
Druhý ročník filmového festivalu věnujícího se současné kinematografii proběhne v Brně, Olomouci a Praze v první polovině prosince.
Letošní ročník neměl v programu zaručeně lákavý titul ým byly v minulosti novinky od Almodóvara, Lynche či Jarmusche, zato obsahoval několik méně nápadných, přesto pozoruhodných děl.
Sekce Na východ od Západu tvoří nedílnou součást karlovarského festivalu, přestože se mezi diváky netěší takové popularitě např. Soutěžní sekce, Fórum nezávislých nebo Horizonty. Vzhledem k situovanosti naší republiky v Evropě má však ve festivalovém programu své oprávněné místo, stvrzené navíc tím od roku 2005 se z ní stala sekce soutěžní
Il Divo a GomorraHravě formalistní Il Divo a syrově dokumentární Gomorra. Tolik se liší a přitom mají mnoho společného. V neposlední řadě je spojuje fakt filmovým příznivcům dávají naději v příchod toužebně očekávané obrody italské umělecké kinematografie.
Od Rosetty k Mlčení LornyAč se navenek zdá bratři Dardennové natáčejí stále dokola jeden a tentýž film, opak je pravdou. Jejich tvorba i použité filmové prostředky procházejí nenápadným, ale neoddiskutovatelným vývojem.
V Sylviině městě Josého Luise GuerínaMluví-li se v souvislosti se současným obrozením španělské kinematografie o Josém Luisovi Guerínovi to poněkud zavádějící. Guerín (1960) se totiž – na rozdíl třeba od mladšího Alberta Serry – pohybuje na scéně alternativního filmu minimálně od roku 1983, kdy natočil svůj celovečerní debut Los motivos de Berta.
Waltz with Bashir Ari FolmanaAnimovaný celovečerní dokument Ari Folmana Waltz with Bashir slavil velký úspěch na festivalu v Cannes a český divák ho měl šanci vidět na 43. MFF v Karlových Varech v sekci „Otevřené oči“. Režisérovo postupné odkrývání bílých míst vlastní paměti ž takticky odsunula vzpomínky na běsy Sabra a Shantila masakru působivým vhledem do historie izraelské kolektivní viny.
Buddha padl hanbou Hany MakhmalbafovéV sekci Jiný pohled se na letošním ročníku filmového festivalu v Karlových Varech objevil film mladé a talentované íránské režisérky Hany Makhmalbafové (1988), nejmladší ze slavné filmařské rodiny Makhmalbafů. Ta se v něm zaměřuje na důsledky násilí ž v posledních letech zmítá Afghánistánem a jemuž jsou místní obyvatelé nuceni čelit.
Představení Donalda Cammella a Nicolase Roega42. ročník MFF v Karlových Varech nám přinesl hned několik jedinečných retrospektiv z dějin britské a americké kinematografie. Karlovarské archívní sekce bývají vždy spíše jen ochutnávkou á si nikdy neklade za cíl komplexní průřez tvorbou příslušného autora či období. Jejich lákavost naopak spočívá v tom nám pořadatelé žijící hvězdy přivezou přímo „na plac“.
Noc postupuje Arthura PennaTvorbu režiséra Arthura Penna můžeme vnímat jako jedno z pojítek mezi klasickým a Novým Hollywoodem. Jeho filmy jsou postaveny na základech osvědčených hollywoodských forem – westernu, gangsterky či komedie. Do nich však Penn vnáší nové (stylistické, narativní i ideové) prvky, prostřednictvím kterých tyto klasické žánry výrazně modifikuje a podrývá.
Když jsem nedávno projížděl seznam všech filmových festivalů na světě, přišlo mi na mysl, že vzhledem k jejich počtu musí být drtivá většina lidské populace tvořena nadšenými filmovými fanoušky. Pochopitelně jde o festivaly různého druhu a filmy, které se na nich objevují, jsou řazeny na základě často velmi různých kritérií (od tradičních přes výchovné až k těm nejbizardnějším). Drtivá většina filmových festivalů, pyšnících se atributem těch „nejlepších“ či „nejoblíbenějších“, se snaží kombinovat hned několik strategií, jak získat ono pověstné a dnes již poněkud zastaralé označení „A“. Podobně jako v populární hudbě i v tomto prostředí existují pověstné žebříčky popularity, popř. kvality, a divák tak může s nadšením nebo nelibostí sledovat, jak jeho oblíbený festival stoupá nebo klesá krajinou festivalových úspěchů. Většina filmové festivalové produkce ve světě si nenajde k běžnému českému divákovi cestu, přesto lze slyšet, že Filmový festival v Karlových Varech mu přináší to nejlepší ze světové filmové produkce. Nejnovější Fantom poodhaluje část programové náplně největšího českého filmového festivalu pro ty, kteří Karlovy Vary na začátku července nenavštívili, a snaží se upozornit na zajímavé filmy ty z vás, kteří do Varů nakonec přijeli. A ostatním, které film nezajímá nebo ho dokonce považují za zcela zbytečný, vzkazujeme: „Shit happens, right?“