Někdy by se nádory na konečníku měly léčit uříznutím hlavy

Post coitum Juraje Jakubiska

I mistr tesař se někdy utne, tak to bylo  a bude. Tesařů se v případě tohoto filmu utnulo ale poněkud víc. Marcel Bystroň tím  se vůbec takovýto žblebt na téma „prázdný sex v nás a žádné city v tomhle city“ namáhal psát. Rovněž tím  když už to tedy bohužel takto spíchnul, nedokázal film zrealizovat sám, a dovolil tak  si tímhle hokusem pokusem pošpinil ruce Juraj Jakubisko. Producentka Deana Jakubisková zase neměla s výrobou filmu tolik spěchat (natočeno za 27 dní, panečku!) že jedině tak mohla zabránit dokončení filmu před velkou retrospektivou Jakubiskových filmů ve Velké Británii. Ale na druhou stranu – i z ostudy se může zrodit ten správný impuls a zdravá motivace pro natočení kvalitního comebacku. Každopádně bych paní producentce doporučoval  premiérové výlety do rozličných koutů Čech absolvovala pokud možno pod menším (ne-li žádným) vlivem alkoholu. Její hysterické a téměř fyzické výpady směrem k libereckým novinářům, kteří prý – jako všichni - nic nepochopili a chtějí jen „Jurajův film“ potopit, působily trapně, smutně a hlavně – byly v zásadě neopodstatněné. Kde nic nepluje, není co by potopeno mohlo býti. Téma prázdnoty sexu jako by tvůrci chtěli promítnout do celého svého filmu. Karikované „prázdné“ figury moderního velkoměsta, banální dialogy bez souvislostí é mezi sebou vedou, konstrukce postupného rádoby rafinovaného propojení všech těch postaviček…

Mistr tesař Největší slabinou filmu podle mého názoru je  se jeho tvůrci neustále – ale marně – snaží dát najevo to  to celé vlastně vůbec nemyslí vážně. Že to vše je „prča“, nadsázka, úlet, či snad dokonce trošku absurdita. Proto Jakubisko používá v práci s obrazem všelijaké digitální efekty a vychytávky – tu se zmenší obraz na plátně, tu se na okamžik smrští a zase narovná… Herce zase vede k extrémně stylizovaným výkonům (od totálních úchylů až po prosťáčky a čisté panny). Ale v divákovi zůstává prázdnota, nikoliv ta chladná, šokující a svérázně vtipná  tvůrci snad zamýšleli vytvořit. Zůstává prázdnota v zmatené maznici podivného „scénáře“ ý tvůrci realizovali se snahou tu o úderný sarkasmus, tu o šokující a la bulvár, tu přidali metaforičnost (na kostelní věži je za pět minut dvanáct, koně v hořící stodole, smrt nevinného, spadlý zvon, mládí coby naděje…) á však jen vyvolá nostalgickou vzpomínku na obrazné feérie Jakubiskových dřívějších filmů, v nichž měla své místo a souzněla se scénářem.

Pokud jsem u Nejasné zprávy o konci světa měl pocit  film obsahuje až příliš onoho velkého Tématu apokalypsy universa, nostradamicky daného osudu zániku a nového zrození  Jakubisko – pohlcen a uhranut velikostí tématu - až příliš „tlačí na pilu“, snad aby zavalil i diváka, tak u Post coitum dochází k pravému opaku. Pokud byla výborná Nejasná zpráva možná až příliš o Něčem, Post Coituim je tak o Ničem, až je to smutné. Snad to byl i záměr, kdo ví? Pokud však film vůbec nějaké téma měl, neměli rozhodně tvůrci ujasněnou představu o tom  ho vyjádřit. A vy nevíte, zda se máte smát, či zda po vás snad nedej bože nechtějí hlubší zamyšlení  se máte nechat unášet nespornou výtvarnou imaginací režiséra či raději žmoulat v ruce kondom ým produkce filmu obdarovala šťastné návštěvníky premiéry.

Kultovní pornofilm Kdyby to alespoň kvalitní péčko bylo! Krajčo s Vondráčkovou, Vondráčková s Langmajerem, Langmajer s Krajčem a všichni dohromady s Francem Nerem! Olé! Za dva měsíce se to mohlo šoupnout do regálů v červených koutech videopůjčoven a do pěti let by se film zaručeně změnil v proklatě kultovní záležitost. Ale ani v tomto směru tvůrci svou šanci nevyužili. Kde nic, tu nic  ten „nádor na konečníku“  prochází v rámci replik různých postav celým filmem, se mi tak nějak nechtěně spojuje s naštěstí čím dál mlhavější vzpomínkou na Post Coitum

Post coitum (ČR, 2004)

Režie: Juraj Jakubisko
Scénář: Marcel Bystroň, Juraj Jakubisko
Kamera: Ján Duriš
Hudba: Jan P. Muchow
Střih: Alois Fišárek
Hrají: Franco Nero (Bakchus), Eva Elsnerová (Sabrina), Richard Krajčo (Adam), Mahulena Bočanová (Messalina) a další
90 min., Jakubisko Film