S koncem éry studiového systému klasického Hollywoodu mizí i jeho poslední významná forma – film noir. Tento populární cyklus se v americké kinematografii poprvé objevuje začátkem 40. let s nástupem adaptací románů tzv. drsné školy a dosahuje vrcholu v první polovině 50. let, kdy nabývá množství nejrůznějších podob.
Western představuje pro období nového Hollywoodu důležitý filmový žánr ý přetváření základních schémat obohacuje o aktuální společenský komentář a vyhraněný osobní postoj filmařů.
McCabe & Mrs.Miller Roberta AltmanaSláva zastihla režijního veterána Roberta Altmana hned ve dvou dekádách jeho čtyřicetileté tvorby. Jednak začátkem let sedmdesátých, tedy doby nového Hollywoodu koncem osmdesátých let, kdy s filmy jako Vincent a Theo, Prostřihy nebo Hráč chytil druhý dech.
Days of HeavenV roce 1916 procházela Amerika velkými změnami. Sliby o prosperitě a štěstí lákaly Američany ke stěhování na západ – práci v továrnách ve městech na východě měnili za dřinu na farmách středozápadu.
Okrajové poznámky k novým hercům v novém HollywooduHonba za novými tvářemi é by adekvátně doplnily filmovou skládačku nového Hollywoodu, tedy honba za těmi „báječnými mladými herci“, schopnými dostát a naplnit novou nastupující poetiku amerických filmů v plném proudu.
Phantom of the Paradise Briana de PalmyKaždý autor má dílo, do kterého se snaží vložit všechny své touhy i obsese. Tyto filmy se vyznačují zejména přemírou, nekoherencí a nedefinovatelností ž vytvářejí nové útvary, někdy bývají mylně považovány za filmy nepovedené.
THX 1138 George LucasePohled do budoucnosti představuje zcela specifický filmový projekt, určitý myšlenkový program konstrukce obrazů na základě pravidel předvídatelnosti a fantazie.
Panika v Needle Parku Jerryho SchatzbergaJerry Schatzberg – neprávem pozapomenutý filmař. Solitér. Nepatří do žádné oblíbené skupiny nastupující americké generace 70. let. Nikdy nebudou jeho filmy vydělávat tolik se stal vlivným mužem Hollywoodu. Přesto málokdo dokázal vystihnout atmosféru doby jako on.
Rok 1967 přinesl americké kinematografii klíčový posun díky třem mezním snímkům(Frajer Luke, Absolvent a Bonnie a Clyde), z nichž každý představil divákům v titulní postavě typ antihrdiny.
První letošní číslo Fantomu vznikalo s obzvláštní chutí a radostí, jako dárek, který jsme si sami nadělili. Je několik málo filmových oblastí, na kterých se redakce bez výjimky shodne – ať už jde o oblíbené žánry, osobnosti nebo období. Jedním z nich je určitě i přelom 60. a 70. let, kdy americký film prochází stádiem renesance, obecně označované jako „nový Hollywood“. Sami pro sebe jsme si udělali seznam 50 režisérů z této doby, kteří do tehdejšího dění zasáhli, a nedá se říct, že by tvorba některého z nich kohokoli z nás výrazněji iritovala. Takovou koncentraci ztěží nalezneme v dějinách filmu předtím a už vůbec ne potom. Nový Hollywood stále zůstává širokým neprobádaným územím, které nabízí mnoho dobrodružství. Tento Speciál lze tedy chápat jako první, zkušební výpravu, po které budou patrně následovat další – ať už společné, nebo pouze určitých jednotlivců. Příležitosti k tomu jistě budou, vždyť většina neo-hollywoodských filmařů stále točí. A točí pro nás všechny, tedy i pro laskavého čtenáře. Ten nechť tedy přijímá toto číslo také jako dárek, při jehož otevírání zase jednou navštíví „poslední velké americké filmové představení“.