Fantom
21
prosinec / 2005
Cronenberg / Bellocchio

Aktuality

Projekt 100, Obchodník se smrtí, Dítě, Na východ od ráje ...

Pohledy

Bilance 2005

Top 10: nejlepší filmy roku 2005Dějiny násilí, Králové a královna, Letec, Million Dollar Baby, Poslední dny, Svět, Umíněné mraky, Zabil jsem Nixona, Zrození, Život pod vodou

Zahraniční film 2005

Co už se do „Top 10“ nakonec nevešlo, byli zástupci latinskoamerické kinematografie. Mladá generace v některých zemích (hlavně Argentina) dává o sobě výrazně znát ž zaznamenal i letošní karlovarský festival. / Jan Křipač

Méně znamená více

Český hraný film v roce 2005Rok 2005 asi dvakrát nepotěšil české kinaře: čísla za první tři čtvrtiny roku hovoří o značném úbytku diváků. Může za to nedostatek amerických kasovních hitů (to vše ještě asi změní prosinec s Harrym Potterem a King-Kongem) a již definitivně potvrzený nástup éry DVD. / Vít Peřina

Komiksový film v roce 2005

Nové milénium, zejména díky dynamickému rozvoji digitálních efektů, umožnilo přenos kreslených obrázků na filmový pás. Rok za rokem roste kvalita jednotlivých snímků a tím i nároky na tvůrce. / Rudolf Schimera

Oko hollywoodského božstva - Kenneth Anger

K pochopení díla jistých autorů je nutná znalost jejich životních osudů a zájmů. Takovým je i americký excentrik Kenneth Anger ž filmy se bez alespoň elementárních znalostí jeho osobnosti a magie é se sám intenzivně oddává, mění v záplavu barevných obrázků bez vnitřního významu. / Rudolf Schimera

Barbora Hlavsová

Filmový příběh Jaroslava HavlíčkaJiž potřetí si vás dovoluji, milí čtenáři, upozornit na český snímek minulých dob režiséra Martina Friče. / Michal Kříž

Mezi iluzí a realitou…

… film jako kopie skutečnosti, nebo hájemství neskutečnaOdevždy bylo filmové umění závislé na podmínkách é mu nabízelo a diktovalo jeho bezprostřední okolí. Vždy z nich značnou měrou vycházelo, od svých počátků se k nim toto mladé umění obracelo jako k útěšné jistotě á vedla a podporovala jeho první krůčky po neznámé a neprobádané půdě. / Hana Stuchlíková

Překlady

Kon Ichikawa

Známější příklad sociálně uvědomělého režiséra, ochotného patřičně exponovat rozličné problémy  Kon Ichikawa, tvůrce 86 filmů. / Donald Richie

Kubrickova odysea

19. část - Kubrick a fantastičnoVíce jak dvacet let se Kubrickovy filmy (s výjimkou demiurgického díla Barry Lyndon é neusilovalo o nic menšího, než rekonstituovat celý svět) snažily přesáhnout hranice filmového ´realismu´ (jakkoliv volně si člověk tento pojem vyloží), jímž byly spoutány Kubrickovy válečné filmy, thrillery a snímek Lolita / Michel Ciment

Interview

David Cronenberg o Dějinách násilí

Myslím  tuhle někdo řekl: „Panebože  by Cronengerg mohl zase natočit něco věcného?“ A tak jsem se zeptal všech svých přátel: „Myslíte si  jsem teď víc věcný?“ Bylo zřejmé  tahle věc měla větší komerční potenciál než Pavouk nebo Crash.

Marco Bellocchio o Dobrý den, noci

Dobrý den, noci je „film na objednávku“, v tom smyslu  RAI-Cinéma v osobě Carla Macchitelly mi navrhla  natočil film, nikoli o Aldu Morovi obecně, ale jen o jeho zavraždění. Nejedná se tedy o nic, nad čím bych přemýšlel už dlouho.

