Špinavé ulice

Mladý poručík Xaviera Beauvoise

Xavier Beauvois patří k těm filmařům, kteří točí málo, ale dobře. Jeho filmy nepoutají pozornost samy k sobě, k tomu  jsou udělány či k „velkým tématům“ é vykřikují do světa. O to těžší je pro ně proniknout k širšímu publiku či do zahraničí. V situaci, kdy i festivaloví diváci a porotci prahnou po šoku, jsou odsouzeny k nezdaru. Jakákoli agresivní propagace á je žel nezbytností, by byla podvodem na jejich povaze. Stejně tak uplynulo ještě příliš málo času k tomu  byl Beauvois vřazen mezi „klasiky“ a mohl si dovolit luxus točit po svém a zároveň se těšit víceméně snobskému zájmu médií – což je dnešní případ natolik výlučných režisérů jako Godard či Garrel, zůstaneme-li ve Francii. Beauvois čeká v záloze a doufejme  v ní ještě chvíli zůstane. Jeho filmům sluší střídmost – i co do diváckého přijetí.

Mladý poručík Mladý poručík (Le Petit Lieutenant) je prvním Beauvoisovým filmem po pěti letech – předtím natočil pouhé tři snímky během 90. let: Nord (1991), N'oublie pas que tu vas mourir (1995) a Selon Matthieu (2000) ž se setkali se zájmem zejména francouzské renomované kritiky. Beauvoisova jedinečnost spočívá v tom  vůbec jedinečný není – resp. nesnaží se o originalitu, ale spíše o poctivost. Jeho filmy pak kontrastují jak s apartní nadneseností žánrových snímků, tak s experimentálními excesy (post)modernistů. Zdají se být šedivé („nudné“  prohlásil kritik Variety) – ale v tom je jejich síla! Dobře to dokládá právě Mladý poručík ý by podle fabule mohl splňovat kritéria policejního kriminálního filmu, ale už po prvních minutách zjistíme  Beauvoisovi jde o něco jiného. Mladý absolvent policejní akademie (Jalil Lespert) se rozhodne odejít pracovat do Paříže že touží být zapojen do složitějších vyšetřování, ve kterých – jak doufá – může uplatnit svoje schopnosti. Do oddělení také nastupuje jako jeho nadřízená komisařka Vaudieuová (Natalie Bayeová) á se vrací k profesi po problémech s alkoholismem. Beauvois s účinnou jednoduchostí snímá z postav policistů masku novodobých herojů, nebo naopak zlosynů – jak jim ji nasadil americký a francouzský žánrový film – a pohlíží na ně jako na lidi s jejich běžnými problémy. Skrze scény každodenní rutiny – výcvik, dokumentace, pitva, polední přestávka či večerní zábava – je nám svět zločinu až nečekaně blízký, ležící hned za dveřmi našich útulných obydlí. Oproti trochu strojeným alegorizacím v Hanekeho Utajeném a Spielbergově Mnichově (oba natáčené v Paříži) působí Beauvoisova přímočarost až očistným dojem. Konečně vidíme pařížské ulice é ve skutečnosti také jsou – špinavé, nevlídné, smutné. Beauvois si nepotřebuje vypomáhat detektivní záplatkou, dokonale gradovanými honičkami, podmanivým soundtrackem, vypointovanými dialogy či charismatickým hereckým zjevem. Do rolí obsadil herce nezatížené diváckým očekáváním a schopné vystoupit ze sebe směrem k dané postavě (herecká proměna Nathalie Bayeové proti jejímu zavedenému typu). Mladý poručík je tak ironickou polemikou, výtvarně podtrženou filmovými plakáty v kanceláři detektivů, s tradicí francouzské krimi reprezentované jmény jako Melville, Deray, Delon, Belmondo. Jde svou vlastní, dosud málo vyšlapanou cestou.

Mladý poručík (Le Petit Lieutenant, Francie 2005)
Režie: Xavier Beauvois
Scénář: Xavier Beauvois, Cédric Anger, Guillaume Bréaud, Jean-Eric Troubat
Kamera: Caroline Champetier
Střih: Martine Giordano
Hrají: Nathalie Baye (Caroline "Caro" Vaudieu), Jalil Leespert (Antoine Derouère), Roschdy Zem (Solo), Antoine Chappey (Louis Mallet), Xavier Beauvois (Nicolas Morbé) ad.