
Film podle Philippa GarrelaPhilippe Garrel je stále trochu záhadnou postavou evropského filmu. Doma ve Francii má respekt mezi kritiky a kolegy-filmaři. Ve světě je jeho dílo objektem zvyšujícího se zájmu akademiků. Občas získá cenu na prestižním festivalu. Širší publikum – a to i artové – ho však objevuje postupně a pomalu.
Nad jedním filmovým remakemPři hodnocení remaku bývá vždy trochu problematické vymanit svůj soud o filmu ze stínu jeho předchůdce. Vždy překvapí film ý sám o sobě kvalitativně obstojí, najednou nabývá v kontextu s originálem jiný odstín.
Během 14. – 17. září proběhla na půdě Univerzity Palackého v Olomouci (v areálu Konviktu) mezinárodní konference o americkém filmaři Edgaru G. Ulmerovi.
Edgar G. Ulmer, syn židovských rodičů ý se narodil v Olomouci 17. září 1904, neměl vůbec jednoduchý život. Trpěl klasickým osudem emigranta.
The ShiningNení nic překvapivého (ba spíše naopak) nám filmem The Shining Kubrick předkládá protiklad svého filmu předcházejícího – Barry Lyndon.
Příběh byl hotový ve scénáři a byl inteligentní, přesto jsme na něm v průběhu příprav, samotné realizace filmu, ale i při střihu ještě hodně zapracovali.
Pravidelní milenci Philippa GarrelaUvedením filmu Pravidelní milenci do širší distribuce dostává český divák konečně možnost seznámit se s dílem nevšedního francouzského filmaře Philippa Garrela ý je považován za jednoho z následovníků nové vlny konce 50. let.
Volver Pedra AlmodóvaraŠpanělsko je pro Pedra Almodóvara vším a dnes již nikdo neočekává by se tento vedle Luise Buñuela světově nejuznávanější španělský režisér vymanil z pout é jej pevně svazují s rodnou zemí.
Proposition Johna HillcoataBratři Burnsovi trápí jedno městečko v australském vnitrozemí – jsou zloději, vrazi, pro které konec 19. století není časem pro budování lepšího světa, nýbrž přežíváním na zcela bohem opuštěné bývalé trestanecké kolonii.
World Trade Center Olivera StoneaVětšina recenzí na film režiséra Olivera Stonea World Trade Center vychází ze srovnání s Letem č. 93 (Paul Greengrass, 2006), nicméně přístupy obou zmiňovaných režisérů jsou velmi rozdílné a filmy v podstatě spojuje pouze téma 11. září jakožto nejtragičtější události v moderních dějinách Spojených států.
Nabít a zabít Paula McGuiganaV životě, v tom filmovém obzvláště, se čas od času ocitneme před nabídkou je rozumné přijmout. Rozumné proto, neboť nemáme na výběr.
Hezké chvilky bez záruky Věry Chytilové Dnes již legendární postava české filmové režie Věra Chytilová se opět pokouší navázat na linii společenské kritičnosti, protkané ironickým úsměvem.
Povolání: Reportér Michelangela AntonionihoPsát o existenciální tematice odcizení, záměně totožnosti a hledání sebe sama by bylo u Antonioniho filmů téměř zbytečné. Zaměřme se raději na samotný styl a některé ve své době novátorské postupy, na kterých je snímek vystavěn.
Olomouc není jenom bydlištěm a místem studií většiny redaktorů Fantomu, nýbrž i rodištěm Edgara G. Ulmera. Jsme v plátku filmovém a proto nemá cenu být příliš ohleduplný k neznabohům v knihovnách nebo v koncertních síních. Ulmer byl, je a asi vždy bude významným, ať si studenti filmových věd zacpávají uši, jak chtějí.
Asi před měsícem se totiž Olomouc stala dějištěm mezinárodní konference o Ulmerovi (ač v komorním prostředí) a jejím vrcholem bylo odhalení jeho pamětní desky. Ulmer se sice k svému rodišti nehlásil a jako správný Čech si psal do pasu Vídeň, ale to je mu teď už málo platné. Plaketu na domě v Resslově ulici č.1 mu už nikdo jen tak neodpáře. Snad to způsobí masový zájem o béčkové filmy všech obyvatel z oblasti olomoucké čtvrti Nová ulice, kteří vracejíce se domů budou atakováni mramorovou plaketou s Ulmerovou zidealizovanou zlatou tváří podobající se řeckým polobohům a s heslem: „Talent zavazuje.“ Marně však budou bloudit videopůjčovnami a shánět filmy jako Muž z planety X nebo Dcera Dr. Jekylla.