Fantom
4
únor / 2004
Febiofest

Téma

Tsaiův bioskop

Sbohem Dragon Inn Tsai Ming-liangaTsai Ming-liang dokázal rozehrát svou meditaci o zániku na mnoha propojených rovinách, od zániku jednoho kina, vytracející se krásy starých filmů, po prchavost životních sil a tužeb a to na téměř abstraktním vzorci filmu. / Jan Tichý

Sternbergova femme fatale

K filmovému obrazu Marlene DietrichovéV dějinách kinematografie ztěží existuje těsnější vztah mezi režisérem a jeho hvězdou jako tomu bylo v případě Josefa von Sternberga a Marlene Dietrichové. Výjimkou je i to  toto pouto je oboustranné. Jeho zvolání: „Marlene, c´est moi!“ je proto zcela na místě. / Jan Křipač

Uma comédia lusitana

Tam a zpátky Joăo César MonteiroPan Vuvú (Monteiro) je již v důchodě a veškerý čas tráví jízdou autobusem (vždy jednou trasou), posedáváním v parku a najímáním pečovatelek é při úklidu svádí a provádí s nimi své milostné rituály. Natočené s dětskou hravostí, zdánlivě o ničem a zároveň o všem. A hlavně a jenom o filmu. / Rudolf Schimera

Interview

Tsai Ming-liang

Jeden z předních současných taiwanských tvůrců Tsai Ming-liang navštívil Febiofest. Díky jeho ochoty k rozmluvě se redakci Fantomu podařilo s ním natočit krátký rozhovor o jeho tvorbě a názorech na kinematografii.

S Joe Dantem o Looney Tunes

Když jsem byl dítě, chodili jsme na sobotní odpolední představení, kdy se promítaly kreslené seriály. Vzpomínám si že jedině animované grotesky Warner Brothers sklízely aplaus. Warneři točili své animáky podobně jako hrané filmy – drzé, protřelé, z prostředí ulice a plné anarchie a podrývání autority.

Texty

Úvahy o filmové kameře

Hollywoodským kameramanům se dostala do cesty obrovská překážka ve chvíli, kdy měli začít točit zvukové filmy, ale zvládli ji dokonale. Myslím  kvalita jejich současné fotografie se blíží úrovni starých časů – téměř, ale ještě ne úplně! Zbývá ještě pár věcí é musíme překonat, než dosáhneme znovu oné absolutní dokonalosti, ale poslední měsíce vykazují velký pokrok. / Ernst Lubitsch

Hledání nových směrů asijského filmu

Tento text je sepsán na základě komentářů a příspěvků ze semináře v Taipei Home z 18. prosince 2002. Hou hledá nové místo tchajwanského filmu v kontextu asijských kinematografií, kde by byl schopen si uchovat své vlastní lokální rysy a přesto stát se divácky přitažlivějším. / Hou Hsiao-hsien

Kubrickova Odysea

Kapitola 1: MILNÍKY (dokončení)Ještě jednou Kubrick spolupracoval s Jamesem B. Harrisem – na Lolitě. Kvůli nátlaku rozličných lig mravnosti a z důvodů snazšího financování natočil film ve Velké Británii. Poté se zde usadil nadobro. Pozornost  si adaptací Nabokovy novely získal, mu zajistila silnou vyjednávací pozici: podepsal s MGM dohodu á mu napříště garantovala kompletní finanční nezávislost. / Michel Ciment

Kritika

Kraken je vypuštěn

Pán prstenů: Návrat krále Petera JacksonaTým ocelářů ze Středozemě konečně hodil nebezpečný prsten do Sauronovy tavící pece. Zpocený režisér si otírá orosené čelo, dokázal to, dal světu legendu, nový mýtus a také jedno z nejhorších zpracování podle předlohy a navíc špatný film. / Rudolf Schimera

Konečně Brecht!

Looney Tunes Joe DantehoJoe Dante útočí na svět showbusinessu, reklamy i filmu jako takového. Filmová anarchie vyhovující dětem i dospělým bez rozdílu věků. Looney Tunes poukazují na sepětí s tradicí animovaných grotesek studia Warner Brothers ze čtyřicátých a padesátých let. / Jan Křipač

Po revoluci

Snílci Bernarda BertoluccihoSnílci ve svých nejlepších momentech zachycují závrať z nabitého mládí: nezkrotná vášeň cinefilie, erotiky a politického odporu. Vše je stmeleno dohromady v jeden rozpoutaný živel. Citace milovaných filmů dialogem, obrazem i střihem, líčením nezfalšovaná krásná tvář Evy Green, nehasnoucí fotogeničnost Paříže. / Jan Křipač

Deprese motorovou pilou

Texaský masakr motorovou pilou Marcuse NispelaV roce 1974 byl v režii Toba Hoopera uveden film s výstižným názvem Texaský masakr motorovou pilou. Po 30 letech je v produkci Michaela Baye a režii debutujícího Marcuse Nispela původní legenda oživena ve stejnojmenném remakeu ý zase tak úplným remakem není. / Rudolf Schimera

DVD/VHS

Sedm

Prvotřídní deprese na prvotřídním DVDSpeciální dvoudisková edice filmu Sedm vyšla v roce 2001 a vyvolala zasloužený rozruch. Na konferenci Dvd Europe 2001 byl tento titul označen jako referenční nejen pro vynikající obrazovou a zvukovou kvalitu, ale především kvůli množství a rozmanitosti bonusových materiálů. / David Kresta