Temný stín nad Miami

Miami Vice Michala Manna

Poslední film amerického režiséra Michaela Manna se po všech stránkách tváří jako další divácká akční detektivka šitá přesně na míru popcorno-colové societě multikin. Není tomu tak. Troufnu si tvrdit  je na toto diváctvo nachystána menší past a více by si možná užil divák filmového klubu (nemám samozřejmě na mysli české klubaře). Miami Vice je totiž film, alespoň co se formální stránky týče, v mnoha ohledech revoluční. Technokrat Mann filmem Ali (2001) vsadil na estetiku dokumentu a obraz roztřásl způsobem ý uživatelé digitálních kamer důvěrně znají. Collateral (2004) šel ještě o krůček dál ž se odehrával jen v několika hodinách a navíc jen jednu noc v L.A. Díky tomu si mohl Mann dovolit pohybovat se na hraně experimentu a natočit jej na ruční kameru, bez umělého nasvícení. Světla nočního města plně postačí. Miami Vice v tomto způsobu pokračuje, ale posouvá jej v tom smyslu  Mann podrývá diváka i co se příběhu týče. Přeci jenom, smísit ikonu barvotiskových 80. let s naprosto syrovou realitou všedního dne  trochu moc. Americký divák to pocítí možná o něco intenzivněji že seriál Miami Vice (na kterém se Mann podílel producentsky a jenž logicky vysvětluje jeho intenci udělat remake) na rozdíl od Čechů prožíval v době, kdy takovýto styl života byl in.

Miami Vice Mann tímto způsobem vylepšil zejména svět Miami Vice. Ricardo Tubbs (Jamie Foxx) a Sonny Crockett (Colin Farrell) (v původní verzi je hrají Philips Michael Thomas a Don Johnson) jsou se světem sluncem prozářeného a nočními kluby zářícího Miami důvěrně srostlí. Tyto postavy by musely v jiném americkém městě zaujmout jinou pózu, jiný styl chování a oblékání. Tubbs a Crockett jsou Miami. Posun je tedy evidentní, změníme-li vizáž Miami, změníme i vizáž obou hrdinů. Není místo pro koktejly a noční diskotéky, i když Mann do filmu zasazuje oboje a jako třešničku přidává i Crockettův románek se spojenkyní pašeráků drog Isabellou (Gong Li). Dokonce ani slunný Karibik, sen všech turistů, zachycený na syrový zrnící obraz nepůsobí lákavě. Hned v prvních minutách filmu se objeví monumentální záběr celého města Miami, v jehož popředí oba hrdinové stojí. To se sice leskne zahaleno do purpuru noční záře, ale nepůsobí jako ráj, ale spíše chřtán pekla ý se před nimi otevírá. Tvrdost, s jakou Tubbs i Crockett zasahují a jednají v akčních scénách, se sice neliší od běžného akčního standartu, přesto je zde opět, výše několikrát zmíněný, digitální posun ý zrealističťuje. Mann dotahuje akční scény k naprosté dokonalosti a jeho práce připomíná dílo chirurga ý před divákem otevírá útroby scény  viděl  vše funguje a mezi sebou kooperuje. Noční zrnité scény s třesoucí se kamerou jsou paradoxně dosti přehledné a Mann nezapře obrazově mnohem střídmější (můžeme říci i chladnější, neb chladnost přístupu je jednou z Mannových devíz) Nelítostný souboj (1995), ve kterém sledujeme pečivě kalkulujícího bankovního lupiče De Nira ý se s klidnou hlavou prostřílí ulicemi L.A. napříč kohortám policistů.

Miami Vice Michael Mann je režisérem ý má mnoho společného např. s Brianem De Palmou. Vymezil se v jednom žánru (který v několika případech (Poslední Mohykán (1992), Insider: Muž ý věděl příliš mnoho (1999) opustil; ty mu paradoxně přinesly slávu nebo naopak neúspěch (The Keep (1983)) ým byl akční thriller a ten cizeluje, ani ne tak po stránce scénáristické  formální. Ne  by Mann nebyl slušným scenáristou, ale jeho úsilí se zaměřuje více na detaily é dělají jeho filmy jedinečnými. Je to zejména důkladná znalost technologií ým věnuje nemálo času. Záběry  hrdinové chystají nástroje nebo zbraně k akci jsou vždy přítomny. Nikdy nechybí ani nejnovější hi-tech novinky  i v případě Miami Vice.

Film Miami Vice osobně řadím, k těm é dozrávají postupně a které člověk docení až po druhém shlédnutí. Ne  by nebyly divácké, ale jejich propracovaná struktura a to jak příběhová, tak vizuální si to zaslouží. V mnohém Mann připomene mladšího Soderbergha ý se s ještě větším úsilím a nasazením vrhá do úplně každého žánru. Mann má mnoho z Williama Friedkina ý dnes zapomenut stále skvěle tvoří. Na mysli mi přicházel i Spielbergův Mnichov ý však díky své ideologické podvratnosti ztrácí časem mnohem více, než bylo třeba.

Závěrem snad jen dodat  ať Michael Mann natočí v budoucnu cokoliv, bude to stát za pozornost, ne-li doslova povinnost každého filmového nadšence že v jeho případě možno říci  jsme přítomni psaní dějin kinematografie.

Miami Vice (USA/Německo 2006)
Režie: Michael Mann
Scénář: Michael Mann, Anthony Yerkovich
Kamera: Dion Beebe
Hudba: John Murphy
Střih: William Goldenberg, Paul Rubell
Hrají: Colin Farrell (James ´Sonny´ Crockett), Jamie Foxx (Ricardo ´Rico´ Tubbs), Li Gong (Isabella), Naomie Harris (Trudy Joplin), Justin Theroux (Larry Zito) ad.
Bontonfilm, 134 min.