Fantom
1
listopad / 2003
Akční film

Téma

Akční film

„I am back!“ zní slavná věta Arnolda Schwarzeneggera z Terminátora 3  lze symbolicky vztáhnout na velký návrat tohoto hrdiny a herce, stejně jako celého žánru akčního filmu. / Jan Křipač

Interview

Rozhovor s Johnem McTiernanem o filmu ZELENÉ PEKLO

John McTiernan tvůrce klasických akčních filmů Predátor, Smrtonosná past či Hon na ponorku hovoří o svém posledním filmu, názorech na akční film a plánech do budoucna.

Texty

Casablanca

Existuje-li nějaký hollywoodský film, představující „génia systému”, pak je to jistě Casablanca - film ž úspěch byl založen na řemeslné dovednosti a dávce štěstí... Mixujíc volně různé žánry dohromady, stala se Casablanca kultovním filmem, přesně jak to shrnuje Umberto Eco: „není to jeden film. Jsou to filmy.“ ... Casablanca představuje celou kulturu Západu, nabízí v jednom balení všechno, za co jsme bojovali ve Druhé světové válce. / J. Hoberman

Umění filmu

O OrfeoviKdyž dělám film  to jako sen ý sním. Záleží jen na lidech a místech, o kterých sníme. Těžko nalézám spojení s druhými, stejně jako člověk v polospánku. Když někdo spí a někdo jiný se vkrádá do jeho pokoje, tak pro spícího neexistuje. Začne ožívat až ve chvíli, kdy vstoupí do snu. / Jean Cocteau

Kritika

Želary

A už si to sviští historický vláček překrásnou krajinou. Na azurovém nebi se horko těžko rozplývá mohutný dým z komínu lokomotivy á svižně supí skrze průsmyky a údolí  se divákovi už už naskytl ten úchvatný obraz rádoby Beskyd. A v nich, až někde za čárou dohledu, ukryty za mohutnými stromy é dodávají všem místním chlapům obživu a některým zprostředkují i nečekanou, o to však krásnější manželku, krčí se ŽELARY! / Vít Peřina

Romance v dešti

Zelené peklo Johna McTiernanaPoslední McTiernanův film proletěl českými kiny bez valného zaujetí kritiky a jen s o trochu větším zájmem diváků. Nezvyklý kinematografický tvar patrně zaskočil znuděnou žurnalistickou smetánku á však už nestačila uspokojivě reagovat. Raději se přímé konfrontaci s filmem vyhnula a vymluvila se klišovitými frázemi o překomplikovaném ději. Zelené peklo je přitom nejen ukázkou suverénně zvládnutého řemesla, ale i důležitým příspěvkem do možné debaty o podobě současného filmu. / Jan Křipač

Danse macabre

Choses secrètes Jean-Clauda BrisseauaNový Brisseauův film nabírá celkově barokního výrazu nejen dualismem těla a ducha, pekla a nebes, časnosti a věčnosti v tematické rovině, ale i formální dynamikou realismu a symbolismu ve svém ztvárnění. Brisseauovo theatrum mundi, ve kterém Smrt tančí s Láskou a Odpuštěním, patří k nejodvážnějším filmovým počinům dneška. / Jan Křipač

Matrix Revolutions

Vše  má začátek, má i svůj (překvapivě dobrý) konecPokud se na Matrix Revolutions vypravíte s vědomím  žádná matrixovská trilogie nikdy vzniknout neměla, a že je to stejně všechno kvůli merchandisingu („Kupte si počítačovou hru !“, „Kupte si Animatrix !“) a budete třetí díl brát především jako pokračování dvojky  jistá naděje  neodejdete zklamaní. Záleží na tom  pilulku zvolit... / David Kresta

Kill Bill

Tarantino se vrací ve velkém stylu. Šest let o něm nebylo slyšet  sem tam se objevovaly zprávy o jeho projektech. Kill Bill přichází nečekán, s bombastickou reklamou, s velkými sliby a s ještě větším očekáváním nejen z řad „tarantinovců“, ale tentokrát i z řad milovníků filmů s tématikou bojových umění. / Rudolf Schimera

Temná komora

Přineste mi hlavu Jiřího Králíka

Nad 29. ročníkem Letní filmové školyLetní filmová škola v Uherském Hradišti chce být podle slov svých organizátorů nejvýznamnější filmovou událostí u nás hned po Karlových Varech. Mezinárodní filmový festival kategorie A musí snést ta nejpřísnější hodnotící měřítka a podobně by tomu mělo být i v případě LFŠ, pokud se chce s Karlovými Vary měřit. / Jan Křipač