James Bond začíná

Casino Royale Martina Campbella

Zpětné ohledáváni minulosti slavné filmové postavy, obnažování charakteru, vysvětlení těch nejdelikátnějších citových pohnutek a příznakových prvků bylo pro filmového diváka vždy něčím zajímavým a bezesporu zábavným. Samotní autoři nalézají v této metodě inspirativní a velmi živnou půdu pro neotřelé a logické vrstvení populárních příběhů. Bylo jen otázkou času, kdy se k takto stavěným sériím typu Hvězdných válek, Batmana či Indiány Jonese přidá i nejslavnější agent s povolením zabíjet – James Bond. Divák získává možnost dozvědět se důležité faktory a okamžiky z minulosti doposud přeci jen poněkud přímočaře a velmi ploše vnímané postavy. V prozatím poslední bondovce Casinu Royale tak hrdina poprvé použije označení 00, seznámí s pozdějším přítelem Felixem Leitherem, krystalizují se některé neoddělitelné zvyky a motivy (úsměvné je především „objevování“ nápoje Vodka-Martini), do jisté míry se osvětluje i Bondův pozdější přístup k ženám atd.

Geneze populární postavy, proměna charakteru a návyků je bezpochyby největším přínosem Casina Royale é režíroval Novozélanďan Martin Campbell. Campbell ve vynikajícím Zlatém oku (1995) poprvé představil Pierce Brosnana jako agenta 007. V souvislosti s Casinem Royale se role ujal nový představitel, herec Daniel Craig. Craigův hrdina je nekompromisní, svým způsobem neotesaný, ze všech Bondů však i nejvíce lidský. V akčních sekvencích vyniká jeho fyzická zdatnost, na druhou stranu, divák má konečně možnost vidět hrdinu ž chybuje, zadýchává se v běhu a intenzivně prožívá fyzickou bolest. Nový James Bond se celkově blíží původnímu pojetí – které zformoval Sean Connery již v Dr. No (1961) – založenému na kombinaci mimořádného charisma a vcelku minimalistického herectví. Důraz je kladen i na další postavy příběhu – především pak na bondgirl Vesper Lyndovou (Eva Greenová) á není pouhým ornamentem filmu, ale vyslovenou femme fatale. Ani rozložení protivníků není zcela prvoplánové. Proklamovaný pan Cifra (Mads Mikkelson) je pouhým článkem složitého, mnohovrstevnatého syndikátu ý nedokáže rozložit ani fyzická likvidace vybraných členů.

Casino Royale Je zajímavé, do jaké doby Campbell svůj snímek zasazuje – z hlediska narativu Casino Royale předchází všem bondovským filmům. Záměrně volené „bezčasí“ je nezávislé na jakékoliv politické atmosféře a dokonce i technickému vývoji či dobovému trendu. Hi-tech technologie se prolínají s designem příznačným pro 60. léta, starosvětskou atmosféru prvních bondovek připomíná pečlivě volené prostředí luxusních hotelů, exotické lokace a v neposlední řadě samotné kasino, kde Bond svádí karetní souboj s hlavním protivníkem. Návrat k původním kořenům je patrný téměř v každém okamžiku – od úvodní titulkové sekvence založené na hře s jednoduchými tvary a karetními symboly, až k hudbě Davida Arnolda ý v lyrických pasážích přesně parafrázuje styl Johna Barryho.

Pozoruhodná je i akce založená na poctivých kaskadérských výkonech, kde takřka absentuje prvek nadsázky tolik příznačný pro předchozí „brosnanovky“. Akční scény jsou překvapivě syrové, strhující svou realističností a dynamickým nasazením, nikoliv přehlídkou moderních filmových postupů či nadživotně pojatých scén. Absurdita dílčích momentů v Dnes neumírej (2002) jen poukázala na fakt  i na poli tohoto subžánru ým bondovská série bezpochyby je, existují určité mantinely ž Campbella motivovalo navrátit se k poněkud konzervativnější formě.

Casino Royale Místy snímek sklouzne k předvídatelnému klišé é do značné míry vychází z tradic bondovské série (viz. osudy mafiánských přítelkyň, resp. bondovských milenek). Problémem je i nevyrovnané tempo příběhu, ale přesto všechno se jedná o řemeslně brilantní, velmi lehce natočený snímek, navíc bez přehnané snahy tvůrců za každou cenu vybičovat poetiku na úroveň maximálně efektní podívané – velký problém zmiňovaného snímku Dnes neumírej. Znamenité Casino Royale se z kontextu série přeci jen poněkud vymyká. Nejedná se o tradiční bondovku v pravém slova smyslu, ale fanoušky původních filmů rozhodně nezklame. Princip prequelu tvůrcům umožňuje pohrávat si s mytologií, relativizovat zaběhlé postupy i výstavbu příběhu, nicméně je více než pravděpodobné  další film se opět navrátí zpět ke klasickému koloritu a Daniel Craig bude nucen svou postavu ztvárnit zcela jinak. Ať tak či onak James Bond will return.

Casino Royale (USA – Velká Británie 2006)
Režie: Martin Campbell
Scénář: Neil Purvis, Robert Wade, Paul Haggis (podle stejnojmenného románu Iana Fleminga)
Hudba: David Arnold
Kamera: Phil Meheux
Střih: Stuart Baird
Hrají: Daniel Craig (James Bond), Eva Greenová (Vesper Lyndová), Mads Mikkelsen (Le Chiffre), Judi Denchová (M), Jeffrey Wright (Felix Leiter) a další.
Falcon, 145 min.
Lukáš Masner