Deník 1953

Valná většina scénářů k Ozuovým pozdějším filmům vznikla ze spolupráce se scénáristou Kogo Noda v zájezdním hostinci v Čigasaki, asi přes hodinu cesty z Tokia. Za hovoru a popíjení saké do pozdních nočních hodin postupně, někdy v pozvolném, jindy v rychlém tempu pracovali a diskutovali nad svými nápady, sepisovali dialogy a jednotlivé scény é potom pomocí papírových kartiček seřazovali.
Ozu v té době bydlel, ač mu již bylo skoro padesát, u své matky v městečku Kita Kamakura nedaleko Tokia. Zde bydleli rovněž Kogo Noda se svou manželkou a dětmi i další umělci spojeni nejen se světem filmu.
Ozu si téměř celý tvůrčí život vedl deníky a v roce 1953 si každý den zapisoval krátké záznamy až do 19. června. Výběr několika z nich týkající se práce nad scénářem k 
Příběhu z Tokia svérázným způsobem dokresluje Ozuovu tvůrčí osobnost.

Neděle 15. února
Vstal jsem kolem poledne. Rjósuké (1) již odjel. Okoupal jsem se mnohem dříve než obvykle, předtím než přijeli lékaři, kteří měli banket ve vedlejší místnosti. Procházka do lékárny a pak do knihkupectví. K mému překvapení jsem našel novou cestu k poště. Rjósuké se vrátil v podvečer. K večeři kuře v zázvoru. Hovořili jsme až do 3 do rána. Nic jsem tento den neudělal. [...]

Středa 18. února
Chladno a zataženo. Abych se dnes ráno, řekněme spíše v poledne, zahřál, nalil jsem saké do mého kuřecího vývaru. Scénář konečně pokročil. Již se setmělo, když jsem si chtěl odpočinout. [...] Koupel. Mé ragú z makarónů bylo výtečné. Pravé ucho se zlepšilo, ale levé mne pobolívá někdy, když jím. Rjósuké se vrátil pozdě v doprovodu Ašizawy (2). Hovořili jsme až do tří do rána. Rozhodli jsme se  postava Jamamury [So] (3). , starší syn, bude vykonávat lékařskou profesi.

Pátek 20. února
Vstal jsem v poledne ve špatné formě a se slabou bolestí hlavy. Noda odjel do Oosi  uctil Takadu Tamocu ý umřel před rokem. Odpočinek po jídle. Večeřel jsem sám: ohřívaná sójová paštika v sesamovém oleji a smažené tofu a karamelizované bílé ředkvičky. [...] Noda se vrátil po 9. hodině. [...] Scénář: Sugimura [Haruko] (4). á hraje starší sestru, povede kadeřnictví.

Pondělí 2. března
Prší. Počasí se zlepšilo. Svatební hostina ve velkém sále. Holič přišel dnes že zítra má volno. Scénář mne znepokojuje, budeme se muset do něj pustit. Ookubo nám z Kjóta přivezl jedlé řasy od „Macumaéya“. Tak hluboce jsem usnul po jídle  byla noc, když jsem se probudil. Koupel. „Négima“, saké a rýže s červenými fazolemi zalité zeleným čajem. Psaní scénáře; máme nápad odeslat dvojici staříků do lázní Atami (5).

Pátek 13. března
Je třeba  se dal do práce! Pořád si to opakuji, ale sotva jsem pokročil! Vstal jsem dnes dosti brzy. Odpočinek po snídani. Byla již noc, když jsem vyšel z koupele. [...] Den se vypařil, aniž bych se dotkl práce. Noda a já jsme si vykládali až do jedné ráno. [...]

Pondělí 16. března
Mrazivý déšť. Odpočinek po snídani. Rozličná četba, časopis „Bungeišunju“. Koupel. Kuře se zeleninou a saké. Vzal jsem si „Téramajšin“ že můj opuchlý krk se nezlepšil. Navečer déšť a vítr. To je období! Scénář dnes večer trochu pokročil. Příběh se znatelně obohacuje. [...]

Neděle 22. března
Mírný jarní vánek, jarní slunce. Odpočinek po snídani. Jak pracovat za takového počasí? Ašizawa udělal dobře  psal svůj scénář sám ve velkém salónu. [...] Trochu jsem pil. Uložil jsem se ke spánku po jedné hodině.

