Fantom
37
červen / 2007
David Fincher: Zodiac

Aktuality

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, Letní filmová škola Uherské Hradiště, Fresh Film Fest

Pohledy

Stín za vlastním prahem

Nahlédnutí na režijní styl Davida FincheraPokud byste žili v Marin Country v Kalifornii v sedmdesátých letech, mohli byste potkat osmiletého kluka  pobíhá po ulicích s kamerou. / Lukáš Gregor

Ztracený syn se vrací do Amsterdamu

Na téma současný holandský film padnou jako první bezpochyby dvě jména, Hauer a Verhoeven. / Rudolf Schimera

X 27 a Mata Hari: dva pohledy na jeden příběh

Srovnání režijního styluProstý fakt  přes svou mnohotvárnost je Ellis de Vries – hrdinka Černé knihy Paula Verhoevena – i, nebo pro někoho zejména politickou špiónkou dává vzpomenout na její starší, tu více tu méně proslavené filmové předchůdkyně. / Hana Stuchlíková

Překlady

Kubrickova odysea 27

Rozhovor M. Ciment – S. Kubrick (A Clockwork Orange)Pokud nechcete využít populární hudby, tak nevidím žádný důvod, proč nepracovat s velkou orchestrální hudbou minulosti či přítomnosti. / Michel Ciment

Interview

Interview Čestmír Kopecký

Novela … a bude hůř mne nejprve šokovala a po pár stránkách, kdy jsem čtení chtěl nechat, mě vtáhla do příběhu, přečetl ji v jednom zátahu a už jsem si ji zamiloval. / Ptali se Vít Peřina a Jan Křipač

Kritika

Mrazivá rekonstrukce

Zodiac Davida FincheraPo delší pauze – poslední film Úkryt je z roku 2002 – se do povědomí všech příznivců kriminálních příběhů a temných thrillerů vrátil režisér David Fincher. / Lukáš Masner

Když historie s uměním se střetává... aneb pohádka pro dospělé

Černá kniha Paula VerhoevenaČas od času se stává  se z vydatné filmové produkce vyloupne snímek, s nímž si člověk tak nějak neví rady, a že zprvu zdánlivě příjemná povinnost sepsat o takovémto filmu něco alespoň trochu zodpovědného tak náhle dostane trochu nevděčnou příchuť. / Hana Stuchlíková

Labyrint budoucnosti

Renesance Christiana VolckmanaČernobílý francouzský snímek Renesance ý koluje našimi kiny  dalším příspěvkem k současné fúzi narativních metod komiksu a filmu. / Pavel Sladký

Český film

Obraz revolty v zemi nikoho

…a bude hůř Petra NikolaevaNení v současné době mnoho filmů é by svou podobou, formou natáčení i způsobem distribuce takovou měrou vybočovaly z tradiční představy o filmovém díle jako určitém produktu filmového průmyslu. / Michal Kříž

Skryté klavírní melodie

Tajnosti Alice NellisPředností filmu Tajnosti je evidentně více než drobných negativ. / Michal Kříž

„Stano Zaječí každou rozječí“

Roming Jiřího VejdělkaJe vždy zajímavé sledovat ými kritérii bývá charakterizován komerční film v rámci určité národní kinematografie. / Michal Kříž

DVD/VHS

Na okraj Marie Antoinetty

Marie Antoinetta Sofie CoppolovéTiše a nenápadně, tak trochu stranou pozornosti, dějí se ty nejdůležitější věci ve filmech Sofie Coppolové. / Vít Peřina

Editorial

Není pochyb o tom, že současné umění (nejen filmové) je komplementárním spojením mnoha proudů, technik a žánrů. Jedněmi tolik odmítaná a druhými stejně oslavovaná postmoderna, zdá se, ztratila svůj „revoluční“ příznak. Mnoho tvůrců bezmyšlenkovitě nadbíhá komerčnímu vkusu, opírajícím se o představu lehkého, nezatěžujícího uměleckého zážitku. Nejde o rozhořčené mravokárství, ale o analýzu současných norem, které působí v povědomí kolektiva jako svým způsobem zvláštní systém kódů. Nejen český film odráží tuto zvláštní situaci.

Červnový Fantom přináší několik pohledů do českého i světového filmu: upozornit mohu především na nový snímek Davida Finschera Zodiac a český film Petra Nikolaeva …a bude hůř podle stejnojmenného románu Jana Pelce. Příznačný vztah hollywoodského filmu k českému pokusu o filmový underground může být právě oním vztahem, který zvláštním způsobem podmiňuje diváckou rozpolcenost, odrážející se na jedné straně v nadšeném přitakávání současné situaci a na straně druhé v intelektuálně mělké destrukci „všeho živého“. Snad vás nejen aktuální číslo Fantomu přivede k názoru, že umění není pouhým zábavným lunaparkem mnoha tváří a že ironické přešlapování před branami signalizuje neochotu tvůrců převzít, byť minimální, odpovědnost k vlastnímu dílu.

Michal Kříž