelem de OliveirouPro svůj biblický přesah se mi velmi zalíbil název ý své knize dala Agustina Bessa-Luis – Abrahámovo údolí. Je to údolí, ve kterém pramení řeka v ráji a proudí do budoucnosti ž je záhadou. Ve filmu je scéna, kdy se řeka vlní jako had mezi dvěma horami a špatně přitom rozděluje mužskost a ženskost.
Řeky! Co se dá povědět o řekách? Že všechny ty velké a převážná většina ostatních rychle proudí, valíce před sebou masu vod á hledá ústím do oceánu svůj již předem daný osud.
Drahý Sergi Daney, jsi vzpomínkou a postavou v čase i mimo něj. Jsi nedílnou součástí filmu. A filmem je zároveň to se promítalo, i to se o projekcích mluvilo a mluví, to se psalo a píše, to se myslelo, myslí a myslet bude. Jedním slovem – film nebyl a ani nezačal.
Tony Scott je znám spíše jako mladší bratr slavnějšího Ridleyho. Tvorba obou bratrů je velice úzce provázaná - mladší je v závěsu a hledá své místě vedle úspěšnějšího. Tony na rozdíl od Ridleyho půlku své tvorby hledá sám sebe a nachází se až v té druhé.
Úvahy o díle v kontextu vývojeJednou ze známek Kubrickovy modernosti je jeho záliba v překvapování a v rozmanitosti. Tento fakt svědčí o jeho originalitě dokonce více než třeba jasně zřejmá témata jeho futuristické trilogie.
Jasudžiro Ozu, muž ý je považován za nejjaponštějšího ze všech filmových režisérů, měl jediný hlavní předmět zájmu, japonskou rodinu, a jediné téma í rozpad. Rozpad japonské rodiny se objevuje v každém z jeho padesáti tří celovečerních filmů.
Weiglova filmová báseň o Radúzovi a Mahuleně představuje velmi zdařilou adaptaci Zeyerova dramatu. Osobně se domnívám některé typické znaky Zeyerovy poetiky byly nejen věrně zachovány, ale v určitých momentech i vcelku zajímavým způsobem dotvořeny.
Abrahámovo údolí Manoela de OliveiryZcela nenápadně, mimo veškeré dění, bez reklam a valného zájmu médií vstoupil do našich kin film největšího režiséra současnosti Manoela de Oliveiry. Tyto distribuční okolnosti jsou však namístě, neboť plně odpovídají charakteru jeho díla é je stejně střídmé a neokázalé.
Muž v ohni Tonyho ScottaTony Scott ve svých šedesáti letech chytil druhý dech. Filmem Nepřítel státu (1998) se vymanil ze škatulky režiséra točícího filmy pouze pro zábavu a pustil se na pole vážného politického thrilleru.
Hellboy Guillerma del ToroFilmové adaptace comicsů bývají očekávány vždy s rozpaky a pochybnostmi. 90. léta se stala, zejména díky rozvoji počítačové animace, doslova boomem comicsů na plátně.
Před soumrakem Richarda LinklateraRichard Linklater se po divácky úspěšné komedii Škola ro(c)ku á mu otevřela dveře do hollywoodského mainstreamu, nečekaně vrátil k formě komorního nízkorozpočtového filmu, natočeného navíc v Evropě.
Terminál Stevena SpeilbergaMilovníci režisérovy tvorby najdou v Terminálu řadu styčných motivů – postupné překonávání (nejen) jazykových bariér (Amistad), hrdina přinucený adaptovat se v hostilním prostředí (Říše slunce) nebo záhadný obsah Viktorovy plechovky, stimulující divákův zájem stejně jako civilní povolání kapitána Millera v Zachraňte vojína Ryana.
Vaterland Davida JařabaVe sklepení rozpadající se usedlosti rodu Czadských se skrývá prazvláštní mozaika - klíč k tajné části rodinné historie i k smutné budoucnosti některých dosud žijících členů rodu…
Můj život a mé filmy Jeana RenoiraVydání pamětí Jeana Renoira je událostí stejného významu ým bylo ještě za totality publikování knihy rozhovorů Hitchcock – Truffaut či memoárů Luise Buñuela. Oba tituly se staly doslova biblemi příznivců sedmého umění, máme-li použít oblíbené Renoirovo přirovnání filmu k náboženství.
První letošní číslo Iluminace vychází s notným zpožděním, ale stojí za to. Zářijové číslo Sight and Sound je věnované filmové hudbě.
Mlha války Errola MorriseChtít po obyvateli České republiky odpověděl na otázku „kdo to byl Robert McNamara“ je asi stejně bezvýsledné jako chtít po Američanovi ožil při vyslovení jména Tvrdík nebo alespoň Špidla. Přitom McNamara je bez přehánění jednou z nejdůležitějších postav moderních amerických dějin, přinejmenším tedy druhé poloviny 20.století.