Panoptikum nového Holywoodu

1963

Krach Kleopatry otřese společností 20th Century Fox á zavírá svůj ateliér. Ani ostatní studia nedokáží reagovat na rychlou proměnu doby. Studiový systém se začíná rozpadat.

Polovina 60. let

Diváci mají v oblibě spíše auto-kina s levnými filmy Rogera Cormana nebo art-kina s evropskými experimenty než honosné filmové domy s nudným programem.

Coppola, Bogdanovich, Scorsese, Hopper, Demme, Howard začínají jako nádeníci u Rogera Cormana v American International Pictures.

V New Yorku píší ve volných chvílích dva novináři Robert Benton a David Newman scénář Bonnie a Clyde („We just wrote the movie we wanted to see.“). Ten se přes Esquire dostane k Françoisu Truffautovi ého okamžitě zaujme. Sám však dává nakonec přednost 451° Fahrenheita, stejně jako druhý zainteresovaný – Jean-Luc Godard – Alphaville. Truffaut půjčuje v Paříži scénář Warrenu Beattymu ý se rozhodne pro realizaci s progresivním Arthurem Pennem jako režisérem. Výsledkem je film ý je podle šéfů Warner Bros. na odpis. Po uvedení v art-kinech v létě roku 1967 však šokuje nejen kritiky, nečekaně prorazí a stane se kulturní událostí roku – následován Point Blank Johna Boormana a Absolventem Mika Nicholse.

Bob Evans – producent Paramountu, skoupeného už Gulf and Western – podepisuje smlouvu s talentovaným Polákem Romanem Polańskim ž evropský Hnus slaví úspěchy. Polański natáčí v USA dva filmy (Rosemary má děťátko, Čínská čtvrť), než se mu tu navždy zavřou vrátka kvůli obvinění ze zneužití nezletilé.

Léto 1968

Terče

Bogdanovichovy Terče o problematice svévolného násilí jsou staženy z kin po atentátu na Roberta Kennedyho.

Bert Schneider zradikalizoval produkci v Columbia Pictures a točí uvolněné filmy s Bobem Rafelsonem a jeho hippies (umělá kapela The Monkees, vytvořená speciálně pro televizní show). Důležitou personou je Jack Nicholson ý hraje v Rafelsonových filmech hlavní roli, ale který hlavně přesvědčí Schneidera  budoucnost je v motorkářských filmech, se kterými už boduje Corman. Tak vznikne film ý prolomí dosavadní hollywoodská tabu a přiláká mladé diváky: Bezstarostná jízda Denise Hoppera.

9. 8. 1968

„Ztracená generace“ prochází hned v začátcích první černou můrou: gang Charlese Mansona zavraždí v Polańského bytě jeho těhotnou ženu, herečku Sharon Tate, s přáteli. Filmová 70. léta pak budou divákům stále sundávat klapky z očí. Jako první začne Peckinpahova Divoká banda.

1969

První filmy natáčí Woody Allen a Paul Mazursky.

Tvůrčí svoboda, zaručená producenty United Artists, přivádí za oceán Johna Schlesingera ý zde připravuje svůj nejosobnější film – Půlnoční kovboj.

1970

Televizní rutinér Robert Altman nečekaně prorazí válečnou satirou MASH.

Vizionář Francis Ford Coppola se donquijotsky pouští do svého snu – vlastního, nezávislého studia Zoetrope. Prvním dítětem je THX 1138 studenta George Lucase, inspirované komiksy. Studiu se však nedaří, Coppola proto přijímá zakázku od Hollywoodu – napsání scénáře ke Generálu Pattonovi.

1971

Kmotr

Poslední filmové představení Petera Bogdanoviche: aktuální téma vyjádřené jako pocta klasickému hollywoodskému stylu. Bogdanovichova manželka, výtvarnice Polly Platt, pro film objevuje jednu z hlavních tváří nového Hollywoodu: Cybill Shepherd. Zaplatí za to rozpadem manželství.

Další vrcholné filmy: McCabe a paní Millerová, Jeremiah Johnson, Harold a Maud – všechny však komerčně zastíněny Coppolovým Kmotrem. Fakt  autorský režisér natočí hit, přesvědčí definitivně producenty k tomu  svěří moc do rukou režisérům. Vzniknou tak velmi odvážná díla, riskantní projekty i propadáky. Jedním z nich je The Last Movie Dennise Hoppera, vypadnuvší z heroinového opojení.

1973

Špinavé ulice Martina Scorseseho, aneb dává o sobě vědět „Malibu generace“. Na kalifornských plážích funguje komunita mladých scenáristů, režisérů, herců a producentů ž propojenost vnese do Hollywoodu vítr: Scorsese, Schrader, De Palma, Millius, Spielberg, Phillipsovi, Sutherland, De Niro, Keitel, Pacino… Začátkem 70. let jsou však spíše romantickými filmovými snílky a nikdo o nich neví. Z nekonečných debat se však rodí filmové koncepce, živé dodnes.

Warner Bros. zopakují „kmotrovskou“ strategii Paramountu u Vymítače ďábla a nemýlí se: obrovská reklamní kampaň přivádí do kin miliony diváků, avšak samotný filmový tvar se jim nepodbízí.

1974

První vážnější trhliny v důvěře autorům: Coppolův Rozhovor a Bogdanovichova Daisy Millerová, natočené pro svobodnou a samostatnou Director´s Company, nevydělávají. Coppola se zachrání druhým dílem Kmotra, ale Bogdanovichův osud je zpečetěn. Dodnes patří k nejpodceňovanějším americkým filmařům.

1975

Čelisti Universalu. První novodobý blockbuster. Spielberg vycítil měnící se vkus publika, na což opatrně vsází po zbytek kariéry. Generace autorů se pomalu dostává na vedlejší kolej. Natáčí stále dobré filmy – ale ne pro všechny. The Long Goodbye: Taxikář, Nashville a všechny další krásné filmy, se kterými ztracená generace ještě přijde.

1977

Hvězdné války, aneb hřeb do neo-hollywoodské rakve. Ať žije spodní proud!

Podle Easy Riders, Raging Bulls zpracoval – jak –