První hraný film podle scénáře natočila žena. Kinematografie jako výplod moderny se svými překotně se měnícími podmínkami dala ženám značný prostor – nejen herečkám, ale i režisérkám, scenáristkám a producentkám – ještě předtím, než v některých zemích bylo zavedeno jejich volební právo. Ženy zasáhly do dějin filmu více než do dějin kteréhokoli jiného umění: Alice Guy má stejný význam pro raný film jako Georges Méliès, Germaine Dulac pro francouzský impresionismus jako Abel Gance, Maya Deren pro druhou avantgardu jako Stan Brakhage, Chantal Akerman pro evropský moderní film jako Jean-Luc Godard, Nina Menkes pro americký nezávislý film jako Jim Jarmusch atd. atd. Mediální obraz je však jiný a dnes je zcela zřejmé  potřebujeme přepsat historii.

Uvědomili jsme si  málo o ženách-filmařkách píšeme. Proto chceme první letošní číslo Fantomu zaměřit na toto téma. Impulsem nám bylo uvedení dvou snímků Agnès Vardy krátce po sobě do českých kin. Na nezastupitelné místo žen v kinematografii však upozornila i smrt Danièle Huillet vloni na podzim. Její osobní vklad do společných filmů s Jean-Marie Straubem byl natolik zásadní  s její smrtí se završuje i celé toto dílo. Lednové číslo proto věnujeme její památce.