Fantom
8
červen / 2004
Současný český film

Téma

Kam spěje současný český film?

Jarní filmová sezóna vrcholí. Od začátku roku do konce června bylo u nás uvedeno deset nových celovečerních snímků. Nejméně dalších sedm čeká na svoji premiéru do konce roku. Nesplní se tak temné předpovědi skeptiků a česká kinematografie si nadále udrží svůj slušný produkční průměr. Česká filmová lobby je silnější, než se na první pohled zdá. / Jan Křipač

Interview

S Carlem Franklinem o Presumpci viny

Líbila se mi zkaženost všech postav. Nikdo z nich není dokonalý ž je zajímavé. Líbil se mi spád, s jakým se najednou dostanete do dalšího dějství, komprese času. A také otázka člověka skrývajícího se před očima všech – což byla výzva  ukázal  ve mně je.

Texty

Kubrickova Odysea

Interview: James B. Harris, producentKniha Michela Cimenta „KUBRICK“ obsahuje několik odlišných částí. V tomto vydání přinášíme překlad jednoho z četných rozhovorů s Kubrickovými spolupracovníky é jsou zařazeny do zadní části knihy. / Michel Ciment

Je film noir žánr?

Domnívám se  je zapotřebí hledat podstatu žánru i na základě takové vlastnosti  bychom mohli označit jako flexibilitu: každá postava, ať už westernová, či muzikálová  natolik součástí vymezeného světa  může být nositelem děje, aniž by došlo k narušení jeho konvencí ým by ztratil své žánrové vymezení. Nabízí se otázka  by se v případě „našeho“ filmu vyjímal Marlowe. / Petr Michálek

Kritika

Film-laboratoř

Český sen Víta Klusáka a Filipa RemundyKaždým zvoleným úhlem kamery, položenou otázkou či „násilnou“ prací se zvukovou stopou Klusák s Remundou poukazují na film jako nástroj i výsledek manipulace. Se zákazníkem nemanipuluje jenom reklama, ale i samotné filmové médium. / Jan Křipač

Mistři „v“ a „vně“ českého filmu

Mistři Marka NajbrtaMistři zapadají do současného českého filmu.Autorsky jsou současné české filmy poměrně silné, i když samotní Mistři mi přijdou trochu nekompaktní. Od „českých zvyklostí“ se Mistři poněkud odlišují tam, kde se objevují formalistní prvky ž se týká především (též zmiňované) izolace prostředí. / Daniel Turnovský

Někdy by se nádory na konečníku měly léčit uříznutím hlavy

Post coitum Juraje JakubiskaKdyby to alespoň bylo kvalitní péčko! Krajčo s Vondráčkovou, Vondráčková s Langmajerem, Langmajer s Krajčem a všichni dohromady s Francem Nerem! Olé! Za dva měsíce se to mohlo šoupnout do regálů v červených koutech videopůjčoven a do pěti let by se film zaručeně změnil v proklatě kultovní záležitost. / Vít Peřina

Hon o čas

Presumpce viny Carla FranklinaDobrý scénář, elegantní režie a herecké výkony v čele s „hvězdným“ Washingtonem jsou důkazem  Presumpce viny má větší divácký potenciál, než se na první pohled může zdát. / Jan Křipač

Starý Hollywood smetlo tornádo

Den poté Rolanda EmmerichaKdyž ve Dni poté začne řádit tornádo, vybere si za cíl onen klasický nápis tyčící se nad hollywoodskými kopci. V tom okamžiku může citlivější divák dojít k závěru  je tak symbolicky zlikvidován „starý Hollywood“, kde se největší důraz kladl na dobrý příběh. / David Kresta

DVD/VHS

Zub ve zdi

Nájemník Romana PolańskéhoBez přehánění možno říci  jakékoliv soudy o Polańského díle nemají váhu bez shlédnutí tohoto filmu. Což také znamená  nikoliv Čínskou čtvrtí, ale teprve až Nájemníkem, končí Polańského zlaté tvůrčí období. / Rudolf Schimera

Temná komora

Causa Premiere

Myslím si  by nebylo na škodu udělat v řadách Premiere menší defenestraci. Premiere je platforma s poměrně kvalitním potenciálem, ovšem je naplňována recenzemi é ji táhnou ke dnu. / Rudolf Schimera