Úterý 24. března
[...] Biftek na večeři. Poté jsme dvě hodiny až do půlnoci pracovali nad organizací scénáře a pokračovali jsme v diskusi do dvou. Broskvoně v zahradě v plném květu jsou překrásné. [...]

Středa 25. března
Jarní déšť. Spal jsem minulou noc tak špatně  nemohu pracovat. Požádali jsme Ašizawu  nám přivezl koblihy „tempura“ od „Cukigasé“ (6), když jede do studia. Vzali jsme „tempura“ od „Tenmaty“ a mysleli jsme si  s těmi od Ašizawy jich bude příliš, ale ten se vrátil až po 20 hodině. Bavili jsme se. Již dlouho jsme si tak příjemně nepohovořili!
Ve 22 jsme začali pracovat. Šlo to dobře. Základní obrysy scénáře jsou teď: od sekvence v lázeňském domě v Atami po poslední scénu. Šli jsme spát po druhé ráno. Hvězdy po dešti zářily.

Pátek 27. března
Mé oči mne bodaly, když jsem se probudil v 10 hod. Ašizawa a Rjósuké již tam nebyli. [...] Odpočinek po snídani. Procházka až k Ooba [Hidéo] přes východní pláž. Od Ohaši jsem vyšel na písčitý břeh. Slavící zpívali v borovicích podél břehu. Hledal jsem v lese, kde hnízdí, ale bezvýsledně. Po návratu koupel. Obalované vepřové na večeři. [...] Uvažovali jsme, zda nevyužít ve scénáři těžké nemoci [babičky].

Čtvrtek 9. dubna
Pěší procházka až na baseballové hřiště, kde jsem viděl zápas P. Clubu proti družině z Kéio. Poté malý výlet do města. Práce na scénáři s Nodou. Zabývali jsme se scénou v kadeřnickém salónu s Sugimuraou [Haruko]. Pak koupel. Po večeři jsem sám zašel do města vyhledat knihy o kadeřnictví. Po návratu jsme mohli napsat scénu. [...]

Středa 15. dubna
Šunka a sojové výhonky. Výjimečně žádné saké dnes ráno. [...] Požádal jsem Ašizawu ý šel na závody v Hiracuka  mi vzal z deset lístků. Výsledek: dva lístky vyhrály a 1660 jenů výhry! Po večeři práce na scénáři, od sekvence v kadeřnictví po scénu v parku Uéno. Šel jsem si koupit pastilky „Asada“ že mne trochu bolelo v krku. [...]

Čtvrtek 16. dubna
Zamračeno a spíše chladno. [...] Ašizawa odjel na závody. Včerejší výsledky mi dodaly chuť dát se do toho a požádal jsem ho  mi tentokrát vzal patnáct lístků. [...] Na večeři sojové výhonky a obalované vepřové zalité trochou saké. Ze čtyř cyklistických jízd, jsem ve dvou vyhrál. S tím  jsem vyhrál včera, se má výhra zvedá na 5400 jenů. Navečer se dalo do deště. [...] Práce na scénáři až do dvou do rána. Sekvence v restauraci je zakončena.

Sobota 18. dubna
Chtěl jsem vyzkoušet nové tréninkové golfové hole é přivezl Rjósuké, ale nebylo to nejlepší! Přepracovali jsme sekvenci v restauraci „Oden“. [...] Po večeři jsem zašel do lékárny nakoupit „Séridon“ a „PQB“ na můj nos a také tabletky penicilínu. Večer psaní sekvence umístěné v malém bytě Hary [Secuko] (7). Noda ý si vzal prášky na spaní „Adorm“, usnul přede mnou; a tak jsem diskutoval o práci a jiných věcech s Rjósuke. Uložil jsem se ke spánku kolem třetí a nepřestával jsem kašlat. Za celý den jsem nevypil ani jediný hlt saké. Což je řídké, poslední dobou.

