Fantom
39
říjen / 2007
Rumunská nová vlna

Résumé

Romanian New Wave - Psychological Conflicts in Pixar Animation Studios Films - Werner Herzog: A Portrait - Poetry in Pictures

Aktuality

Mezinárodní festival dokumentárních filmů, Seminář ruského filmu, Ostrava Picture, Filmasia, Seminář britského filmu, Cinepur Choice

Pohledy

Rumunská nová vlna

Uvedení snímku 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny Cristiana Mungiua do české distribuce je filmovou událostí podzimu. Podobně výrazný, nesmlouvavý a naléhavý film už do konce roku v kinech neuvidíme. Zároveň se jím českému divákovi přibližuje jedno z center současné světové kinematografie ým je Rumunsko. / Jan Křipač

Psychologické konflikty ve filmech studia Pixar

Uvedený text se zaměřuje výhradně na motivy é lze pojmenovat jako psychologický konflikt. Zdůrazňuje čtyři základní é prostupují vždy téměř všemi snímky studia Pixar a které se velkou měrou podílejí jak na samotné dramatičnosti snímku, tak na jeho kvalitách. / Lukáš Gregor

Werner Herzog - portrét

Herzogova osobnost i filmy dodnes působí jako zjevení a to nejen na německé, ale obecně filmové scéně vůbec. I přes atraktivitu svých témat ukazuje Herzog svět ve své syrovosti, s akcentem na jeho existenciální povahu. Ti, kteří opustí civilizaci a hledají panenskou nezkaženost v pralese, naleznou jen nesmyslnost, krutost a šílenství. A nebo naopak ti  i přes svou jinakost společnost neopustí, jsou odvrženi a následně vyždímáni. / Rudolf Schimera

Poezie v obrazech

Forough Farrokhzad a Khaneh siah astForough (Forugh) Farrokhzad se ještě za svého krátkého života stala symbolem přeměn íránské kultury i společnosti. Označována za největší ženu v historii perské literatury í osobnost a tvorba se i dnes, plných čtyřicet let od její tragické smrti, pro mnohé Íránce blíží mocně oslavovanému kultu. / Hana Stuchlíková

Interview

Cristian Mungiu

4 měsíce, 3 týdny a 2 dnyNetvořím žádný magický realismus. Nejsem příznivcem tohoto druhu filmařiny. Myslím  když bude film detailně vyprávět o životě, potom bude obsahovat i životní komplexnost.

Překlady

Kubrickova odysea 28

Rozhovor M. Ciment – S. Kubrick (Barry Lyndon)Nemohu vlastně o žádném svém filmu říct  mě vedlo k jeho natočení. Nejlépe to asi vyjádřím tak  jsem se prostě vždy zamiloval do daného příběhu. / Michel Ciment

Kritika

Tragika jednoho dne

4 měsíce, 3 týdny a 2 dny Cristiana MungiuaJde o film, o kterém lze s určitostí prohlásit  stojí za českou distribuci. Je totiž ukázkou kvalitního přístupu nejen k tematickému materiálu samotného příběhu, ale i zajímavou a inspirativní filmovou událostí. / Michal Kříž

Dobrý pastýř

Kauza CIA Roberta de NiraPo filmu Dobrou noc a hodně štěstí (v bravurní režii George Clooneyho) přichází další snímek ý reflektuje vybranou pasáž z dějin významné instituce ž tak dramaticky ovlivnila politickou atmosféru Ameriky v polovině dvacátého století. / Lukáš Masner

Mezi dětstvím a dospělostí

Zbouchnutá Judda ApatowaZbouchnutá staví na starých základech hollywoodské komedie ými jsou spojení romantiky se zápasem pohlaví a střídání mileneckého souznění s okamžiky odloučení, avšak to  ji činí originální  přenesení těchto schémat do současnosti  aktuální variace. / Jan Křipač

Vizuální tanec na ostří fantazie

Faunův labyrint Guillerma del ToraČeská filmová distribuce koncem srpna tohoto roku konečně napravila chybu, nad níž se odborná obec pozastavovala už řadu měsíců. / Kateřina Lachmanová

Český film

České graffiti

Gympl Tomáše VorlaAngažovaný film měl vždy jisté výhody, dokázal totiž oslovit, ať pozitivně či negativně, značnou část publika. Atribut angažovaný ale nemusí být za každou cenu vnímán jako negativum, i když by to bylo zvláště v českém kontextu po dlouhém období ideologické průpravy pochopitelné; ostatně jen letmý pohled na výsledky zahraničních filmových festivalů jasně ukazuje  „aktuální téma“ vyhrává. / Michal Kříž

Editorial

Není tomu tak dávno (odhadem šest sedm let zpátky), co jsme s přáteli z tehdy ještě neexistujícího Fantomu zjistili, že díry v české filmové distribuci prosvítají nejen na klávesnice renomovaných filmových kritiků, ale i do osnov vysokých škol. Zjištění to bylo šokující a ihned se hledala záplata na hlad, který nás sužoval, zejména při listování zahraničními časopisy. Tento hlad ale nebyly schopny nasytit ani soukromé nebo školní videotéky a ani nabídky filmových festivalů. Internet sice již dávno prostupoval podvědomí národa, avšak mánie pirátských zálivů plných digitalizovaných filmových děl stále ještě čekala na svůj úder. S kolegou Křipačem jsme dostali jednou spásný nápad nasuplovat tuto absenci filmů v českých televizích televizemi zahraničními.

Přiznám se, že si období asi dvou tří let, kdy nám vznikl archív několika set kazet (podotkněme že nahraných ve formátu LP), příliš nepamatuji. Vzpomínám si ale velmi dobře na popůlnoční programy italské televize Rai Tre, kde nějaký pološílený nadšenec pouštěl sedmihodinové cykly Fuori Orario podivných archivních filmů, z nichž mnohé nevyšly na DVD. Pamatuji na zapadlé videopůjčovny uprostřed sídlišť nebo ulepené bazary, kde se daly sehnat neuvěřitelné věci z 90. let rané české videodistribuce. Pamatuji na svůj „nahrávací deník“, kde jsem si vedl rozpis, co na kterém satelitním kanálu budou dávat a na dilema, čemu dám přednost. Pokud si dobře vzpomínám, v té době jsem do kina nechodil, nebylo proč, měli jsme kino vlastní, školní.
Po tom, co ale změnili frekvenci kanálu Arte, kterou již náš rodinný satelitní přijímač nepřečetl, toto období undergroundové cinefilie skončilo. Naštěstí.
Záhy na to vznikl Fantom a filmový život se začal ubírat v normálnějším tempu. A já jenom doufám, že někdy všechny ty němé Ozuy s italskými titulky a tuny béček ze starého Hollywoodu uvidím.

Rudolf Schimera