Sedm

Prvotřídní deprese na prvotřídním DVD

Abychom si to hned na začátku ujasnili: na tomto místě nenaleznete recenzi filmu Davida Finchera z roku 1995! Každý, kdo se trochu více zajímá o film, již bezpochyby zažil blízké setkání třetího druhu s některým Fincherovým snímkem. A zcela jistě též nepropásl možnost vidět jeden z nejzásadnějších filmů 90.let minulého století. Každý, kdo miluje film, má vytvořenou svoji vlastní (neustále proměnlivou) pětici filmů é změnily buď jeho život, nebo alespoň dosavadní pohled na filmové umění. Film Sedm se od svého vzniku stále drží v mé soukromé Top 5 a určitou dobu okupoval příčku nejvyšší. Dodnes si živě pamatuji  během premiérové projekce v březnu 1996 zděšení a psychicky zdeptaní diváci houfně opouštěli kinosál, demonstrujíc tak  obrovské schopnosti může filmové médium mít. A stejně tak s úsměvem vzpomínám na e-mailové přestřelky s recenzentem Cinemy Tomášem Hoffmanem. Zatímco já jsem zarytě hájil výjimečnost Fincherova snímku, on jej bez váhání označil za pseudointelektuální paskvil. Čas dal snad za pravdu mně a film Sedm se ve svém žánru stal klasikou, podněcující řadu (neumětelských) napodobitelů – např. veskrze trapný film Vraždy podle Jidáše, v němž režisér Highlandera Russell Mulcahy nahradil invenčnost scénáře i režie extrémní morbidností a brutalitou.

Brad Pitt Jestliže totiž lze na filmu něco bezvýhradně ocenit, pak právě úspornost ve zobrazování krvavých a brutálních scén. Fincher ukáže divákům místo činu a zbytek nechává na fantazii. Místo přílišné doslovnosti pracuje raději s pochmurnou atmosférou a umocňováním klaustrofobického pocitu (nadužívání podhledů, situování většiny scén do malých, špatně osvětlených interiérů). Technicky brilantní a do detailů promyšlená režie koexistuje s precizním a komplexním scénářem Andrewa Kevina Walkera, tvářícím se na začátku jako běžný kriminální thriller (včetně klišé v užití dvojice typově protikladných detektivů)  se postupně proměnil v moralitu a vyústil v obžalobu společnosti á sedm smrtelných hříchů akceptovala jako součást každodenního života.

Pro Finchera i Walkera zůstává Sedm dosud nepřekonaným dílem, přestože Walker později zaujal scénáři k filmům 8MM či Ospalá díra a Fincher natočil dva velmi dobré (Hra, Úkryt) a jeden výborný film (Klub rváčů). Snímek Sedm, společně s o čtyři roky starším Mlčením jehňátek), definoval žánr psychothrilleru. A zřejmě jako první seznámil širší diváckou obec se jménem Kevin Spacey.

SEDM DŮVODŮ, PROČ SI SE7EN POŘÍDIT NA DVD

Speciální dvoudisková edice filmu Sedm vyšla v roce 2001 a vyvolala zasloužený rozruch. Na konferenci Dvd Europe 2001 byl tento titul označen jako referenční nejen pro vynikající obrazovou a zvukovou kvalitu, ale především kvůli množství a rozmanitosti bonusových materiálů. Vezměme to však po pořádku. Obraz nevykazuje sebemenší poškození  dokonale kontrastní a prokreslený tak  i v tmavých scénách rozpoznáte drobné detaily. Podání barev je zcela korektní – až při sledování tohoto dvdéčka pochopíte  měl Fincher na mysli, když hovořil o snaze natočit barevný film tak  vypadal černobíle. O náročnosti přepisu filmu na dvd svědčí skutečnost  funkci supervizora převzal sám režisér. Více se ostatně dozvíte v netradičním bonusu “Mastering for Home Theater”, v němž je porovnáván původní materiál s výsledným přepisem (hlavní rozdíl je patrný zejména v potlačení barevnosti a vetší plasticitě obrazů).

Původní anglický dabing je na disku zastoupen ve všech v současnosti dostupných zvukových formátech, tzn. že kromě Dolby Digital 5.1 si ti méně majetní mohou zvolit klasické Stereo a ti movitější si film vychutnají v DTS ES. Všechny tři zvukové stopy byly nákladně remasterovány speciálně pro tuto dvd edici. Zejména DTS stopa svou dynamikou a dokonalou prostorovostí (neustále přítomné “zvuky města”) stvrzuje  zvuk měl při vytváření atmosféry filmu stejnou důležitost jako obraz.