Pondělí 20. dubna
Jarní vánek a mírná teplota. Trochu jsem v zahradě trénoval golf. Požádal jsem  mi vzali osmnáct lístků na závody v Curumi. Během dne jsme zakončili sekvenci odehrávající se na ulici blízko bytu. Procházka po pláži. Slunce zmizelo a vrátili jsme se stejnou cestou. Koupel. Večer psaní scény odehrávající se na nádraží v Tokiu. Šli jsme spát ve 2 hod. Rjósuké kašle také bez ustání. Prohrál jsem 1290 jenů v dnešních závodech. Přesto mi zůstává 3510 jenů výhry. Říká se  „člověk doufá  najde další kousek na místě, kde už jeden našel!“ Jak si začátečník jako já mohl dělat nárok na úsudek experta! Třetí den bez saké. Déšť a kroupy po setmění. Hvězdy potom zazářily.

Čtvrtek 23. dubna
Zima zmizela. Je příjemně jako včera. Koblihy „tempura“ s rýží dnes ráno. Uéhara [Ken] mi přinesl výplatu. Odpočinek. Scénář: scéna s telegramem ý přijde z venkova do Tokia. [...] Hovězí ragú a rýže s červenými fazolemi na večeři. Telefonát domů. Dvě pivoňky kvetou. Scénář večer. Dokončili jsme sekvence v kanceláři a na klinici u Jamamury [So] s Harou [Secuko] a druhou část událostí v Tokiu jsme zakončili po půl dvanácté. Dalo se do deště. Hodně jsme dnes pokročili.

Pondělí 27. dubna
Chladné počasí. Pivoňky jsou v květu. Pokropil jsem zahradu. Trochu jsem se napil saké a odpočinul si. Když jsem se probudil, okoupal jsem se. Zavolal jsem Nodovi: setkáme se u vlaku v 17:36 na nádraží v Kita Kamakura. Do Čigasaki jsme jeli autobusem a vystoupili jsme na zastávce Nakakajgan. Přijeli jsme zrovna, když se ze závodů v Odawaře vrátili Rjósuké a Ašizawa. Psaní scénáře po večeři: sekvence v Onomiči (8). Vyhrál jsem ve dvou jízdách, ale protože jsem si vzal devět lístků, prohrál jsem 130 jenů. Celková výhra do teď: 3230 jenů.

Středa 29. dubna
Kručinky jsou v plném květu. Výročí císaře Šówy. Je velmi teplo. Teplota srovnatelná s teplotou v červnu, píše se v novinách. Oblékli jsme si lehčí bavlněná kimona. Ve dne jsme nic neudělali. Ve velkém salónu starší lidé slavili své šedesáté výročí. Procházka po večeři s Nodou, Rjósuke, Ašizawou. [...] Scénář: agónie [babičky] za východu slunce v Onomiči. Diskuse s Rjósuké o tom  jsme dnes udělali. Šli jsme spát ve 3 hod. Z dvaceti dnešních sázek v Odowaře  v jednom závodě jsem vyhrál ž je 1530 jenů prohry. Zůstalo jen 2200 jenů výhry.

Středa 6. května
Brzy jsem vstal, cvičil golf a jedl chléb. [...] Saké, tofu dušené v sojové omáčce a obalované vepřové na večeři. Konstrukce první části scénáře. Snaha uspořádat kartičky, na kterých jsou poznačeny různé sekvence. Šli jsme si lehnout ve 3 hod. Závody v Hiracuka. Z šesti sázek jsem si vzal dvě. 815 jenů výhry a 830 jenů prohry.

Pondělí 8. června
Pršelo celý den. Ležel jsem v posteli a četl si deníky Kafu. Večer mi volali ze studia  kopie scénáře Příběhu z Tokia jsou připravené a, pokud bych chtěl, pošlou mi je. [...]

________________

1. Rjósuké Saito – scénárista

2. Ašizawa Toširo – scénárista Šočiku

3. Jamamura Só – hraje syna Koičiho

4. Haruko Sugimura – hraje dceru Šige

5. Atami – lázně nedaleko Tokia, kde pár dnů stráví hlavní postavy filmu

6. Cukigasé – oblíbený hostinec Ozua a jeho kolegů v Ofuna, kde byly studia Šočiku

7. Onomiči – pobřežní městečko, kde bydlí hlavní postavy filmu

8. Secuko Hara – hraje snachu Noriko

Jasudžiro Ozu