Dva muži ve (velko)městě

Collateral Michaela Manna

Dva muži, policejní detektiv a zločinec, si spolu jednoho dne zajdou na kávu a příjemně si popovídají. Na základě této údajně pravdivé historky napsal a natočil autorský režisér Michael Mann (Poslední mohykán) thriller Nelítostný souboj, v němž přemýšlivým divákům nabídnul netriviální pohled do soukromého života hrdinů na opačných stranách zákona a akcechtivé diváky potěšil téměř dvacetiminutovou přestřelkou v ulicích Los Angeles. Po dramatech vycházejících ze skutečných lidských osudů (Insider, Ali) se Mann letos vrátil k začátkům své tvorby a natočil čistokrevný thriller, v němž zcela (?) opustil myšlenkové přesahy a druhé plány. Přesun do pozice „pouhého“ řemeslníka signalizovala již skutečnost  Mann vůbec poprvé není podepsán pod scénářem a na výsledném tvaru je to bohužel místy více než patrné. Děj filmu opět vychází z prostého nápadu – jedním z nočních klientů taxikáře Maxe se ukáže být nájemný vrah Vincent ý potřebuje co nejplynulejší přesun mezi jednotlivými „zakázkami“. Hru na kočku a myš průběžně osvěžuje druhá narativní linie, v níž policisté z oddělení narkotik sledují Vincentovu stopu. Takto rozehraná partie zaručuje standardní napínavou podívanou. Nad ní film povyšuje Mannova režie a zajímavé herecké obsazení. Zájem pochopitelně vzbudí obsazení Toma Cruise do záporné role. Cruise již dlouho usiluje o rozšíření svého hereckého a typového rejstříku (Magnolia, Vanilkové nebe) a ztvárnění negativního charakteru lze do jisté míry považovat za logický krok. Mnohem přesvědčivější je ve chvílích, kdy s emocemi nepoznamenaným výrazem a k nepoznání hrubým hlasem úsečně informuje Maxe o tom  „tohle je moje živobytí“. Bohužel ve snaze o překročení dvourozměrnosti postavy vložil scénárista Cruisovi do úst monology, připomínající v horším případě hospodské bláboly (proč se zabývat jednou mrtvolou, když ve světě dochází denně ke genocidám). Hvězda komediální show In Living Color, Jamie Foxx, v roli hrdiny proti své vůli překvapivě věrohodně vystihl přerod ze submisivního a smířeného prosťáčka v odhodlaného muže ž nemá co ztratit. Michael Mann kromě obligátních akčních scén (přestřelka na diskotéce) dodal i brilantně vystavěnou scénu rozhovoru v jazzovém klubu a především jedinečný vzhled filmu. Atypické úhly i velikosti záběru, až dokumentární nádech scén z nočního L.A., střídání hudebního podkresu provázané se změnou záběru a soundtrack, kde vedle sebe zní Miles Davis, Audioslave a Paul Oakenfold. Již podruhé v krátké době (viz Muž v ohni) vychází režisér starší generace z tvorby výrazně mladších „klipových“ tvůrců, aniž by výsledek působil podezřele či trapně.

Text vyšel zároveň ve Filmových listech
 
Collateral Collateral (USA, 2004)
Ržie: Michael Mann
Scénář: Stuart Beattie
Kamera: Dion Beebe a Paul Cameron
Hudba: James Newton Howard
Hrají: Tom Cruise (Vincent), Jamie Foxx (Max), Jada Pinkett Smith (Annie), Mark Ruffalo (Fanning) a další.
120 min., Bontonfilm
David Kresta