Wes Anderson o svých filmech

O spolupráci s Owenem Wilsonem

S Owenem jsem chodil do školy v Austinu. Navštěvovali jsme spolu hodiny tvůrčího psaní. Četli jsme si navzájem své povídky a pomáhali jeden druhému v psaní. Ještě na škole jsme napsali scénář Grázlové, podle kterého jsme natočili krátkometrážní film. Od té doby spolupracuji s Owenem ž herectví mě velmi baví.

Tiscali

O inspiracích k Takové zvláštní rodince

Byl jsem odjakživa fascinován New Yorkem, a proto jsem si přál natočit newyorský film. Pocházím sice z Texasu, ale spousta mých oblíbených knih se odehrává v New Yorku, např. od Salingera, Edith Wharton, Scotta Fitzgeralda. Posledně jmenovaný napsal dokonce povídku á je o outsiderovi posedlém New Yorkem. Vedle knih jsou to i filmy jako Vždyť jsme jen jednou na světěOkno do dvora ž pohled na město je zčásti omezený, ale přesto vyvolávají obraz velmi zvláštního místa. Zcela jiný pohled na New York nabízejí filmy jako Francouzská spojka, Válečníci či Scorseseho filmy. Také jsem hodně četl časopis New Yorker a měl jsem pocit  tam je všechno  postrádám. Chtěl jsem zkrátka vytvořit jakousi přehnanou verzi tohoto imaginárního New Yorku.

Mimoto jsem zamýšlel natočit film o rodině géniů  pádech a vývoji. Mám rád postavy é usilují o něco  je mimo jejich dosah. Identifikuji se s nimi spíše jako s mými hrdiny.

Tiscali

O Cousteauovi

Inspirací ke snímku Život pod vodou byl Jacques Cousteau a jeho filmy. Byl to člověk ý mě nepřestával fascinovat a udivovat. Měl dar objevovat věci, o kterých předtím lidé ani nesnili. Pomáhal vynalézt akvalung a vyvinul některé z prvních ponorek. Nikdy nezapomenu na jeden ze starších televizních National Geographic, speciálu o Cousteauovi ž komentář četl Orson Welles. Cousteau  posádka a jejich dobrodružné cesty byli ideálním tématem pro můj film ý o nich vyprávěl jako o skutečné skupině objevovatelů.

(…)

Lokace jsem vybral během svého výletu do Itálie. Představoval jsem si v duchu herce i štáb pojídat dobré jídlo na nádherných místech. Ale samotné natáčení bylo nakonec velmi náročné. Nejprve jsme museli sehnat loď á by se podobala Cousteauově Calypso. Několik vhodných lodí jsme našli v Jižní Africe. Jednu jsme rozebrali a použili jako scénu, tu další jsme vybavili vším  je potřeba pro výzkumné plavidlo.

(…)

O Cousteaua jsem se hodně zajímal  jsem také mnoho věcí znal. Ale naším cílem bylo objevit celý ten jeho svět, dokonce i ten podmořský. Často jsme si vymýšleli mořské tvory a pak zjistili  při nejmenším něco podobného už existuje.

National Geographic

O námětu k Darjeeling s ručením omezeným

Prvotním impulsem byly dvě myšlenky: chtěl jsem točit film v Indii a na mysli jsem měl příběh tří bratrů, kteří společně cestují vlakem. Tyto dva nápady jsem dal dohromady a vznikl Darjeeling s ručením omezeným.

Vedle toho jsem měl v plánu napsat scénář s Romanem Coppolou a Jasonem Schwartzmanem. Film vznikl právě kombinací našich rozdílných pohledů na příběh.

O Indii

Než jsem začal psát scénář, neměl jsem osobní zkušenosti s Indií. Martin Scorsese mi však promítl Renoirovu Řeku á mě uchvátila a inspirovala.

(...)

Jezdili jsme vlakem okolo Rajasthanu, hledali lokace a sepisovali příběh. Dokončili jsme ho v nejvýše položené stanici v Himalájích. Používali jsme všechny možné dopravní prostředky – letadla, vlaky a dokonce i helikoptéru.

Time Out

Přeložila Jaroslava Hynštová