Fantom
41
prosinec / 2007
Ridley Scott: Americký gangster

Résumé

The Crime Films of Ridley Scott - Jacques Tourneur

Aktuality

Projekt 100 - Berlínský filmový festival - nejlepší filmy roku podle Sight and Sound - výběr ze zimních premiér

Pohledy

Filmy Ridleyho Scotta s kriminální tematikou

Významnou část filmografie žánrově nesmírně variabilního režiséra Ridleyho Scotta tvoří thrillery a filmy s detektivní zápletkou. Jak je ale u tohoto tvůrce zvykem  výjimečně se jedná o žánrově čisté modely vyprávění. Nový snímek Americký gangster stojí na konci této řady. / Lukáš Masner

Jacques Tourneur

Hledač světla uprostřed lidské temnotyPřed třiceti lety, v prosinci 1977, zemřel Jacques Tourneur. Jeho filmy dodnes budí pozornost svým neobyčejným výtvarným stylem, nezvykle vedeným vyprávěním či zájmem o lidské nevědomí a nadpřirozeno. / Michaela Stránská

Překlady

Kubrickova odysea 28

Rozhovor M. Ciment – S. Kubrick Tvůrci se důsledně snaží kodifikovat a opakovat předchozí úspěchy a drží se formy a stylu z dob, kdy kinematografie byla v plenkách. Jistota, to je to  každý chce. A slovo „originalita“ v tomto kontextu nezní nikterak hezky. / Michel Ciment

Kritika

Newyorští „soupeři“

Americký gangster Ridleyho ScottaNejnovější film Ridleyho Scotta slibuje mnohé, ale neplní vše. Divák je vtahován do příliš složité spleti událostí a bojů o kontrolu nad městem tak dlouho, až děj ztrácí na potřebné dramatičnosti. / Rudolf Schimera

Vzpomínka na dětství v totalitě

Persepolis Marjane Satrapi a Vincent ParonnaudaCo je na Persepolis nutno ocenit nejvíc  míra angažovanosti a naléhavá touha jasně a přímočaře artikulovat svůj postoj. Věřím mu  nebyl vytvořen z konjukturalismu, z touhy přiložit svoje polínko do momentálně jasně planoucího ohně problematické popularity Íránu. Ačkoliv se možná stane dobrou záminkou pro jalové řeči politiků, on sám ve zkoušce opravdovosti jako celek obstojí. / Kateřina Lachmanová

Být lidský

Na druhé straně Fatiha AkinaI v nenovějším filmu Fatiha Akina se protínají dvě odlišné kultury, německá s tureckou. Toto střetávání slouží jako pozadí dvěma univerzálním a závažným tématům: smrti a vztahu mezi rodiči a dětmi. / Lukáš Gregor

Muzikálová mozaika

Across the Universe Julie TaymorDo kin vstoupila další vize šedesátých let tentokrát v rytmu britských Beatles. Tradiční příběh milostného vzplanutí u značně nesourodé dvojice mladých protagonistů je luhrmannovsky dynamickou podívanou na beatlesovsky chlapeckou realitu. Tedy další příklad renesance muzikálového žánru; jen s malým otazníkem: proč proboha nešetřit nápady a hlavně jednotlivými skladbami? / Michal Kříž

Český film

Pohledy

Václav Jiřího VejdělkaVejdělkův film začíná prozářeným záběrem v pestrých barvách a končí v přítmí vězeňské cely. Ačkoli víme  skutečný příběh se uzavírá relativním happyendem  filmové zpracování předkládá pozvolna tmavnoucí, nepřívětivý obraz, v němž původní lehká grotesknost přechází v chlad deziluze. / Jan Křipač

DVD/VHS

Nasadit brouka do hlavy

Brouk Williama FriedkinaNaimplantovali to do nás v jednu nestřeženou chvíli, kdy jsme zrovna nebyli úplně v cajku a netušili jsme  vlastně můžeme čekat, a teď už to v nás prostě zůstane. / Vít Peřina

Editorial

Poslední Fantom roku 2007 vychází (s drobným a snad odpustitelným zdržením) nejen uprostřed vrcholícího předvánočního shonu, ale také v den příchodu astronomické zimy, v den zimního slunovratu, předzvěsti to pozvolného, leč definitivního konce dlouhých podzimních večerů, které filmových zážitků lačný divák mohl trávit ve společnosti těch snímků, jež jej – po celý rok stíhaného neutuchajícím chvatem moderní doby – doposavad míjely, oživit své vzpomínky na dříve zhlédnuté filmy a sám pro sebe zhodnotit, co mu nyní již bezmála uplynulý rok v oblasti filmového umění dal a vzal; kolik mu přichystal příjemných překvapení a o kolik naivních ideálů jej na oplátku připravil.

Také redakce Fantomu se s končícím rokem krátce zahleděla nazpět. Nikoli proto, že ono bilancování již jaksi všeobecně patří ke konvenčnímu koloritu tohoto adventního času, ale z pohnutek daleko prostších: přestože při pohledu na běžnou českou kinodistribuci má divák často jen pramálo důvodů k návalům bujaré radosti, přece ale i zde nakonec nachází několik filmů, které citelněji a s větší rezonancí rozezní struny jeho duše, a proto není radno je beze slova opomenout.

Nejlepší filmy roku 2007 uvedené v české distribuci: výběr redakce Fantomu
(v abecedním pořadí)

4 měsíce, 3 týdny a 2 dny (Cristian Mungiu)
Bourneovo ultimátum (Paul Greengrass)
Černá kniha (Paul Verhoeven)
Dokonalý trik (Christopher Nolan)
Dopisy z Iwo Jimy (Clint Eastwood)
Grindhouse: Auto zabiják (Quentin Tarantino)
Inland Empire (David Lynch)
Královna (Stephen Frears)
Marie Antoinette (Sofia Coppolová)
Zodiac (David Fincher)

Hana Stuchlíková