Fantom
2
prosinec / 2003
Eastwood

Téma

Přímý zásah

Poznámky k režii Clinta EastwoodaEastwood je žijící legendou. Hrál v 55 filmech, 26 režíroval. Od 60. do 80. let byl hereckou hvězdou první velikosti, dnes je uznáván především jako režisér. Je zároveň úspěšným producentem, ke svým filmům navíc skládá hudbu. Auteur. / Jan Křipač

Honkytonk Man

Honkytonk Man rozevírající se nad zemí á zaplňuje všechen prostor  filmem plně vsazeným do znamení prachu, vzduchu, přírodních živlů. Jeho jediným kouzelným námětem je ukázat  se hudba rodí ze země. Jak půda vytváří duši. / Olivier Assayas

Interview

Rozhovor s Clintem Eastwoodem o Tajemné řece

Příběh je kombinací citové tragédie a investigativního vyšetřování. Zajímalo mě  se obě části sbíhají. Když jsem nejdřív četl synopsi, ve které je to základní - smrt dítěte, ztráta nevinnosti, ukradené dětství – říkal jsem si  je to zajímavá myšlenka že skoro všichni jsme fascinováni pachateli zločinu.

Rozhovor s Jacquesem Rivettem o filmu Célina a Julie si vyjely na lodi

Jak vznikla Célina a Julie si vyjely na lodi? Co bylo prvotním impulsem?: Jednoduše touha natočit film. Vylézt z děr, udělat film za pokud možno co nejmíň peněz a – jak jsme doufali – pobavit lidi. První nápad byl dát dohromady Juliet s Dominique é byly dobré přítelkyně; často jsem je vídával spolu.

Texty

Kubrickova Odysea

Kapitola 1: MILNÍKYLetos v červenci by se Stanley Kubrick dožil pětasedmdesátin. Malý dodatečný hold tomuto Mistru mezi režiséry se rozhodl složit i časopis FANTOM, a to postupným překladem knihy Michela Cimenta KUBRICK á je pokládána za dosud nejlepší monografii tohoto tvůrce. / Michel Ciment

Již nejsme nevinní

Ve svém zásadním textu se Jacques Rivette projevuje jako svébytný teoretik filmu. Jako jeden z prvních pohlíží na filmový obraz z pozic sémiotiky. Filmový znak podle něho odráží živelnost, komplexnost a neredukovatelnost okolní reality a liší se tak od ostatních - víceméně umělých znaků lidské kultury. / Jacques Rivette

Schůzka s gangstery

1. Nikdy nepřijímej pozvání na schůzku s gangstery. Zvláště, má-li se konat za městem, v noci a beze svědků.
2. Pokud jsi již pozvání přijal, zkus to odvolat s tím  musíš nutně odjet k umírající babičce do Corleone na Sicílii... / Vít Peřina

Kritika

Célina a Julie si vyjely do Čech

Jacques Rivette je paradox. Na seznamu slavné pětky francouzské nové vlny je vždy poslední. Rivette je paradox ž ostatní jeho filmy jsou záhadou (někdy i pro samotné Francouze). Rivette není feminista jak by se mohlo zdát, ale je naprosto posedlý herečkami, chce mít ve svých filmech vlastní femme fatale z hollywoodských noir filmů a přetváří si je k obrazu svému. / Rudolf Schimera

Hledá se Nemo

Poslední animovaný počin studia Pixar k nám dorazil půl roku po své americké premiéře. Hledá se Nemo se může pochlubit takovým spádem děje, emocionálním nábojem a vypilovanými dialogy  by mu mohl závidět každý vysokorozpočtový hraný film. Je to objektivně zatím nejlepší dílo Pixaru. / David Kresta

Zvrácený

IrréversibleArgentinský režisér, scénárista a kameraman Gaspar Noé nepatří u nás k příliš známým osobnostem a je třeba v úvodu říci  je to velká škoda. Jeho nový film Irréversible je pozoruhodným příkladem toho  forma přetváří obsah  sama zanikla ve víru všeobjímajícího času. / Michal Kříž

K problematice Jedné ruky á netleská

Na film Davida Ondříčka Jedna ruka netleská kolem sebe neustále zachycuji nejrůznější reakce. V zásadě však takové é provázejí každý tzv. kontroverzní filmek, tj. obdivné, užaslé, rozpačité, rozhořčené, zklamané. / Daniel Turnovský

Tajemná řeka

Poslední Eastwoodův film je shrnutím jeho dosavadního režijního směřování. Najdeme zde typická témata jako přátelství, rodina, zločin, vina a pokání. Setkáme se s tradičními postupy jako natáčení v reálu, ruční kamera, nízký úhel záběru, šerosvitové nasvícení, strohý střih, linearita vyprávění a důraz na herectví. / Jan Křipač

Sentiment

Film Tomáše Hejtmánka je nejpřekvapivějším českým debutem roku. Hejtmánek natočil malý soukromý film podle vlastního citu a uvážení ž forma odpovídá intimnímu rázu setkání. Z plátna dýchá uvolněnost a bezprostřednost. Vznikl svérázný portrét ý však Vláčilovi a jeho dílu svědčí víc než běžná sterilní produkce televizních „genů“ a „předčasných úmrtí“. / Jan Křipač

Prokletí pirátského filmu

Piráti z KaribikuO tom  je pirátský film na věky proklet, se přesvědčilo hned několik režisérů, kteří se v 80. a 90. letech pokusili ekranizovat žánr (spíše subžánr) ž nepřežil svůj zlatý věk. Pravdou je  pirátské filmy se nepřestaly točit ani po 40 letech a průběžně se v postatě točí až dodnes. / Rudolf Schimera

DVD/VHS

Sergio Leone: Tenkrát v Americe

Leoneho brouzdání časem amerického snu, neboli Tenkrát v…V tomto článku bych si chtěl povšimnout ými způsoby se Sergio Leone vypořádal se složitou narativní strukturou svého filmu. Rozbor je určen především těm, kteří už film viděli, a předchází mu velmi zhuštěný přehled děje (v časově-chronologickém pořadí, tedy nikoliv v pořadí, v jakém se příběh odkrývá ve filmu). / Vít Peřina