Velký příběh o rybě

Velká ryba Tima Burtona

Big Fish Představte si  v jediném okamžiku zahlédnete v čarovném oku staré vrásčité čarodějnice vlastní smrt. Pokuste se vžít do role hrdiny ému celá ves věří  svou statečností vypudí z okolních lesů nenažraného obra. Pokud jen na chvíli zapomenete na dobrácké cirkusové principály, můžete zahlédnout za cirkusovým stanem děsivě poskakující karavan místního trpasličího principála. Máte-li rádi večerní procházky lesem, dejte pozor na obří vosy. Lidský život a celé dějiny lidstva nejsou v duchu klasického pozitivismu pouhým souborem objektivně popsatelných dat, ale především velkým příběhem, v kterém jsme jen na chvíli dostali menší roli.

Režisér Tim Burton natočil svůj nový film (podle úspěšného románu Daniela Wallace) o rybě. Pochopitelně se nejedná o temnou bizarní studii amerických rybářů kdesi na jihu Montany, ale o další z Burtonových příběhů é si již získaly mnoho fanoušků po celém světě. A právě originální poetika předešlých filmů může být pro jeho obdivovatele tím  očekávají a hledají v každém novém filmu ý Tim Burton natočí. Sám režisér prohlásil  Velká ryba není jeho klasickým filmem. Nechme stranou všechny zveřejněné informace, vztahující se k biografickým údajům o soukromém životě režiséra, a pokusme se poukázat na některé důležité aspekty é mohou podstatným způsobem rozdělit názory diváků.

Čas zastavený Edward Bloom (Albert Finney) je podle svého syna Willa (Billy Crudup) notorickým snílkem ž nedokáže ani na chvíli objektivně uvažovat o faktech života. Příběhy o obrech, vlkodlacích a o jedné životní lásce á dokázala na chvíli zastavit čas  baví okolní publikum  odpoutal pozornost od svého nijak zajímavého života. Právě tato otcova bytostná vlastnost je překážkou jeho vztahu k vlastnímu synovi ý žije se svou francouzskou manželkou Josephinou (Marion Cotillardová) v Paříži, kde pracuje jako novinář, tedy v zaměstnání, v kterém se na fantastické postavy příliš nevěří. Teprve zpráva o smrtelné otcově nemoci donutí Willa k návštěvě domova a poskytne mu příležitost nalézt k otcovi konečně cestu. V průběhu několika dnů sledujeme společně s Willem (je ostatně vypravěčem celého filmu) Edwardův „příběh života“ a postupně zjišťujeme  s původní fiktivností jeho vyprávění není něco v pořádku.

Burton’s Freak

Motiv porušeného vztahu otec–syn (a jeho postupné nápravy) není nikterak nový a byl již mnohokrát zfilmován s různými úspěchy. Tim Burton ovšem není všedním filmařem, od kterého bychom očekávali jen slušně odvedenou práci. I ve Velké rybě máme možnost nahlédnout do autorova fantasticky bizarního světa představeného nám již několikrát, např. ve filmech Střihoruký Edward, Mars útočí, Ospalá díra či ve dvojici Batmanů. Ale tentokrát je Burtonův svět jiný.

Příhody mladého Edwarda (Ewan McGregor) ý putuje světem  nalezl svou životní lásku v moři žlutých narcisů, sledujeme  již bylo naznačeno výše, společně s jeho synem Willem a postupně s ním odhalujeme onu pověstnou nepolapitelnost velké Edwardovy ryby v rybníku zrcadlícím univerzum. Setkáme se s obrem, projdeme temným lesem  v jeho středu nalezli bájné městečko Spectre, kde žije pro veřejnost ztracený básník několika slov Winslow (skvělý Steve Buscemi), splníme s Edwardem jeho vojenskou povinnost a při té příležitosti navštívíme v džungli asijské divadlo, potkáme životní lásku v cirkusovém šapitó, kde je Edward nucen zadarmo pracovat pro tmu milujícího principála (Burtonův oblíbený Danny DeVito) ý mu každý měsíc sdělí novou informaci o tajemné dívce atd. Zní to příliš pohádkově? Ano. A je nutno dodat bohužel.

Ewan McGregor Chápeme-li Edwardovy životní osudy jako vyprávění é má uchovat tradici pro další pokolení (a zde se nabízí srovnání s mýtickým vyprávěním) a které má zobrazit nezměnitelné plynutí času, nemůžeme se zbavit hořkého pocitu ze způsobu ým je nám Edwardův příběh zprostředkován. Ona ireverzibilita času je ve filmu ztvárněna např. nerealizovanou láskou hlavního hrdiny k Jenny (Helena Bonham Carter v dvojroli Jenny a staré čarodějnice, v jejímž oku zahlédne Edward vlastní smrt), s kterou se Edward osudově mine. Problém ovšem spočívá v tom  je onen pohádkový (v tomto případě je atribut pohádkový na místě) svět začleněn do světa reálného. Hranice reálné/nereálné není vůbec porušena. Setká-li se většina původně fantastických postav v samotném závěru filmu v podobě více méně civilní, ztrácí se nám z celkového dojmu to nejdůležitější: pocit  naše reálná představa o světě může být jen další nedokonalou fikcí. Již to není temně bizarní postava střihorukého podivína á dokáže odkrýt krutost malého městečka, ani to není drsná zkušenost se záhrobním jezdcem, kdy můžete při setkání s ním lehce ztratit hlavu (nezapomenutelná scéna z Ospalé díry, kdy Johnny Depp, ležící na posteli, vyděšeně říká zcela klidným hostitelům: „Vy mě nechápete, já ho viděl!“). Ve Velké rybě je tento krutý, ale v důsledku obohacující svět prezentován pouze jako dekorace, zpestření jinak poklidného života.

Jak již bylo řečeno, záleží na tom, zda patříte k Burtonovým obdivovatelům. Velká ryba je velmi dobrý film, ale některým z nás chybí ona zvláštní zkušenost ze setkání s tím  zapaluje (v obou významech slova) pravidla intelektuálního uvažování.


Velká ryba (Big Fish, USA 2003)

Režie: Tim Burton
Scénář: John August
Kamera: Philippe Rousselot
Hudba: Danny Elfman
Střih: Chriz Lebenzon, Joe Negron
Výprava: Dennis Gassner
Hrají: Albert Finney (Edward Bloom), Ewan McGregor (mladý Edward Bloom), Billy Crudup (Will Bloom), Jessica Lange (Sandra), Helena Bonham Carter (stará čarodějnice/Jenny), Marion Cotillardová (Josephine), Steve Buscemi (Norther Winslow), Danny DeVito, (Amos Calloway), Matthew McGrory (obr) a další.
125 min., Columbia Pictures