Rozhovor s Johnem McTiernanem o filmu ZELENÉ PEKLO

Doznal scénář během natáčení nějakých změn?

Ano, dost. Když děláte něco  nemá být jen otřepanou frází nebo jedenáctou verzí čehosi, tak je každý jednooký mezi slepými. A ve filmovém studiu máte miliony takových jednookých. Hned od začátku jsem film chápal jako romantický thriller, hlavně kvůli Johnovi (Travolta – pozn. red.) a Connie (Nielsenová – pozn. red.). A tímto směrem jsem se ubíral, takže jsem kvůli tomu musel udělat pár změn že tu hlavně nejde o armádu. Důležitou věcí v romantickém thrilleru není ani detektivní zápletka. V pravých romantických thrillerech je skutečnou záhadou to  detektivem je žena á zjišťuje  zapůsobit na muže. Takže skutečná detektivka spočívá v tom  se divák začne zajímat  je muž pro ni tím pravým. To je aktuální otázka, stojící ve středu příběhu. Ostatní už je pouze mechanická záležitost.

Jak probíhalo natáčení scén v dešti?

To nebylo tak těžké. Zkrátka musíte udělat nějaká opatření. V každém filmu se nachází podobné scény, vy je pouze musíte připravit a natočit. Potíže s deštěm jsou legendou.

Musel jste hodně přetáčet?

Ne. Problém je  ve štábu máte asi 150 lidí, kteří musí pracovat spolu a vytvářet nějaký systém. Máte 150 individualit é netuší, o co kráčí, a jsou od sebe izolovány. Všichni se přitom snaží komunikovat, říct aspoň něco uprostřed toho všeho až nakonec ze samého překřikování ochraptí. Takže scény deště nespočívají ve strojích na déšť, ale ve vysílačkách a špuntech do uší.

Co říkáte na srovnání s Rašomonem anebo s nedávnou Odvahou pod palbou?

Na Odvahu pod palbou jsem nemyslel. Toto není vojenský film. Odvaha pod palbou byla o armádě a místě ženy v ní. Tady je tomu jinak. Navíc nejde o tak vážný film.

Máte už nějaké záměry s DVD?

Myslím  lidé jako já o tom nerozhodují. Probůh ne. Rád bych ale předělal jeden starý film od George Roy Hilla. Sice se to nemá, ale já bych si rád řekl: „Existoval jeden film ý teoreticky propadl a já vím, v čem byla chyba.“ Jde jenom o střih, možná to jen uspěchali  já vím. Kdyby se to jenom přestříhalo, byl by z toho hit. Chtěl bych  to byl můj další projekt.

A vy jste někdy něco uspěchal? Změnil byste něco na svých filmech?

Film se Schwarzeneggerem, Poslední akční hrdina. Šlo to rovnou z kamery do kin. Chtělo to trošku času navíc.

Změnil se za ta léta akční film?

Neexistuje žádná oficiální definice. Z mezinárodního měřítka není žádný standart pro akční filmy. Žánr se pořád vyvíjí a mění. Macbeth je akční film. Ale technologie se neustále vyvíjí.

Vaší „zlatou žilou“ jsou Predátor, Smrtonosná pastHon na ponorku. Co byste řekl o této trojici?

Nechtěl bych to znovu posuzovat. Lidé teď mluví nejvíce o Aféře Thomase Crowna. A v Evropě se zase často hovoří o Vikinzích, kteří se tam stali téměř kultovním filmem. Když si udělám výlet do Evropy  v případě Vikingů, lidé se chtějí bavit jen o nich. Nemůžu to všechno zpětně posoudit. Snažím se jenom dělat svoji práci.

Teď když je po všem  se stalo s Rollerballem?

