Přes zavřená srdce

Be with Me Erica Khoo

Západ objevil Erica Khoo až s jeho třetím celovečerním filmem. Předloňské nadšené přijetí Be with Me na festivalu v Cannes dostalo snímek na další festivaly, do některých distribucí a na DVD nosiče. Opět se připomněl nevšední singapurský režisér ý své předchozí dva filmy (Mee Pok ManTwelve Storeys) natočil v hlubokých 90. letech a přestože ve své době získal různá ocenění, zůstal spíše pozapomenutý – známý pouze užšímu okruhu zájemců o asijské kinematografie. Mezitím se Eric Khoo věnoval televizním projektům, produkci jiných filmů a svému oblíbenému formátu – krátkometrážní tvorbě. Jak sám uvádí ve svých interview – následující projekt si pečlivě vybíral s tím  pokud by se scénářem osobně nesouzněl, raději ho přenechá jinému filmaři. Tak trvalo osm let, než Be with Me vstoupilo do kin.

Základem tohoto hraného snímku jsou paradoxně skutečné životní osudy Theresy Chan ž fascinující průběh vybízí k filmovému zpracování. Eric Khoo je ovšem pro sebe charakteristickým způsobem odmítá převyprávět – tedy vnějškově ilustrovat či jakkoli přizdobovat. Raději nechá samotnou Theresu Chan před kamerou hovořit, maximálně dovolí zaznít jejím autenticky sepsaným vzpomínkám. Na toto vyprávění pak nenápadně navazuje vyprávěním již zcela fiktivním. Skutečnou Theresu Chan s jejím příběhem zasadí do svého „makropříběhu“, učiní z ní jednu z postav svého filmu. Seznamuje ji s mladým překladatelem ý pomáhá dostat její knihu, psanou anglicky, na asijský trh. Ojedinělý text pak pomůže znovu obnovit zpřetrhaná pouta mezi ním a jeho otcem.

Be with Me Kromě této linie rozehrává Eric Khoo ještě dvě další epizody é se s ní v některých momentech protínají – příběh osamělého hlídače luxusní firmy a zklamané lásky dospívající dívky. Ačkoli se všechny ve svých konkrétních detailech odlišují, mají společný jakýsi spodní proud ý vyplývá z vyprávění Theresy Chan – ženy á krátce po sobě ohluchla i oslepla – a jímž je neustálý zápas s životní bolestí a nenaplněností. Leitmotivem celého filmu je pak odvaha překonat vlastní zoufalství, vyjít sám ze sebe a otevřít se potřebě a touze po druhém člověku. Tuto odvahu pak Eric Khoo konfrontuje s individualismem a odosobněností moderního velkoměsta a jeho mechanického způsobu života. Lidské sny pak probourávají umělé hranice, dané industrializovanou společností (postavy snímané přes železná mřížoví, šedé nebe korespondující s betonovou zástavbou ve výtvarné kompozici filmu). Konkrétním projevem toho přesahu ke druhému jsou různé způsoby komunikace – která může zraňovat, ale i skýtat naději. Theresa Chan se domlouvá skrze dotek rukou, píše své texty na stroji, a dává přes ně inspiraci jiným. Zamlklý hlídač vyslovuje svoji touhu v jediném milostném dopise. Mladá dívka hledá svůj vztah mezi stovkami textových zpráv a mailů. Jazyk tak zůstává klíčovým nástrojem dorozumívání, i když tradiční dialog v Be with Me téměř úplně chybí.

Eric Khoo je filmařem náznaku a nedořečenosti. Mezilidské vztahy jsou pro něho cenné právě proto  jsou tak křehké. Na rozdíl od západních režisérů neupozorňuje tolik na jejich komplikovanost  spíše na nedostupnost. Více než samotný vztah a jeho průběh ho zajímá jeho postupné vznikání. To zobrazuje pomocí velmi úsporných vizuálních a zvukových prostředků (tlumený obraz digitální kamery, eliptický střih á klavírní melodie), umožňujících tématu vyznít. Be with Me potvrzuje dávné pravidlo uměleckého filmu: skromné náklady jsou jeho předností.

Be with Me (Singapur 2005)
Režie: Eric Khoo
Scénář: Eric Khoo a Kim Hoh Wong
Kamera: Adrian Tan
Hudba: Kevin Mathews a Christine Sham
Střih: Low Hwee-Ling
Hrají: Theresa Chan (Theresa Chan), Seet Keng Yew (Fatty Koh), Ezann Lee (Jackie), Lynn Poh (Ann) a další.
93 min.