
Claude SautetClaude Sautet byl shovívavým gentlemanem francouzského filmu. Jeho snímky jako by zachycovaly svůj příběh jen mimochodem by jejich námět náhle vytanul v představách stálého hosta některé z kaváren pařížských rušných bulvárů, tiše a nevtíravě pozorujícího návštěvníky.
Zločin na plátně je minimálně stejně populární jako zločin knižní. Množství paperbacků následovaly filmy rozmanité produkčně, žánrově i umělecky – což platí dvojnásob o Francii, zemi s bohatou tradicí kriminálních příběhů.
Znovuuvedení Na východ od ráje v rámci letošního Projektu 100 je bez diskuse mimořádným počinem. Filmu se konečně dostane toho si zaslouží: (po)řádné, nezkomolené prezentace.
20. část - Kubrick a fantastično (2001: Vesmírná odysea)Úvodní záběry Dr Strangelove odhalují neznámý, hrozivý terén někde na pomezí Země a kosmu. V závěru filmu vidíme celou planetu explodovat. Tyto záběry předjímaly film 2001: Vesmírná odysea.
Můžete ten film vnímat jako ruskou matrjošku á ukrývá panenky uvnitř panenek. Jeden příběh lze vnímat na různých rovinách, může představovat různé roviny: osobní rovinu, rodinnou rovinu, společenskou rovinu, politickou rovinu.
Utajený Michaela HanekehoTicho. Jen obraz. Němý záběr, stísněný zdmi domů boční ulice, s nehybnou strnulostí netečně sledující protější dům. Vzdálený shon města, hlasy ptáků. Znepokojující nekonečnost všedního, šedivě obyčejného pohledu.
Walk the Line Jamese MangoldaSoučasná vlna biografických filmů přináší Hollywoodu satisfakci jak v podobě značného diváckého ohlasu, tak kladného profesního zhodnocení. Život konkrétního člověka skýtá přesně vymezené mantinely ých se filmaři mohou držet.
Mnichov Stevena SpielbergaSkoro tříhodinový film o zachycení procesu likvidace teroristů izraelským komandem Mosad ž pozabíjeli izraelské účastníky mnichovské olympiády v roce 1972, se táže, jsou-li starověké praktiky krevní msty účinné i dnes. Zdá se ano.
Panic je nanic Ivo MacharáčkaPřemítá-li snad někdo nad tím film Panic je nanic je rychlokvaška á se chtěla svézt na popularitě Snowboarďáků, předesílám ať už je to tak či onak mi to srdečně jedno. Oba filmy nakonec stejně spojuje toliko žánr „teenage comedy“, a to ještě velmi povrchně.
Fever Pitch Bobbyho a Petera FarrellyovýchJe to paradox: bratři Farrellyové natočili svůj divácky nejvstřícnější snímek ý se však do kinodistribuce u nás vůbec nedostal a vychází až nyní se zpožděním na DVD.
Fantom již pomalu, ale jistě, přešel ze svých dětských krůčků na chůzi malého človíčka. V rytmu jedno monotematické, druhé aktuální číslo přinášíme nadílku pouchotek našim věrným čtenářům. Z nabídky českých kin si vybíráme opět zas jenom pochoutky, které našim cinefilii zmlsaným jazýčkům přijdou k chuti. Michael Haneke, James Mangold a Steven Spielberg zastupují současné dění a Claude Sautet, Elia Kazan a opět Stanley Kubrick to dávné, na které se nesmí zapomínat. Nevyhýbáme se ani českým experimentům a zkoušíme, jestli se ti naši kuchaři konečně naučili kulinařit. Závěrem se opět vrtáme ve spížích videopůjčoven, které mnohdy dovedou nasytit i zmlsaného a hladového cinefila. Je to dost? Nebojte, jarní filmová sezóna je trprve před námi…