Fantom
34
březen / 2007
Speciál Současný asijský film

Bong Joon-ho mezi žánry

Bong Joon-ho náleží do kategorie těch šťastnějších režisérů, kteří si svými filmy získali přízeň širokého publika - s masovým zastoupením v Koreji i mimo ni - a stejně tak i kritiky á je mu uznale nakloněna. / Tomáš Vlček

Bong Joon-ho o The Host

Hlavní důraz není v přemožení monstra, ale v energii vycházející z malé holčičky á je uvězněna v jeho doupěti a bojuje o přežití, a z rodinné výpravy na její záchranu.

Přes zavřená srdce

Be with Me Erica KhooEric Khoo je filmařem náznaku a nedořečenosti. Mezilidské vztahy jsou pro něho cenné právě proto  jsou tak křehké. / Jan Křipač

Aluze jako hybný motor statických obrazů

Chuť melounů Tsai Ming-liangaJsou režiséři, kteří neměnným způsobem točí stále o tom samém, celý život pokračují v realizaci jednoho „filmu“. Do této skupiny se řadí i tchajwanský tvůrce Tsai Ming-liang. / Vít Peřina

Evangelium bez radostné zvěsti

Neon Genesis EvangelionV roce 1995 vzniklo 26 epizod Neon Genesis Evangelion é na jedné straně vykazovaly shody s tendencemi ostatních japonských anime seriálů, na straně druhé se pohybují až na samotné hranici s avantgardním přístupem. / Lukáš Gregor

Osamělé obzory blízké i vzdálené japonské reality

M/Other Nobuhira Suwy a kontexty japonské kinematografieNa počátku devadesátých let začínal Nobuhiro Suwa svou kariéru v oblasti televizních dokumentů a na poli hraného filmu realizoval své tvůrčí ambice až později / Hana Stuchlíková

Nesoustavné poznámky

Rané filmy Kim Ki-DukaJihokorejský režisér Kim Ki-Duk patří bezesporu k nejznámějším asijským tvůrcům, a to zdaleka ne kvůli různým úspěchům é zaznamenaly jeho snímky na festivalech po celém světě. / Michal Kříž

Asijské imprese z berlínského guláše

Čím více asijských filmů vidím, tím menší odvahu mám o nich psát. Koláč asijské produkce (a to jen roční) je v podstatně nemožné pro tuzemce ukousnout  díky distribučním mezerám  díky tamní tvůrčí kvantitě. / Rudolf Schimera

Editorial

Tak se nám zase po letech dostal český film – Obsluhoval jsem anglického krále – do soutěžní sekce jednoho ze tří nejvýznamnějších festivalů - Berlinale! A dokonce tam obdržel i cenu FIPRESCI! Hrdost příznivců českého filmu nekalí ani bezelstně upřímné přiznání producentů filmu, že zásluhu na přijetí do soutěže mají především jména Bohumila Hrabala, Jiřího Menzela a významnou roli prý sehrálo obsazení německé hvězdy Julie Jentsch. Takže jména, hmm. Možná bychom všem těm jménům měli věnovat Speciál Fantomu. Příště, snad. Tentokráte se zaměříme na současné asijské tvůrce.

Pouze na okraj:

Tsai Ming-liang
Benátky 2006 –Zlatý lev - nominace (Hei yan quan)
Berlinale 2005 – Stříbrný medvěd; Cena FIPRESCI (Tian bian yi duo yun)
Benátky 2003 – Cena FIPRESCI a Zlatý lev - nominace (Bu san)
Cannes 2001 –Zlatá palma – nominace (Ni neibian jidian)
Cannes 1998 – Cena FIPRESCI; Zlatá palma - nominace (Dong)
Berlinale 1997 – Stříbrný medvěd (He liu)
Benátky 1994 – Zlatý lev; Cena FIPRESCI (Aiqing wansui)

Hou Hsiao-hsien
Cannes 2005 – Zlatá palma – nominace (Zui hao de shi guang)
Benátky 2004 – Zlatý lev – nominace (Kohi jiko)
Cannes 2001 - Zlatá palma – nominace (Qianxi manbo)
Cannes 1998 - Zlatá palma – nominace (Hai shang hua)
Cannes 1996 - Zlatá palma – nominace (Nanguo zaijan, nanguo)
Cannes 1995 - Zlatá palma – nominace (Haonan haonu)
Cannes 1993 - Zlatá palma – nominace; Cena poroty (Hsimeng jensheng)
Benátky 1989 – Zlatý lev (Beiqing chengshi)

Kim Ki-duk
San Sebastian 2005 – Cena FIPRESCI (Bin-jip)
Berlinale 2004 – Stříbrný medvěd; Zlatý medvěd – nominace (Samaria)
Benátky 2004 – Cena FIPRESCI; Zlatý lev – nominace (Bin-jip)
Karlovy Vary 2003 – Cena FIPRESCI aj. (Hae anseon)
Locarno 2003 – různé ceny (Bom yeoreum…)
Berlinale 2002 – Zlatý medvěd – nominace (Nabbeun namja)

Jia Zhang-ke
Benátky 2006 – Zlatý lev (Sanxia haoren)
Benátky 2004 – Zlatý lev – nominace (Shijie)
Cannes 2002 - Zlatá palma – nominace (Ren xiao yao)
Benátky 2000 – Zlatý lev – nominace (Zhantai)
Berlinale 1998 – různé ceny (Xiao Wu)

Bong Joon-ho
San Sebastian 2003 – Stříbrná mušle; Cena FIPRESCI (Salinui chueok)

Nobuhiro Suwa
Locarno 2005 – Zlatý leopard – nominace; Zvláštní cena poroty (Un couple parfait)
Locarno 2002 – Zlatý leopard (Jeonjaeng geu ihu)
Cannes 1999 – Cena FIPRESCI (M/Other)

Edward Yang
Cannes 2000 – Cena za režii; Zlatá palma – nominace (Yi yi)
Berlinale 1996 – Zlatý medvěd – nominace (Mahjong)
Cannes 1994 - Zlatá palma – nominace (Duli shidai)

Apichatpong Weerasethakul
Benátky 2006 – Zlatý lev – nominace (Sang sattawat)
Cannes 2004 – Cena poroty (Sud pralad)
Cannes 2002 – Un certain regard – vítěz (Sud sanaeha)

Vít Peřina