Jmenuji se Muhammad Ali

Ali Michaela Manna

Ve filmotéce českých fanoušků Michaela Manna chyběl čtyři roky jeden film. Snad až Collateral (2004) vyvolal zájem u nás jej uvést, alespoň na videu, přičemž Ali (2001) v sobě nese hned několik obrovských diváckých lákadel. Je jím zejména až zázračná fyzická transformace Willa Smithe ý na ní strávil celý rok tréninku. Zároveň také boxerský žánr spojený s Mannovou experimentující režií.

Druhým žánrovým rámcem je životopisný film. Ten v sobě nese nebezpeční unylosti vyprávění a ustrnutí pouze na některých momentech života. Osobní peripetie velikána je třeba pečlivě vybírat a zároveň fabulaci držet na uzdě  se z něj nestala jiná osoba. Mann chytře zvolil jen dekádu v Aliho životě (od 22. do 32. roku), ve které byl na vrcholu svých sil. Toto období také nabízí jedinečné drama, kdy Ali odmítne nastoupit do Vietnamské války  mu znemožněno boxovat v okamžiku stoupající kariéry, poznává své tři ženy  zabit jeho přítel Malcolm X a desítky dalších událostí é puntičkářský Mann precizně kombinuje a prokládá boxerskými zápasy. Dvou a půl hodinový film připomíná abstraktní malbu (už jenom svou kamerou á nikdy nestojí na stativu), načrtne desítky linií, z nichž pouze některé vytvářejí centrální obrazec. Mann nezachycuje Aliho léta dozrávání, ale film začíná rovnou Aliho nečekaným vítězstvím v roce 1964 nad Sonny Listonem na World Heavyweight Championship a končí o deset let později opět vítězstvím na „Rumble in the Jungle“ v Zairu nad Georgem Foremanem. Dokonce i poslední záběr filmu zachycuje Aliho jako vítěze, o jeho pozdějších zdravotních problémech nepadne ani slovo. Jako správný boxerský film i Ali zobrazuje boxerovy problémy mimo ring jako součást příprav na boj, souboj v ringu je pouze jejich vyvrcholením. Ali je hrdým bojovníkem v každém životním momentě a Mann jej záměrně neidealizuje ž se odráží zejména v jeho opouštění manželek.

 Ali Michael Mann je zejména režisér akčních filmů a tento um se projevuje i v Alim. Režisér díky stovkám fotografií a záznamů é detailně dokumentují celou Aliho kariéru, mohl důkladně zrekonstruovat Aliho život, chování, gesta, oblékání, bydliště a samozřejmě také souboje v ringu. Ali boxerský žánr posouvá zase o kousek dál.

Jde zejména o dynamické zachycení samotného zápasu é Mann snímá z několika kamer é připomínají těkavý a nahodilý dokumentární záznam – sledujeme tedy čistě dynamickou akci.

Ali je u nás sice známou osobností, přesto nuance jeho života pro nás nejsou až tak notoricky známy jako pro Američana a Ali do jisté míry předpokládá alespoň částečnou divákovu obeznámenost. Jedná se zejména o fenomén černošského islámského hnutí a některé v Americe proslulé osobnosti jako např. komentátor stanice ABC Howard Cossell (k nepoznání nalíčený Jon Voight) ý s Alim dělával rozhovory. Muhammad Ali byl celebritou á s Cossellem dělala předem připravenou show, ve které se vzájemně uráželi, přičemž v zákulisí byli přáteli, kteří si vzájemně vypomáhali. Podobné nuance z amerického prostředí unikaly i při Burtonově Edu Woodovi (1994) a nebo Schraderově Auto Focus – Muži uprostřed svého kruhu (2002). Je to kouzlo životopisných filmů é při dalším shlédnutí dává již obeznámenému divákovi možnost nového úhlu pohledu do historie. Na něm staví v poslední době i silná vlna tohoto žánru: Letec (Scorsese, 2004), Ray (Hackford, 2004) nebo Život a smrt Petera Sellerse (Hopkins, 2004).

 Ali Vrcholem Aliho je bezesporu závěrečná část v Zairu, kde se boxer chystá na svůj zápas s Georgem Foremanem. Mann se vyhýbá zobrazování Aliho jako poloboha, i přesto však na diváka tento národní hrdina takto působí. Je tomu zejména v okamžiku, kdy se Ali setká s popularitou mezi Afričany, kteří jej kreslí po zdech svých domků jako obra ž boří tanky a letadla. Mann v této chvíli vytváří pro svůj styl netypičtější scénu, v níž zachycuje vnitřní hnutí hrdiny ž postava zůstává statickou (oproti dynamické kameře) a tiše sleduje celý výjev. Toto zastavení času a ponor do hrdinova vnitřního světa ý však není psychologizován ani nijak verbálně vyjadřován, komponuje Mann v reálných scénách zejména pomocí neklidných pohybů kamery, oproštění obrazu od ruchů a postupného převládnutí hudební složky. Ali se chtě nechtě v poslední části mění za aplausu zairské arény plné černochů v jejich zbožštělého národního hrdinu.

Michael Mann se Collateralem navrátil k žánru thrilleru ý jej proslavil nejvíce, a bude v něm pokračovat i v dalším připravovaném filmu Miami Vice. Ali byl bohužel finančním zklamáním, ale nikoliv uměleckým. I český divák má tedy konečně možnost shlédnout na vlastní oči tento jedinečný snímek.

Ali (USA, 2001)
Produkce a režie: Michael Mann
Scénář: Michael Mann – Stephen J. Rivele – Eric Roth – Christopher Wilkinson
Kamera: Emmanuel Lubezki
Hudba: Pieter Bourke – Lisa Gerrard
Hrají: Will Smith (Muhammad Ali), Jamie Foxx (Drew „Bundini“ Brown), Jon Voight (Howard Cosell), Mario Van Peebles (Malcolm X), Ron Silver (Angelo Dundee) a další.
158 min., Magic Box