Fantom
23
únor / 2006
Únor 2006

Aktuality

Berlinale, Zlatý globus výsledky, ankety

Pohledy

Nekonečná hloubka prostoty

Claude SautetClaude Sautet byl shovívavým gentlemanem francouzského filmu. Jeho snímky jako by zachycovaly svůj příběh jen mimochodem  by jejich námět náhle vytanul v představách stálého hosta některé z kaváren pařížských rušných bulvárů, tiše a nevtíravě pozorujícího návštěvníky. / Hana Stuchlíková

Francouzská drsná škola ve filmu

Zločin na plátně je minimálně stejně populární jako zločin knižní. Množství paperbacků následovaly filmy rozmanité produkčně, žánrově i umělecky – což platí dvojnásob o Francii, zemi s bohatou tradicí kriminálních příběhů. / Jan Švábenický

Kazan Rediscovered

Znovuuvedení Na východ od ráje v rámci letošního Projektu 100 je bez diskuse mimořádným počinem. Filmu se konečně dostane toho  si zaslouží: (po)řádné, nezkomolené prezentace. / Jan Křipač

Překlady

Kubrickova odysea

20. část - Kubrick a fantastično (2001: Vesmírná odysea)Úvodní záběry Dr Strangelove odhalují neznámý, hrozivý terén někde na pomezí Země a kosmu. V závěru filmu vidíme celou planetu explodovat. Tyto záběry předjímaly film 2001: Vesmírná odysea. / Michel Ciment

Interview

Michael Haneke o Utajeném

Můžete ten film vnímat jako ruskou matrjošku á ukrývá panenky uvnitř panenek. Jeden příběh lze vnímat na různých rovinách, může představovat různé roviny: osobní rovinu, rodinnou rovinu, společenskou rovinu, politickou rovinu.

Kritika

Přízraky bílého dne

Utajený Michaela HanekehoTicho. Jen obraz. Němý záběr, stísněný zdmi domů boční ulice, s nehybnou strnulostí netečně sledující protější dům. Vzdálený shon města, hlasy ptáků. Znepokojující nekonečnost všedního, šedivě obyčejného pohledu. / Hana Stuchlíková

Vězeňské blues

Walk the Line Jamese MangoldaSoučasná vlna biografických filmů přináší Hollywoodu satisfakci jak v podobě značného diváckého ohlasu, tak kladného profesního zhodnocení. Život konkrétního člověka skýtá přesně vymezené mantinely ých se filmaři mohou držet. / Jan Křipač

“Don´t fuck with the jews“

Mnichov Stevena SpielbergaSkoro tříhodinový film o zachycení procesu likvidace teroristů izraelským komandem Mosad ž pozabíjeli izraelské účastníky mnichovské olympiády v roce 1972, se táže, jsou-li starověké praktiky krevní msty účinné i dnes. Zdá se  ano. / Rudolf Schimera

Ze stínu Snowboarďáků

Panic je nanic Ivo MacharáčkaPřemítá-li snad někdo nad tím  film Panic je nanic je rychlokvaška á se chtěla svézt na popularitě Snowboarďáků, předesílám  ať už je to tak či onak  mi to srdečně jedno. Oba filmy nakonec stejně spojuje toliko žánr „teenage comedy“, a to ještě velmi povrchně. / Dan Sedláček

DVD/VHS

Láska mezi metami

Fever Pitch Bobbyho a Petera FarrellyovýchJe to paradox: bratři Farrellyové natočili svůj divácky nejvstřícnější snímek ý se však do kinodistribuce u nás vůbec nedostal a vychází až nyní se zpožděním na DVD. / Jan Křipač

Editorial

Fantom již pomalu, ale jistě, přešel ze svých dětských krůčků na chůzi malého človíčka. V rytmu jedno monotematické, druhé aktuální číslo přinášíme nadílku pouchotek našim věrným čtenářům. Z nabídky českých kin si vybíráme opět zas jenom pochoutky, které našim cinefilii zmlsaným jazýčkům přijdou k chuti. Michael Haneke, James Mangold a Steven Spielberg zastupují současné dění a Claude Sautet, Elia Kazan a opět Stanley Kubrick to dávné, na které se nesmí zapomínat. Nevyhýbáme se ani českým experimentům a zkoušíme, jestli se ti naši kuchaři konečně naučili kulinařit. Závěrem se opět vrtáme ve spížích videopůjčoven, které mnohdy dovedou nasytit i zmlsaného a hladového cinefila. Je to dost? Nebojte, jarní filmová sezóna je trprve před námi…

Rudolf Schimera