Vězeňské blues

Walk the Line Jamese Mangolda

Současná vlna biografických filmů (Letec, Ray, Život a smrt Petera Sellerse) přináší Hollywoodu satisfakci jak v podobě značného diváckého ohlasu, tak kladného profesního zhodnocení. Život – i sebeexcentričtější – konkrétního člověka skýtá přesně vymezené mantinely ých se filmaři mohou držet. Narativní ucelenost je zárukou návštěvnosti, složitá charakterizace postav zase pobídkou scenáristům a hercům. Pokud režisér udrží tyto složky v rovnováze, čeká ho aplaus; pokud se rozhodne pro jiný, riskantnější inscenační klíč, čeká ho přinejmenším váhavé pokrčení ramen (viz poslední filmy Milose Formana a Guse Van Santa).

James Mangold ý je na odmítání zvyklý, kupodivu vkročil do první skupiny. Biografie o Johnny Cashovi ž nese název jednoho z jeho hitů, tomuto názvu také odpovídá. Volně přeloženo – „drží si míru“. Cashův příběh  víme  příběhem s happy endem posledních třiceti let  se nutně pozornost Mangolda ý je také spoluautorem scénáře, soustředí na problematičtější období zpěvákova života. Vycházeje z jeho vlastních vzpomínek, zasazuje jádro příběhu do 50. a 60. let a ve třech plynule propojených částech ukazuje jeho cestu: od nesmělých začátků v Memphisu, přes slavné společné turné s Elvisem, Jerry Lee Hookerem a June Carterovou, startující kromě kariéry také drogovou i milostnou závislost, až po konečné zklidnění a návrat na scénu. Celek je přitom rámován „prologem“, objasňujícím Cashovu komplikovanou povahu, a „epilogem“ še a vtipně vystihujícím neoddělitelnost jeho soukromí od „světel ramp“.

Walk the Line Podobně jako Martin Scorsese v nedávném Dylanově dokumentárním portrétu No Direction Home se Mangold rozhodl děj zacílit do jednoho klíčového bodu: přelomového turné a alba. To  pro Dylana znamená první britské turné a Highway 61 Revisted, znamená pro Cashe koncert ve věznici Folsom a následná žívá nahrávka. Zde se zhmotňují jeho fobie, vzlety i soucit s padlými. Patos vyjádřený v jedinečné kombinaci gospelu , blues a rock´n´rollu. To  tato událost dnes z plátna působí i jako rekonstrukce  zásluhou nejen Mangolda (precizní práce se střihem, zvukem a emocionálním napětím), ale především jeho herce – Joaquina Phoenixe.

Walk the Line (USA, 2005)
Režie: James Mangold
Scénář: James Mangold, Gill Dennis
Kamera: Phedon Papamichael
Hudba: T-Bone Burnett
Hrají: Joaquin Phoenix (Johnny Cash), Reese Witherspoon (June Carter), Ginnifer Goodwin ( Vivian Cash), Robert Patrick (Ray Cash), Dallas Roberts (Sam Phillips) ad.
Bontonfilm, 136 min.