Kritika

Uštknutí filmem

Dějiny násilí Davida CronenbergaCronenberg patří k tvůrcům soustředěným na jediný cíl, ví co chce a je schopen kompromisů. Precizní gradací a střídmostí dokáže přitáhnout divákovu pozornost a v pravém momentě jej uštkne jako had na jediné místo. / Rudolf Schimera

Znovuotevření kauzy Moro

Dobrý den, noci Marca BellocchiaDobrý den, noci rozhodně není vyhroceně politickým dílem, i když nepostrádá vlastní, subjektivní postoj autora. Jeho snahou je naopak nepodlehnout pouhé politické ideologii, ale nahlédnout na jednání postav z více stran. / Jan Švábenický

Přítomnost

Zlomené květiny Jima JarmuscheJarmusch se rozhodl podrobit testu další z tradičních amerických žánrů – po westernu (Mrtvý muž) a gangsterce (Ghost Dog) komedii. / Jan Křipač

Dějiny jednoho násilí

Zabiji Nixona Nielse MuelleraSoučasná vlna filmů, reagujících na trauma 11. září, využívá všech dostupných žánrů. Nízkorozpočtový snímek Zabiji Nixona rozšiřuje toto spektrum dál – znovu ožívá film noir. / Jan Křipač

Český film

Šílené theatrum mundi

Šílení Jana ŠvankmajeraChtělo by se nebohému recenzentovi napsat  o šílenství či o šílení se nedá psát, tedy přesněji, nedá se o něm psát rozumným způsobem. / Michal Kříž

DVD/VHS

Ozvěny mrtvých

Zrození Jonathana GlazeraFilmem Zrození se konečně vymaňuje generace videoklipových režisérů 90. let z dosavadního tápání é v Americe u celovečerního filmu zažívala. / Jan Křipač

Editorial

Poslední letošní vydání internetového filmového měsíčníku Fantom, které právě bliká na Vašem monitoru, je zároveň jeho již jednadvacátým číslem. V průběhu uplynulých dvou let našeho psaní o filmu jsme dvakrát proměnili grafiku a ani koncepce celého časopisu nezůstala beze změn – momentálně vychází Fantom vždy přibližně 15. dne v měsíci (vyjma července a srpna), přičemž se střídají čísla „normální“, v nichž naleznete recenze, aktuality, překlady i DVD tipy, s tzv. „Speciály“ Fantomu, které jsou vždy konkrétně tématicky zaměřené – tím prvním byl minulý měsíc soubor textů věnovaných dvojímu výročí Orsona Wellese.

Podle (vyčerpávajících) informací net-monitoringu si náš časopis letos jednou četl i čtenář (či čtenářka) na ostrově Guam. Pravda, jeho on-linový kontakt s našim časopisem trval pouhých deset vteřin, ale to nevadí... Zda má naše snažení opravdu smysl, či jakým směrem se má ubírat, se nikdy nedozvíme, pokud nám nenapíšete - jakkoliv kritický – čtenářský ohlas na naši redakční adresu redakce@fantomfilm.cz.

V tomto čísle došlo na již tradiční bilancování – naleznete zde obecnější ohlédnutí za zahraniční i českou produkcí v uplynulém roce, či naopak úzce profilovaný článek o fenoménu posledních měsíců – filmů podle komiksu. Stejně jako loni jsme se pokusili sestavit čistě subjektivní výběr deseti filmů, které nás v letošní filmové nabídce nejvíce oslovily. Vedle sebe se proto ocitly tak odlišné snímky, jako je Svět Jia Zhang-keho, Králové a královna Arnauda Desplechina či Život pod vodou Wese Andersona... Pro tyto a další filmy bila naše srdce v uplynulém roce 2005. V tom nadcházejícím se společně můžeme setkat hned u lednového Speciálu Fantomu, věnovaném tentokráte tématu Nového Hollywoodu.

Vít Peřina