No dobrá. Myslel jsem si  jen tak nadvakrát zaletím do kurníku jménem MGM a vrátím se s kuřaty v ruce. Poprvé s Thomasem Crownem a podruhé… Barry Levinson narazil s Bandity a Gregory Hoblit s Hartovou válkou. Sami jsme se zničili že jsme byli na špatném místě. Tohle studio (Columbia – pozn. red.) Zelené peklo nepotopilo. Bylo skvělé to všechno pozorovat. Dobří herci, myslím  všichni byli opravdu výborní. Pěkné bylo i to  nám po prvních projekcích obnovili data premiéry, dali nás na prominentnější místa a navýšili reklamní rozpočet ž byla nádherná zkušenost.

Vy jste ale zároveň prodělal na Posledním akčním hrdinoviVikinzích. Mohlo to nějak změnit přístup studia?

Nevím. Studia dohlížela na můj marketing více než kdy jindy. To je jeden z axiomů politiky. Když jste tlupa vlků, podstata celé vaší kultury spočívá hlavně ve spolupráci. Vlci se o sebe dokáží velice dobře postarat. Když jste skupina obchodníků, podstata marketingu spočívá ve vzájemném klamání. To znamená vzít si něco  nikdo nechce, a přesvědčovat ostatní  to opravdu chtějí a že skutečná cena je daleko vyšší, než tomu doopravdy je. Já se jenom divím ý druh kultury se tím vytváří.

Litujete něčeho?

Jistě, vy ne?

Ano, ale na mé názory není nikdo zvědavý.

No já taky nejsem zvědavý na svoje názory. Jediná věc é lituji  auto é jsem prodal v roce 1987.

Natočíte Smrtonosnou past 4?

Před poslední Smrtonosnou pastí si s touto myšlenkou studio a Bruce (Willis – pozn. red.) pohrávali. „Vyjednáváme,“ říkali. Já ale nejsem ten, kdo tahá za nitky.

Máte pocit  by toho bylo moc?

Jednou mně cosi poslali a řekli: „Máme tento nápad. Přečti si scénář, chceme natočit Smrtonosnou past v jedné budově.“ A tvářili se při tom naprosto vážně. Nemohl jsem tomu uvěřit. Tady nejde o opakování nebo neopakování. Druhá Smrtonosná past  jsem dělal (v pořadí 3. díl – pozn. red.), neopakovala první. Netočil bych to s tím  jenom opakuji stejný film. Některé rysy hlavní postavy byly stejné, ale to s tím nesouvisí. Neznamená to  děláte ten samý film. Když ale myslím na Bruceovu postavu, chci  zase něco udělal  se znovu dostal do potíží. Když už nebudu točit, chtěl bych to alespoň vidět na plátně jako divák, takže ten nápad je vlastně dobrý.

Jaký je váš příští projekt?

Pracuji na jedné trochu romantické látce. Něco jako Thomas Crown, nikoli akční film.

Jaký je podle vás rozdíl mezi akčním a romantickým filmem?

Žádné střelné zbraně. Akční filmy jsou výrazně mužskou záležitostí. Jsou napínavější a stylizovanější. Začaly odsouvat stranou tradiční dělení diváků. Máme nejen filmy pro chlapy, ale i pro třináctileté chlapy. Romantické filmy jsou všeobecnější a poskytují zábavu i mimo rachot zbraní.

Mohly by filmy jako Charlieho andílci změnit mužskou dominanci v akčním filmu?

Nemám tušení.

Filmografie:

Kočovníci smrti (Nomads, 1986)
Predátor (Predator, 1987)
Smrtonosná past (Die Hard, 1988)
Hon na ponorku (The Hunt for Red October, 1990)
Šaman (Medicine Man, 1992)
Poslední akční hrdina (Last Action Hero, 1993)
Smrtonosná past 3 (Die Hard With a Vengeance, 1995)
Vikingové (The 13th Warrior, 1999)
Aféra Thomase Crowna (The Thomas Crown Affair, 1999)
Rollerball (Rollerball, 2002)
Zelené peklo (Basic, 2003)