Osudová trajektorie života

Než ďábel zjistí, že seš mrtvej Sidneyho Lumeta

Než ďábel zjistí,že seš mrtvejDomnívám se  není bez zajímavosti poukázat na fakt  některé filmy podřizují svou strukturu jednoduchému výroku ý může mít např. podobu přísloví či pořekadla. Jednoduchá věta jako ústřední „plán tkaniva“ celého vyprávění totiž orientuje divákovu pozornost na předem očekávané schéma, a umožňuje tak tvůrcům balancovat na hranici předvídatelného/překvapivého. Z výše načrtnutého a trochu zjednodušeného schématu pak mohou vyplývat i zajímavé alternativy pro případnou hru s významy; mám na mysli především záměrné roztříštění časového a logického řádu příběhu nebo – podle ambicí jednotlivých tvůrců – provázání ústředního významu příběhu s dalšími významovými kontexty é mohou, ale nemusejí souviset s hlavní linií vyprávění. Do českých kin nedávno vstoupil nový film režiséra Sidneyho Lumeta, brzy již čtyřiaosmdesátiletého veterána filmového umění. Pod názvem Než ďábel zjistí  seš mrtvej (2007) nám Lumet předkládá svůj takřka klasický pohled na strukturu určitého jednání (podobně např. ve filmech 12 Angry Men (1957), The Anderson Tapes (1971) nebo Dog Day Afternoon (1975)), tentokrát ovšem natočený na HD video, tedy na formát ý si Lumet vyzkoušel již při natáčení TV série 100 Centre Street.

May you be in heaven half an hour before the devil knows you’re dead

Než ďábel zjistí  seš mrtvejAndy (Philip Seymour Hoffman) a Hank (Ethan Hawke) jsou bratři. Splňují dokonce tradiční schéma hierarchie: jeden je profesně vcelku úspěšný, aspoň na první pohled; druhý je klasickým příkladem životní prohry. Tato – řečeno poněkud s nadsázkou – nevyváženost je v oblasti soukromého života inverzně vyvážena: Hank sice rozvedený má poměr se ženou Andyho. V mezním okamžiku, aspoň z pohledu vyprávění  ale spojí určitá touha: konkrétně touha po penězích, a tak podle rozdělení společenských rolí Andy vymyslí plán a Hank ho má realizovat. Místem, odkud chtějí oba dané peníze získat, se ale stane, možná na první pohled překvapivě, obchod se šperky jejich rodičů. A zde dochází k tomu  jsem zmínil již v úvodu: do jasné struktury vyprávění „vkládá“ Lumet významový kontext trochu jiného druhu. Postupným zaplétáním se hlavních hrdinů do „osnovy“ loupežného přepadení se naopak rozplétají vztahy uvnitř rodiny Hansonových, zvl. vztahy k otcovi Charlesovi (Albert Finney). Lumet k tomu přispívá i zmnožením jednotlivých pohledů: jednotlivé dějové úseky, navzájem se navíc časově překrývající, jsou zprostředkovány pohledy hlavních protagonistů. Lumet tedy rozbil pevné schéma irského přísloví  ukázal  tradiční příběh o vzestupu a pádu, resp. o touze pobýt na vrcholu aspoň chvíli  matnou představou o složitosti skutečného a v podstatě nedosažitelného uspokojení.

Než ďábel zjistí  seš mrtvej Již úvodní sekvence celého filmu je pro výše zmíněný aspekt vyprávění charakteristická: Andy souloží se svou ženou a přitom se shlíží v zrcadle. Od této chvíle bude hledat vlastní upokojení v odrazu svých nápadů, činů a plánů. Ne nadarmo navštěvuje Andy prominentní apartmán v centru New Yorku (tzv. nad oblaky, mimo kontext všedních dnů)  aspoň na chvíli – ovšem za pomoci drog – utekl z kontextu tíživých významů. Lumet minimalisticky buduje nejen sekvence jednotlivých pohledů hlavních protagonistů, ale taktéž citlivě uspořádává mizanscénu á svou hierarchičností odráží (podobně jako zrcadlo) psychický stav obou hrdinů. Minimálním pohybem kamery dává na srozuměnou především dvě věci: nejedná se o dynamický thriller dějových zvratů a každá změna bude protagonisty něco stát. Proto můžeme sledovat pohyb kamery např. v sekvenci Charlesova rozhodnutí  ukončí trápení své ženy á byla při nepovedené loupeži omylem smrtelně zraněna; nebo v případě již zmíněného apartmánu ý s Andym společně projdeme a ve kterém následně Andy pochopí ubohost a tragiku svého jednání. Jestli se něco Lumetovi podařilo, tak je to především plynulé propojení významů plynoucích z příběhu jako tradičního vyprávění o loupeži s významy téměř až psychoanalytickými.

Nejde o filmový zázrak a nejedná se o film ý by diváky ještě dlouho trápil v myšlenkách. Domnívám se ale  Lumet dokázal natočit snímek zajímavý nejen svou hrou s vyprávěním (i když možná dnes již poněkud ohranou), ale především přítomností určitého druhého plánu ý navíc podepřel kvalitní prací s filmovými prostředky. Vysněné nebe je jen projekcí našeho narcistního subjektu a skončí ve chvíli, kdy se ďábel dozví  jsem mrtvý.

Než ďábel zjistí  seš mrtvej (Before the Devil knows you’re dead, USA 2007)
režie: Sidney Lumet
scénář: Kelly Masterson
kamera: Ron Fortunato
hrají: Philip Seymour Hoffman (Andy Hanson), Ethan Hawke (Hank Hanson), Albert Finney (Charles Hanson), Marisa Tomei (Gina Hanson) a další.
117 min.