
Projekt 100 - Berlínský filmový festival - nejlepší filmy roku podle Sight and Sound - výběr ze zimních premiér
Významnou část filmografie žánrově nesmírně variabilního režiséra Ridleyho Scotta tvoří thrillery a filmy s detektivní zápletkou. Jak je ale u tohoto tvůrce zvykem výjimečně se jedná o žánrově čisté modely vyprávění. Nový snímek Americký gangster stojí na konci této řady.
Hledač světla uprostřed lidské temnotyPřed třiceti lety, v prosinci 1977, zemřel Jacques Tourneur. Jeho filmy dodnes budí pozornost svým neobyčejným výtvarným stylem, nezvykle vedeným vyprávěním či zájmem o lidské nevědomí a nadpřirozeno.
Rozhovor M. Ciment – S. Kubrick Tvůrci se důsledně snaží kodifikovat a opakovat předchozí úspěchy a drží se formy a stylu z dob, kdy kinematografie byla v plenkách. Jistota, to je to každý chce. A slovo „originalita“ v tomto kontextu nezní nikterak hezky.
Americký gangster Ridleyho ScottaNejnovější film Ridleyho Scotta slibuje mnohé, ale neplní vše. Divák je vtahován do příliš složité spleti událostí a bojů o kontrolu nad městem tak dlouho, až děj ztrácí na potřebné dramatičnosti.
Persepolis Marjane Satrapi a Vincent ParonnaudaCo je na Persepolis nutno ocenit nejvíc míra angažovanosti a naléhavá touha jasně a přímočaře artikulovat svůj postoj. Věřím mu nebyl vytvořen z konjukturalismu, z touhy přiložit svoje polínko do momentálně jasně planoucího ohně problematické popularity Íránu. Ačkoliv se možná stane dobrou záminkou pro jalové řeči politiků, on sám ve zkoušce opravdovosti jako celek obstojí.
Na druhé straně Fatiha AkinaI v nenovějším filmu Fatiha Akina se protínají dvě odlišné kultury, německá s tureckou. Toto střetávání slouží jako pozadí dvěma univerzálním a závažným tématům: smrti a vztahu mezi rodiči a dětmi.
Across the Universe Julie TaymorDo kin vstoupila další vize šedesátých let tentokrát v rytmu britských Beatles. Tradiční příběh milostného vzplanutí u značně nesourodé dvojice mladých protagonistů je luhrmannovsky dynamickou podívanou na beatlesovsky chlapeckou realitu. Tedy další příklad renesance muzikálového žánru; jen s malým otazníkem: proč proboha nešetřit nápady a hlavně jednotlivými skladbami?
Václav Jiřího VejdělkaVejdělkův film začíná prozářeným záběrem v pestrých barvách a končí v přítmí vězeňské cely. Ačkoli víme skutečný příběh se uzavírá relativním happyendem filmové zpracování předkládá pozvolna tmavnoucí, nepřívětivý obraz, v němž původní lehká grotesknost přechází v chlad deziluze.
Brouk Williama FriedkinaNaimplantovali to do nás v jednu nestřeženou chvíli, kdy jsme zrovna nebyli úplně v cajku a netušili jsme vlastně můžeme čekat, a teď už to v nás prostě zůstane.
Poslední Fantom roku 2007 vychází (s drobným a snad odpustitelným zdržením) nejen uprostřed vrcholícího předvánočního shonu, ale také v den příchodu astronomické zimy, v den zimního slunovratu, předzvěsti to pozvolného, leč definitivního konce dlouhých podzimních večerů, které filmových zážitků lačný divák mohl trávit ve společnosti těch snímků, jež jej – po celý rok stíhaného neutuchajícím chvatem moderní doby – doposavad míjely, oživit své vzpomínky na dříve zhlédnuté filmy a sám pro sebe zhodnotit, co mu nyní již bezmála uplynulý rok v oblasti filmového umění dal a vzal; kolik mu přichystal příjemných překvapení a o kolik naivních ideálů jej na oplátku připravil.
Také redakce Fantomu se s končícím rokem krátce zahleděla nazpět. Nikoli proto, že ono bilancování již jaksi všeobecně patří ke konvenčnímu koloritu tohoto adventního času, ale z pohnutek daleko prostších: přestože při pohledu na běžnou českou kinodistribuci má divák často jen pramálo důvodů k návalům bujaré radosti, přece ale i zde nakonec nachází několik filmů, které citelněji a s větší rezonancí rozezní struny jeho duše, a proto není radno je beze slova opomenout.
Nejlepší filmy roku 2007 uvedené v české distribuci: výběr redakce Fantomu
(v abecedním pořadí)
4 měsíce, 3 týdny a 2 dny (Cristian Mungiu)
Bourneovo ultimátum (Paul Greengrass)
Černá kniha (Paul Verhoeven)
Dokonalý trik (Christopher Nolan)
Dopisy z Iwo Jimy (Clint Eastwood)
Grindhouse: Auto zabiják (Quentin Tarantino)
Inland Empire (David Lynch)
Královna (Stephen Frears)
Marie Antoinette (Sofia Coppolová)
Zodiac (David Fincher)