Morgan Freeman Tolik tedy nudné technické aspekty a nyní již k bonusům. Na prvním disku nalezneme celkem čtyři (ano, skutečně čtyři!) audiokomentáře. První, s názvem The Stars  věnován hercům a slovo si v něm předávají Brad Pitt a Morgan Freeman za asistence Davida Finchera. Všichni tři komentář namlouvali ve zjevně dobrém rozpoložení a je zvláštní sledovat tuhle depresivní podívanou za doprovodu vysmátého Pitta a Finchera (který si navíc rozhodně nebere servítky). Zatímco Fincher hovoří o natáčení a technických detailech, Freeman (zpočátku nudný) s Pittem rozebírají své postavy a dojde i na několik zaručeně vtipných historek (Všimněte si příště ve scéně s obětí Lakoty Pittovy kravaty). Mnohem zajímavější a místy dokonce fascinující jsou zbylé komentáře. The Story, zaměřený na scénář a tématiku sériových vrahů, moderuje filmový vědec Richard Dyer (autor devadesáti stránkové kritické studie o filmu Sedm) za doprovodu scénáristy Walkera a Finchera. Tady se mj. dozvíte  při psaní scénáře byl jeho autor úplně na dně a své dílo označil jako “milostný dopis městu New York”. The Picture se zabývá obrazovou složkou filmu a uslyšíte zde mj. kameramana Dariuse Khondjiho a vedoucího výpravy Arthura Maxe. Khondji hovoří o inspiraci filmovým expresionismem a klasickými horory a Max prozrazuje  slavná scéna v knihovně se ve skutečnosti natáčela v prostorách banky. Poslední komentář, The Sound  v podstatě izolovanou zvukovou stopou s hudbou Howarda Shorea a zvukovými efekty Rena Klyceho.

Tím nejlákavějším na bonusovém disku budou pro většinu z nás vystřižené scény včetně alternativního úvodu(!) a alternativního závěru(!!). Vystřižené scény jsou však velmi krátké a nepříliš zajímavé (podobně jako scény na bonusovém disku Klubu rváčů) s výjimkou v podobě rozšířené scény s obětí Pýchy á je značně doslovnější než ve finální verzi (na zdi koupelny je krví napsáno:”Nezabil jsem ji. Měla na výběr”). Alternativní závěr zde najdeme ve dvou podobách. Ukončení é Fincher předložil pro tzv. testovací projekci, se od toho nakonec použitého liší minimálně – chybí zde Millsovo váhání před zastřelením Johna Doea a také závěrečný Somersetův monolog. Skutečnou bombou je však nerealizovaný závěr, na dvd přítomný v podobě storyboardu za doprovodu Fincherova komentáře a Shoreovy hudby. V této verzi totiž nezastřelí vraha Mills, ale Somerset! V případě alternativního úvodu lze jen litovat  nebyl nakonec použit, ačkoliv by to možná narušilo počáteční budování atmosféry. Film totiž začíná scénou se Somersetem prohlížejícím si venkovský dům ý posléze hodlá zakoupit pro svůj pobyt na penzi. Všechny nepoužité scény jsou ve stejně vysoké technické kvalitě jako film samotný.

Sedm Bonus “Exploration of the Opening Title Sequence” přibližuje postupný vznik titulkové sekvence. Pomocí tlačítka Angle lze přepínat mezi storyboardem, “hrubou” verzí (statické obrázky a titulky) a konečnou podobou. “Production Designs” s komentářem Arthura Maxe vás seznámí s kreslenými návrhy interiérů včetně jejich zařízení. Máte tak možnost porovnat  se tyto návrhy uplatnily při realizaci snímku. Bonus “Still Photographs” mi nahání kopřivku. Často se totiž jedná o nekonečné prohlížení statických obrázků. Naštěstí tentokrát se fotografie střídají samy za doprovodu Shoreovy hudby a fundovaného komentáře Fotogalerii “John Doe Photographs” a “Victor´s Decomposition” snesou bez problémů jen silnější nátury. V prvním případě hovoří fotografka Melodie McDanielová o tom  “pořizovala” fotografie Johna Doea (pochopitelně se jedná o dokumentaci trestání jednotlivých hříšníků a zejména v případě Obžerství je to tedy skutečně soda...). Druhá série fotografií (s Fincherovým komentářem) pak ukazuje práci maskérů na postupné proměně oběti Lenosti (ještě větší soda...). Následuje série vynikajících fotografií od Petera Sorela ý měl za úkol vytvořit policejní snímky z místa činu a bytu Johna Doea. Naprosto bizarní bonusový materiál představují “The Notebooks”, kde hlavní výtvarník a designér komentují náročnou genezi hustě popsaných deníků Johna Doea.

Foto Kromě těchto ryze fanouškovských a fajnšmekrovských bonusů vás čeká ještě tradiční film o filmu (příjemně krátký a plný záběrů z natáčení), filmografie herců a tvůrců a trailer. Dohromady přes dvě a půl hodiny materiálů!

Že by to chtělo (v duchu filmu) nějakou šokující pointu? Tento film u nás na dvd neseženete, přestože za jeho výrobou nestojí nikdo jiný než společnost Digital Media Production. Její sídlo? Praha 4, Česká republika. Pokud tedy oželíte české titulky (anglické na disku jsou), byl by smrtelný hřích si tohle dvd nepořídit.


Se7en SEDM (SE7EN, USA 1995)

Režie: David Fincher
Scénář: Andrew Kevin Walker
Kamera: Darius Khondji
Střih: Richard francis-Bruce
Hudba: Howard Shore
Hrají: Brad Pitt (Mills), Morgan Freeman (Somerset), Kevin Spacey (John Doe)
127 min., New Line Cinema

David Kresta