Fantom
24
březen / 2006
Speciál Febiofest

Febiofest 2006

Programové tipy FantomuKronika jedné lásky, Nebýt dnešní, Grizzly Man, Časy se mění, Není to tak docela život, o němž jsem snil, Free Zone, Dívky z hotelu Chelsea, Družička, Perfektní pár, Magické zrcadlo, Cutterova cesta, Mladý poručík, Vetřelec, Řeka do nenávratna

Rané filmy Michelangela Antonioniho

Michelangelo Antonioni  z otců moderní světové kinematografie, bývá znalci filmu respektován a obhajován jako svébytná umělecká osobnost a filmařská individualita á hluboce ovlivnila vývoj a formování světového filmu po druhé světové válce. / Jan Švábenický

Andy Warhol – život v datech

Andy Warhol (1928 – 1987) patří k podobnému typu moderní ikony jako Marylin Monroe nebo Elvis Presley – tedy umělci ž dílo bylo zastíněno slávou jejich osobnosti. / Rudolf Schimera

Psanec Robert Mitchum

Filmy mě nudí, zvláště ty moje.Málokterý dobrý herec byl v historii filmu terčem takového pohrdání od kritiky jako Robert Mitchum. Novináři buď přezírali, nebo přímo napadali jeho flegmaticky nevýrazný projev ým obdařil své postavy. / Jan Křipač

Rozhovor s Nobuhirem Suwou o jeho novém filmu Perfektní pár

Celý film je v určitém ohledu improvizovaný. Což představuje pro některé konkrétní situace jisté výhody. Pochopitelně že jsem s herci velice zevrubně rozebíral celý film  koncepci i jednotlivé postavy.

Rozcestí jednoho života

Perfektní pár Nobuhira SuwyPerfektní pár, v pořadí čtvrtý hraný snímek dřívějšího dokumentaristy Nobuhira Suwy  filmem ý se snad ve všech ohledech vymyká z hlavního proudu klasické „západní“ kinematografie, když zcela popírá současný dominantní styl filmové či televizní produkce. / Hana Stuchlíková

Překročení hranic?

Grizzly Man Wernera HerzogaTimothy Treadwell, amatérský samozvaný přírodovědec, dokumentarista a ochránce medvědů grizzly, byl na podzim roku 2003 spolu se svou přítelkyní zabit – jak jinak – medvědem grizzlym. / Vít Peřina

Špinavé ulice

Mladý poručík Xaviera BeauvoiseXavier Beauvois patří k těm filmařům, kteří točí málo, ale dobře. Jeho filmy nepoutají pozornost samy k sobě, k tomu  jsou udělány či k „velkým tématům“ é vykřikují do světa. / Jan Křipač

Editorial

Konečně přestalo mrznout a sněžit a jarní slunce se začíná opírat do zkřehlých měst. Konečně můžeme odhodit těžké zimní kabáty a jen tak si bezúčelně vyrazit na čerstvý, provoněný vzduch. Zmizet z bytů, kaváren, hospod a nákupních center, ve kterých jsme se jako v bunkrech zavírali před touto děsivou zimou. Zmizet z filmových sálů. Nebo existuje snad důvod, proč na konci března jít do kina? Výjimečně musím říct „žel“, existuje. Tím důvodem je Febiofest – každoroční pražská „přehlídka filmu, televize a videa“, které pak v redukované formě putuje po větších městech Čech, Moravy a Slovenska. Organizátorům se pro letošek podařilo sestavit velmi dobrý program, který v řadě sekcí nabízí průřez opravdu „globální“ kinematografií: od Japonska, přes Jihoafrickou republiku až po Argentinu. V geografickém rozpětí však samotná kvalita ještě nespočívá. Co lze na tomto programu ocenit, je zařazení zajímavých, novátorských děl, která hýbou současným děním v kinematografii a o kterých se hodně diskutuje. Na některé jsme se rozhodli v tomto čísle Fantomu podrobněji zaměřit (Perfektní pár, Grizzly Man, Mladý poručík), jiné dáváme jako tip a další lze určitě ještě objevit. Příležitostí se k tomu letos naskýtá dost. Na organizátory však máme jeden zásadní apel: přesuňte termín konání zpět do zimních měsíců!

Jan Křipač