Výročí: Don Siegel

V dubnu uplyne přesně patnáct let od smrti režiséra (ale též producenta a příležitostného herce) Dona Siegela. Připomeňme si na několika řádcích tohoto nepříliš doceněného tvůrce ého jedni nazývali pouhým řemeslníkem, ale druzí ho dodnes vnímají coby výsostného umělce – auteura.

Invsion of the Body Snatchers (Invaze lupičů těl), Dirty Harry, Escape from Alcatraz (Útěk z Alcatrazu), The Shootist (Střelec)... To jsou jen namátkou ty nejznámější tituly z bohaté Siegelovy filmografie íž počátky sahají do čtyřicátých let, kdy se střihačsky podílel například na filmu Casablanca a jiných snímcích Warner Bros. Poté  v roce 1945 natočil dva krátkometrážní snímky é následně získaly Oscara  režijní kariéra mohla naplno započít. V padesátých letech se etabloval coby tvůrce kvalitních nízkorozpočtových thrillerů, krimi či sci-fi (Invasion of the Body Snatchers z roku 1956 zůstává dodnes klasikou žánru). V letech šedesátých natáčí převážně filmy do televize  kvalita je však několikrát dodatečně povýšila do kino-distribuce (například Coogan´s Bluff; 1968). Siegelova kariéra umělecky vyvrcholila v letech sedmdesátých (Dirty Harry; 1971, The Shootist; 1976, Escape from Alcatraz; 1979).

Don Siegel Siegelovy filmy se vyznačují téměř až dokumentárními rysy é dodávají snímkům převážně akčního duchu zvláštní ráz. Filmy, ač značně fikčních charakterů, získávají tímto nádech nečekané autenticity. Tohoto efektu dosahuje Siegel několika způsoby: povětšinou metodou „step by step“ důsledně sleduje všechny činy ústředního hrdiny. Jen málokdy Siegel mění hledisko pohledu a prokládá děj sekvencemi týkajícími se třebas jeho soupeře (tak tomu je například ve filmu Dirty Harry). Většinou však bezvýhradně věnuje pozornost svému hlavnímu hrdinovi (Escape from Alcatraz, The Shootist, Coogan´s Bluff), respektive ústřednímu páru (Two Mules for Sister Sara - Dvě muly pro slečnu Sáru, Invasion of the Body Snatchers).

Ačkoliv natáčí filmy akčních žánrů, tempo vyprávění je díky této důslednosti velmi pozvolné a má často mnohem blíže k jakýmsi hraným dokumentu z akčního prostředí. To vše je podpořeno důsledným dodržováním jednoty času, místa a děje. V Escape from Alcatraz nás Siegel seznamuje s propracovanou metodikou útěku z vězení a dostává se v tomto směru takřka na roveň Bressonovu Un Condamné ŕ Mort C'Est Echappé (K smrti odsouzený uprchl). Dirty Harry i Coogan´s Bluff jsou důslednými kronikami jedné policejní akce, Invasion of the Body Snatchers zachycuje několik málo hodin života hrdinů ve městečku podléhajícímu velmi podivné mimozemské invazi. V The Shootist jsme svědky několika posledních dnů života legendárního pistolníka umírajícího na rakovinu.

Dojem autenticity Siegel podporuje i prvky  je datování jednotlivých dnů v případě tohoto revizionistického psychologického westernu, výčtem sanfranciských policistů zabitých při výkonu služby v úvodu Dirty Harry nebo titulkem informujícím o zrušení vězení na Alcatrazu v závěru tohoto „útěkového“ filmu apod. Vtipným způsobem se dotýká dokumentárních postupů v již zmíněném filmu The Shootist: V úvodu nám představuje minulost slavného pistolníka ého hraje John Wayne, a používá k tomu sled záběrů z různých starších westernů, v nichž tento herec účinkoval (Rio Bravo, El Dorado). Méně úsměvná je již autenticita é se filmu dostalo tím  roli muže ž umírá na rakovinu a před smrtí stačí svést svůj poslední souboj, hrál John Wayne, pro něhož to byl poslední film před tím, než zemřel na rakovinu.

Invasion of the Body Snatchers Dalším hercem ý je s tvorbou Dona Siegela nerozlučně spjat  Clint Eastwood. V Siegelových filmech Eastwood transformuje svůj typ osamělého tajemného Cizince z Leoneho spaghetti-westernové trilogie do amerického filmu. Policista z Arizony (nikoliv z Texasu!) na misi v New Yorku (Coogan´s Bluff), sanfranciský policejní poručík zvyklý dělat špinavou práci (Dirty Harry), potencionální sexmašina v Beguiled. Jakýmsi přechodem mezi Leoneho filmy a těmi Siegelovými se pro Eastwooda stal snímek Two Mules for Sister Sara ý připomíná tvorbu obou režisérů. Největší vliv na tom má samozřejmě hudba Ennio Morriconeho, komediální charakter filmu kontrastující s naturalistickými momenty a la Leone či Peckinpah (příbuznost Siegelových a Peckinpahových filmů je rovněž nepřehlédnutelná). Clint Eastwood se obecně vzato stává modelovým prototypem Siegelových filmových hrdinů. Tím je v naprosté většině případů samotář mužského pohlaví a drsné, neústupné povahy. Je rovněž známo  Eastwood díky Siegelovi poprvé režíroval (během natáčení filmu Dirty Harry zaskakoval za nemocného Siegela  se o scénu se sebevrahem). Brzy poté začal režírovat oficiálně a hned ve svém debutu Play Místy For Me Siegela obsadil do jedné z rolí. Seigelovi a Leonemu Eastwood věnoval svůj film Unforgiven (Nesmiřitelní).

Pojďme však od tohoto detailu k celku ž je mimochodem oblíbený rámec Siegelových filmů – které často začínají detailem (zabiják – sniper zaměřuje svou oběť v Dirty Harry, rozličná pouštní zvířata ve filmu Two Mules for Sister Sara aj.) a končí velkým celkem, z něhož se ztrácí, mizí, odchází ústřední hrdina (odlet helikoptéry v Coogan´s Bluff, hlavní třída v The Shootist atd.). Don Siegel ve svých filmech těží ze skvělých střihových schopností -z nespočtu příkladů zmíním třeba závěrečný souboj ve filmu The Shootist, takřka halucinogenní honičku naruby (padouch posílá pomocí telefonů policistu od čerta k ďáblu v Dirty Harry ) aj. Velký zřetel Siegel klade i na věrohodnost svých hlavních postav – ti, ač většinou vítězní, doklopýtají ke svým výhrám skrze samé drobné porážky, jsou vzdálení super hrdinům, kteří opanují žánr v okamžiku, kdy ho na počátku osmdesátých let Siegel definitivně opouští. Tento akcent na realismus hraje roli ve všech složkách jeho filmů, podobně jako účinná kombinace naturalismu a nadsázky, známá z filmů Leoneho či Peckinpaha. Jim se Fantom již podrobně věnoval dříve (Peckinpah: Fantom č.14; Leone: Fantom č. 2 a 7), dluh Donu Siegelovi splácíme tímto malým ohlédnutím za některými aspekty jeho tvorby až nyní.


To nejlepší z Dona Siegela (výběr):

  • Hitler Lives; Star in the Night (1945)
  • Riot in Cell Block 11 (1954)
  • Invasion of the Body Snatchers (1956)
  • Coogan´s Bluff (1968)
  • Two Mules for Sister Sara (1970)
  • The Beguiled (1970)
  • Dirty Harry (1971)
  • Charley Warrick (1973)
  • The Shootist (1976)
  • Escape from Alcatraz (1979)